Typ het gezochte woord in het venster links.
Selecteer vooraf 'in woordenlijsten' als U alleen een verklaring van een woord zoekt.
Selecteer vooraf 'in Binnenvaarttaal' als U ook afbeeldingen, lijsten, uitdrukkingen e.d. wilt doorzoeken of als U slechts een deel van het woord weet.
Klik vervolgens op 'zoek'.
Zoeken in de gehele binnenvaarttaal zoekt alles waarin het ingevulde woord voorkomt. Zoeken op 'anker' levert als resultaat dus niet alleen 'anker', maar ook 'klipanker', 'ankerschacht' en elk ander begrip waarin 'anker' voorkomt, dus ook 'achter'anker'ketting'.
Speciale karakters zoals 'ΓΌ' e.d. worden in de zoekmachine omgezet naar de gewone letter(s), dus 'ß' naar 'ss'. Typfouten, zowel de mijne, als de uwe, worden echter niet automatisch gecorrigeerd!
Bij het zoeken in de woordenlijsten alleen, zal, indien het woord niet gevonden wordt, het eerste woord waarvan de meeste beginletters overeenstemmen getoont worden.
Voorlopig heeft dit laatste nog één gebrek, namelijk dat men niet altijd in de woordenlijst die men zou verwachten terecht komt. Eens zal dat anders worden. Wanneer? Dat durf ik nu nog echt niet zeggen.
In de woordenlijsten zelf kunt U ook naar een hoofdtrefwoord zoeken door voor de browser-zoekopdrachten (Ctrl+F) een tilde (~) te plaatsen.
Verder kunt U trachten om via de diverse menu's het gewenste te vinden. Mocht U er niet uitkomen vraag gerust! Zie contact in het menu links.
HOE HEET HET?
Het komt natuurlijk voor dat U naar de naam voor een bepaald iets zoekt. Bij veel woorden geef ik een opsomming van termen die een relatie met dat woord hebben. Zoekt U op het woord 'mast' in de gehele Binnenvaarttaal, dan krijgt U ook alle woorden waarin de lettercombinatie 'mast' voorkomt. Tevens vindt bij het woord 'mast' in de woordenlijst een opsomming van soorten masten en onderdelen van masten. Iets soortgelijks treft U ook bij diverse andere woorden.
Een aantal van deze relatie-opsommingen zijn gebundeld in aparte lijsten. Dezen vindt U in het menu Links. Ik hoop die lijsten over enige tijd flink uit te kunnen breiden.
Verklaring Lay-out.
Behalve de standaard HTML opmaak komt U de navolgende zaken tegen:
cijfer + >
letter + >
vette woorden in kleine hoofdletters ergens in de tekst
woord gevolgd door een *
Afbeeldingen aan / uit
Alleen werkend in de woordenlijsten en in combinatie met niet al te oude browsers.
een der betekeniseen van het trefwoord.
nadere aanduiding van het verklaarde begrip.
nieuw begrip dat door toevoeging van één of meerdere woorden ontstaan is.
een begrip wat grotendeels of geheel in dezelfde tekst verklaart wordt.
Standaard is "afbeeldingen aan": alle afbeeldingen worden bij het openen van de pagina geladen en getoond.
Bij "afbeeldingen uit" kunnen de afbeeldingen, naar keuze stuk voor stuk, geladen worden. De instelling wordt in een cookie opgeslagen.
Wel en
niet opgenomen.
Ik heb getracht alle specifieke termen uit de binnenvaart te verzamelen
en te verklaren. Dat wil dus zeggen dat woorden, die niets met de
binnenvaart te maken hebben of algemeen bekende woorden, die in de
binnenvaart geen andere betekenis hebben dan daarbuiten, niet opgenomen
zijn.
Soms zijn van de laatste catagorie toch enkele woorden opgenomen.
Een aantal zaken en situaties hebben aan boord van schepen veel langer
voortbestaan dan in de steden en een aantal zaken zijn op schepen veel
normaler (geweest) dan op de wal. Daarom vond ik dat een aantal zaken
toch uitleg behoefden.
Voorbeeld: het gebruik van petroleumverlichting
is in de steden allang verleden tijd, op het platteland en op schepen
kwam het zo'n jaar of 40 geleden nog geregeld voor. Een paar dingen,
die hiermee verband houden, zoals blaker en blinker, zijn daarom wel
vermeld, wat een petroleumlamp eigenlijk is, achtte ik algemeen bekend
en is dus niet opgenomen.
Alles heeft een naam. Dat neem ik tenminste aan. Toch zal men ook in
dit werk te vergeefs naar bepaalde termen zoeken.
Daar kunnen
verschillende redenen voor zijn.
Ik weet niet alles en heb ik ook niet alles op het gebied
van
de
binnenscheepvaart gelezen.
Sommige woorden heb ik per ongeluk overgeslagen.
Aanvullingen
zijn, in beide gevallen, welkom.
Voor sommige zaken kon ik wel een woord verzinnen, maar
omdat
ik
dat woord nog nooit ergens gehoord of gelezen heb, heb ik het
overgeslagen.
Ik verdenk enkele van de geraadpleegde bronnen, van het
gebruik
van zelfverzonnen woorden. Ook deze woorden zijn niet opgenomen. Bijna
alle opgenomen woorden komen uit twee of meer verschillende,
betrouwbare, bronnen.
In de verschillende dialecten komen aparte scheepstermen
voor.
Wanneer er voor dat woord een goed Nederlands synoniem bestaat en het
woord buiten het gebied van het dialect nauwlijks bekend is, is het
woord niet opgenomen. Over de bekendheid van een woord valt natuurlijk
te discussiëren.
Voor diverse woorden bestaan verschillende schrijfwijzes.
Wanneer
deze mij bekend waren, heb ik ze meestal, als 'synoniem' vermeld. Soms
zijn ze ook als
trefwoord opgenomen. Ik ben niet gaan zoeken naar alle mogelijk
schrijfwijzes, dus velen ontbreken.
Een aantal woorden, die beginnen met 'scheeps' of
'schippers'
zijn,
wanneer deze ook zonder dat voorvoegsel gebruikt worden,
alleen zonder dat voorvoegsel te vinden.
Een flink aantal samengestelde woorden zijn niet opgenomen.
Het
gaat
daarbij vooral om woorden, die zelden gebruikt worden. De afzonderlijke
delen waaruit een dergelijk woord bestaat, zijn wel opgenomen.
Voorbeeld: bijna elk zeil heeft een val, een schoot, een hals, een
voorlijk,
een achterlijk en een onderlijk, maar om deze nu van alle mogelijke
zeilen
op te gaan noemen, vond ik overdreven.
Het aantal termen dat onjuist gebruikt wordt, is zeer
groot.
De
onjuiste
betekenissen zijn, alleen als het verkeerde gebruik regelmatig
voorkomt,
wel vermeld. Ze worden meestal vooraf gegaan door 'volgens sommigen' of
'volgens enkelen', o.i.d.
Over het algemeen zijn de namen of afkortingen van
bedrijven,
producten
en organisaties niet in de trefwoordenlijst opgenomen. Het is de
bedoeling dat deze in aparte
lijsten vermeld gaan worden. In enkele
gevallen
ben ik van die regel afgeweken.
Namen van waterwegen zijn nog nauwelijks opgenomen. Ook
deze
zullen
in de toekomst in aparte lijsten opgenomen worden.
Over het algemeen zijn termen, die alleen in de watersport
of
de
zeevaart gebruikt worden niet opgenomen. Daar vroeger de scheiding
tussen
zee- en binnenvaart vaag was en tegenwoordig de scheiding tussen
pleziervaartuig
en bedrijfsvaartuig soms klein is, is de scheiding niet strikt.
Een aantal waterbouwkundige termen zijn wel opgenomen. Veel
echter
niet.
Een aantal binnenvaartschepen zijn gebruikt of bestemd te
worden
gebruikt voor actieve oorlogsvoering. De termen die met dit laatste
verband
houden
zijn niet opgenomen.
Problemen met de diverse termen:
De mensen, die de schepen bevaren
(bevoeren) en
bouwen (bouwden) zijn degenen die de woorden gemaakt hebben. Sommige
woorden
zijn streekgebonden, net zoals sommige scheepstypen, en sommige woorden
zijn aan een bepaald scheepstype gebonden. De wereld van de binnenvaart
is niet erg groot en wanneer een woord dan ook nog slechts in een
bepaald
gebied gebruikt wordt of aan een bepaald scheepstype gebonden is, is
het
totaal aantal mensen dat een dergelijk woord gebruikt erg klein. Zo
klein,
dat soms niet valt na te gaan of het woord misschien wel een verzinsel
van één enkele schipper of schrijver geweest is.
Diverse woorden hebben verschillende
betekenissen.
Soms omdat men in verschillende streken of bij verschillende
scheepstypes
een andere betekenis aan het woord hechtte, soms ook omdat de gebruiker
van het woord niet met de juiste betekenis of met de juiste term op de
hoogte was. Sommige van deze 'verkeerde' betekenissen zijn (in sommige
kringen) zo ingeburgerd, dat men ze onmogelijk nog als fout kan zien.
Ook wordt de schipperstaal vervuild door
invloeden van buitenaf. Vooral bij de pleziervaart, waar slechts een enkeling uit
een schippersgeslacht stamt, toont men een voorkeur voor scheepstermen
uit de zeevaart, in plaats van die uit de binnenvaart, en deze beginnen
de echte schipperstermen te verdringen. Zo spreekt men bij oudere
jachten nogwel van een achterroef, maar tegenwoordig noemt men het een
achterkajuit.
Maar ook al eerder was de invloed van landrotten, bijvoorbeeld door de
rederijen, te bespeuren. De schippers op rederijsleepboten en
passagiersschepen werden ook vroeger al kapiteins genoemd. Ook de oprichters van de
Nederlandse Stoomboot maatschappij en de dichter Jan Pieter Hije (van "Zie ginds
komt de stoomboot") waren kennelijk ook niet tussen de kromhouten geboren,
want in beide gevallen gaat het niet om boten, maar om schepen. [uitleg]
Bij oude scheepstypes is het soms
moeilijk uit te maken of het om een echt binnenvaartschip of om een zeeschip gaat. Ik
ben er vanuit gegaan dat alle 'twijfelachtige' scheepstypes, wanneer zij
zwaarden bezaten, belangrijk genoeg voor de binnenvaart waren, om vermeld te
worden.
Mijn kennis van de binnenvisserij is gering en daar er vooral vroeger,
veel binnenwater een directe verbinding met de zee had, viel het me,
vooral op dit gebied, zeer moeilijk een scheiding tussen de binnenvisserij en
de zeevisserij te maken. Ook de scheiding tussen vissersschip en
vrachtschip is niet altijd even duidelijk.
Een ander probleem is dat ik een aantal woorden wel gevonden heb, maar daarbij geen betrouwbare verklaring heb kunnen vinden. Deze woorden zijn wel opgenomen, maar niet volledig verklaard!
VERANTWOORDING
Voor niet alle termen zult U een bronvermelding vinden.
Toen ik met deze lijsten begon, vond ik dat niet zo nodig en eigenlijk geldt dat voor veel woorden nog steeds.
Voor veel termen geldt dat ze met een eenvoudige zoekopdracht op internet, bijvoorbeeld in Google books, te vinden zijn. Ook het Online Woordenboek der Nederlandse Taal GTB INL biedt in veel gevallen uitkomst.
Voor alle overige gevallen geldt dat ik mettertijd een nauwkeurige bronvermelding hoop te kunnen geven.
Ik hoop dat U het mij vergeeft dat ik U op dit ogenblik niet beter van dienst kan zijn.