>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Fa. Ankersmit & Zn, Doesburg.



Alle foto's ingezonden door W. Ankersmit, Doesburg.


ankersmit035
De werf van G. Ankersmit te Doesburg. De 'geboorteplaats' van de Doesburgerboot. Werfbaas en personeel poseren bij een nieuw gebouwd exemplaar. (groter formaat)


ankersmitpersoneel2
Nogmaals een personeels portret. Dit maal in de werkplaats. Bij een schuitje in aanbouw. Het lijkt me geen Doesburger, maar ook geen vlet. (groter formaat)


ankersmit
De timmerbaas of scheepmaker met een aantal vletten. (groter formaat)


ankersmittransport
Vier boten klaar voor transport. Vermoedelijk een zending voor een wederverkoper. (groter formaat)


ankersmitpersoneel
Toen de vraag naar houten boten achteruit liep, schakelde het bedrijf over naar de bouw van stuurhutten en ander scheepstimmerwerk. Voor de wal ligt vermoedelijk een tot motorschip verbouwde klipper. (groter formaat)


ankersmitlater
Het bedrijf in de jaren '70(?). (groter formaat)


ankersmit023.jpg
Één van de vele projecten waar de firma aan gewerkt heeft. Een nieuwe roef en stuurhut voor de 'Wenny' van A. Broersma uit Amsterdam.
Afmetingen: 21 x 5,15 x 2,2 m 320pk MWM [SchepenDb]
Foto: begin jaren zeventig. (groter formaat)


a24-ankersmit028
Twee onbekende vrachtschepen van het type kast. Zo te zien gaat het om een nieuwe stuurhut bovenbouw. De ruiten zijn al in aluminium gevat. (groter formaat)


a23-ankersmit024
De schipper kijkt enigszins opgetogen naar het houtwerk van de nieuwe stuurhut. Zoals gebruikelijk zijn de houten delen weer met paumelles (deelbare scharnieren) aan de onderbouw bevestigd. Altijd makkelijk als een brug net even te laag blijkt te zijn. (groter formaat)


a22-ankersmit025
Over lage bruggen schijnt de pleziervaart zich vaak veel minder te bekommeren. Hier lijkt een nieuw opgebouwd motorscheepje van een betimmering te worden voorzien. (groter formaat)


a21-ankersmit
Drukte voor de kade van Ankersmit. Het zijn echter niet allemaal klanten die daar het vaarwater blokkeren. Het is augustus 1975. De schippersblokkades leggen het scheepvaartverkeer lam. (groter formaat)


a20-ankersmit
Aanwezig waren ondermeer de Volharding, de Jolanda en de Lux Vera.
(groter formaat)


a19-ankersmit
HOOGWATER. Niet altijd waren de werkomstandigheden ideaal. Een paar laarzen konden soms onontbeerlijk blijken te zijn. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken