>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Deutz motoren Type Overzicht



Ottomotor type E3, E11, E12: Gasmotor, electrische ontsteking, liggende uitvoering(?), open carter.
Bouwjaren van voor 1900 tot ca. 1910. De E12 tot ca. 1920.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
E 3-1
1
250
600

E 3-2
2
250
800

E 3-3
3
250
1000

E 3-4
4
240
1300

E 3-6
6
240
1550

E 3-8
8
200
2500

E 3-10
10
200
3200

E 3-12
12
200
3500

E 3-14
14
200
3800

E 3-16
16
200
4000

E 3-20
20
200
5500

E 3-25
25
200
6100

E 3-30
30
200
6800

E11
16
275


E12.4
4
350
780

E12.6
6
350
920

E 12.8
8
350
1250

E 12.10
10
300
1600

E 12.13
13
275
2100

E 12.17
17
250
2900

E 12.22
22
250
4000

Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.



Ottomotoren M1.. ,
Serie MO: liggende gasmotor met open carter en laagspanningsontsteking. Bouwjaren rond 1910-25.
Serie CM: staande gasmotor met gesloten carter en laagspanningsontsteking. Bouwjaren rond 1910.
Laatste twee cijfers geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
CM 112
1,5
450


CM 114
2,5
450


CM 116
3,5
400


CM 118
5
400


MO 118
6
400
700

MO 121
8
375
800

MO 124
12
400
?

Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Ottomotor CM2....
Vertikale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
CM 212
2
600


CM 214
6
600


CM 216
8
550


CM 218
10
500


CM 220
12
500


Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Ottomotor MA 1..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en verdampingskoeling. Bouwjaar ca. 1916-1925
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MA 110




MA 112




MA 113
2
600
145

MA 115




MA 116




MA 118
10
600
225

MA 122




Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.



Ottomotor MA 2..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en verdampingskoeling. Bouwjaar ca. 1921-1930. De motoren bezitten een groter koelwaterreservoir dan de 100-serie. De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MA 213
3
750
155

MA 216
6
700
230

MA 218
10
600
540

MA 222
14
500
720

Het bestaan van een MA 220 5 pk 1400 toeren wordt in twijfel getrokken.
Mogelijk is dit een verschijving, daar men pas met de serie 300 naar dermate hoge toerentallen ging.
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.



Ottomotor MA 3..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en verdampingskoeling.  Toerentallen boven de 1000 omw/min.
Bouwjaren 1926-1930. De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.

Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MA 308
2
1200
90

MA 311
4
1200
140

MA 316
8
1200
230

MA 318


540

MA 322




Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.



Ottomotor MA 4..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en verdampingskoeling. Bouwjaren 1928-1930
De motoren hebben een open nokkenas, die naast de cilinderkop ligt! De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.

Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MA 411




MA 414



Bezit Fam. Pott, Bad Driburg
MA 416
8
850

A>
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.


Ottomotor MA 5..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en verdampingskoeling. Bouwjaren 1928-1935. De 508 zelfs tot 1940.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.

Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MA 508
3
1600
85

MA 511
6
1400
138

MA 514
10
1100
230

MA 516
15
1000
430

Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.



Ottomotor MA 6..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en verdampingskoeling. Bouwjaren 1932-1936. De 608 zelfs tot 1954.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.

Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MA 608
4
2000
85

MA 611
8
1500
150

MA 614
10
1100
230

Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.



Ottomotor MA 7..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en verdampingskoeling. Bouwjaren 1935-1940. De 711 tot 1954.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.

Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MA 711
8
1500
160

MA 714
10
1100
230

MA 716
15
1000
430

Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.



Ottomotor MA 9..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en verdampingskoeling. Vanaf 1940 tot 1951 (914) en 1943 (916).
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.

Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MA 914
12
1250
255

MA 916
15
1000
520

Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren.



Gloeikopmotor RM en ROM
Geen gegevens bekend.



Deutz-Brons motoren
Viertakt dieselmotoren welke gebruik maken van het Brons verstuiverbakje. In 1907 begon de officiële productie van deze motoren. Deutz had echter al voor deze tijd verstuiverbakjes zonder de benodigde licentie toegepast. De type aanduiding bevatte de code BrM. Veel van deze motoren zijn later verdieseld.
E, Z. D en V staan respectievelijk voor Eins, Zwei, Drie en Vier; ofwel het aantal cilinders. De S voor de code geeft aan dat het om een scheepsmotor gaat.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
BrME ...




(S)BrMZ 7..



(S)BrME 9..



(S)BrME 932 20
400


(S)BrMZ 932








(S)BrMV 932 80
400










Type DMZ 150
Een zogenaamde inblaasmotor. Bekend is een twee-cilinder DMZ 150 uit 1915. Dit is een watergekoelde  4-taktmotor van 100 PK bij 180 omw./min. Boring 350mm Slag 500 mm. Gewicht: 19.000 kg.






2-takt dieselmotor type PME.
Vertikale motoren met centraal-smering.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
PME 117
6
500

Bouwjaren rond 1927? A>
PME 130









Bronnen: verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



2-takt dieselmotor type OM.
Beter bekend als de 'Blauwe Deutz'. Vertikale motor met circulatiesmering. E = 1 cilinder, Z = 2 cilinder, D = 3 cilinder, V = 4 cilinder.
Het vermogensbereik liep van 500 tot circa 800 toeren. Bij 800 tpm. lag het vermogen ca. 50% hoger.
Er schijnen zowel modellen met het carter vast aan de cilinder, als met losse cilinders te bestaan.
Afbeelding.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
OME 117
12
500


OMZ 117
24
500


OME 122
22
500

OMZ 122
44
500

OMZ 125
55
500

OMZ 130
75
500

OMD 130
110
500

OMV 130
130
500

Bronnen: verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



4-takt dieselmotor, type MAH...
Liggende motoren met verdampingskoeling. Motoren met voorkamersysteem en startlont. MAH staat voor Maschinen Anlage Hochdruck.
Motoren met een * zijn tevens voorzien van een startverstuiver. De 320 en 1012 zijn pas veel later in productie gekomen.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min Gew.
Productie
Opmerkingen
MAH 120
18
900
735
36-38
506 stuks.
MAH 122
9
500
780
24-25

MAH 218
7,5
600
460
25-28

MAH 220 A> 22
1000
770
39-50
Meer dan 6700 exemplaren.
MAH 222
14
700
750
25-29

MAH 318*
7,5
600
460
28-30

MAH 320*
28
1000
780
54-55
Zijklepper
MAH 322*
15
750
750
28-33
Zijklepper
MAH 511
5
1500
160
31
Gegevens herleid!
MAH 514
7
1100
340
30-36
Meer dan 9800 exemplaren
MAH 516
10
1000
480
26-36
Meer dan 9300 exemplaren
MAH 611
5
1500
160
31-36
Meer dan 7700 exemplaren
MAH 614
7
1100
340
?

MAH 616
10
1000
480
?

MAH 711
6
1500
175
35-70 !
Meer dan 73.000 exemplaren gemaakt.
MAH 714
9
1400
340
35-47
Meer dan 17.000 exemplaren
MAH 716
12
1200
480
35-39
Meer dan 12.000 exemplaren
FMAH 814
10
1500
340
37-39

FMAH 816
12
1400
400
37-39

MAH 914 A> 12
1500
325
38-70
Meer dan 53.000 exemplaren
MAH 916
17
1300
460
38-70
Meer dan 79.000 exemplaren
MAH 1012
12
2000
215
51-53

Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).


4 taktdieselmotoren, type MKH....
Naar het schijnt de voorloper van de MIH. Zeldzaam type. Boring 260 mm voor de honderd serie 310 mm voor de tweehonderd serie. Bouwjaren 1925-1930?
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MKH 139
40
330
3800

MKH 239
40
330
4000

MKH 247
60
300

A>
MKH 260
80






4 takt dieselmotoren, type MIH......
Motoren voor industrieel gebruik. Vermoedelijk alle types horizontale motoren uitgerust met voorkamer en startverstuiver. Motoren met een slaglengte van meer dan 22 cm. lijken luchtstart te bezitten.
Laatste twee cijfers geven de slaglengte aan.
* ook leverbaar als MIHZ dat wil zeggen in twee-cilinder uitvoering met ook circa tweemaal zoveel vermogen.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
MiH 128




MIH 132




MIH 136




MIH 228
15
450


MIH 232
20
400


MIH 236
25
350

Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling.
MIH 322
15
750
900
Enkel vliegwiel, open bovenliggende nokkenas met zijkleppen. Verdampingskoeling, gesloten carter.
MIH 328
18
550
1300
Enkel vliegwiel, afgedekt carter, externe of verdampingskoeling, bovenliggende nokkenas met zijkleppen. A>
MIH 332
24
480
1700
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling.
MIH 336*
30
420
2400
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling of verdampingskoeling op de motor.
MIH 338*
40
400

Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling of verdampingskoeling op de motor.
MIH 428




MIH 432
25
480
1800

MIH 436*
30
420
2500
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling.
MIH 438*
40
400
3000
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling.
MIH 914




Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten van eigenaren, video's, e.d.



Gasmotor GF2M 115 is ontwikkeld voor het gebruik in combinatie met een houtgasgenerator. 2 cilinder 25 pk bij ca. 1500 tpm, 500 kg. De motor is tijdens de tweede wereldoorlog in productie geweest. (Slaglengte 15 cm.)



FM 117 vertikale 4-takt, 2 cilinder, dieselmotor ondermeer gebruikt voor het gebruik in smalspoor locomotieven. Continu vermogen ca. 50pk bij 1000 omw./min. Slaglengte 17cm. Productie vanaf 1928.
Types (opgave wikipedia.de) FMV 117, FMS 117, Berna MST.


Type UM 140, type UM 142
Compresoorloze dieselmotoren uit de jaren 30. Verder geen gegevens bekend.


Type REMS 142
F 375 pk 425 omw. 1933  6 cilinder 4-takt direct omkeerbaar.
Er is slechts één vermelding van dit type gevonden, mogelijk is er een fout in de typering geweest.




KHD GM 145
6 cilinder 4-takt dieselmotor voor voertuigen 125pk bij ca. 2400 omw/min. Ondermeer gebruikt in brandweerwagens 1941-1942.
Volgens Wikipedia.de betrof het een samenwerking van Deutz, Henschel en Sauer .



Type VM 145.
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor, luchtstartend. Sinds 1921 tot ?
Geproduceerd zijn een 2, een 3 en een 4 cilinder motor. Vermogen 50 pk per cilinder bij 300 tpm. (anderen stellen echter 60 pk bij 225 tpm.) Bouwjaar vanaf ca. 1924. De twee-cilinder weegt naar het schijnt circa 4500 kg. Afbeelding>



Type VM 158
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor, luchtstartend.
Verder geen gegevens bekend.



Ottomotor BAM 208
Vertikale watergekoelde motor met magneetontsteking. Tussen 1932 en 1940 zowel in één, BA1M208, als twee cilinder, BA2M208, uitvoering gebouwd. Slaglengte 8 cm, vermogen ca. 5,5 pk/cil. bij 2500 tpm.



Type F1L 208 /D, F1L 210 /D
Vertikale 1 cilinder luchtgekoelde dieselmotoren met directe inspuiting. Vliegwielventilator.
De 208 heeft een slaglengte van 82 mm en een vermogen van ca. 8 pk bij ca. 3000 omw/min
De 210 heeft een slaglengte van 95 mm en een vermogen van ca. 14 pk bij ca. 3000 tpm.
De F staat voor Fahrzeug, de L voor Luftgekühlt. Betekenis van de D is nog niet bekend.



KHD T216.
Gasturbinemotor 100 pk bij 40.000 tpm. Er schijnt ook een KHD T117 geweest te zijn.



AM 220 serie
Watergekoelde voorkamermotoren, ondermeer gebruikt in smalspoorlokomotieven. Productieperiode vermoedelijk 1935-1940.
Volgens sommige bronnen staat de A voor 'Allzweg' of 'Allgemein' dus universeel.
De M staat vermoedelijk voor Motor, maar wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor watergekoelde motoren.
De laatste twee cijfers van het typenummer geven de slag in centimeters aan. Het type nummer kon gevolgd worden door een F bij de Feldbahn uitvoering of een R bij de Rangierloc.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
A2M 220
50
1000


A3M 220
75
1000
1850
Luchtstart, verbruik 190 gr/pk.u
A4M 220 100
1000

mogelijk 90pk 900 omw. Luchtstart.
A6M 220
150
1000

mogelijk 120pk 750 omw. Luchtstart.
Men zegt: bouwjaar 1933-1939, 321 stuks
A3M 224*




A4M 224*




A6M 224*




A8M 224*
270
800


Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).
*uitsluitend in de Wikipedia en daarmee grotendeels overeenstemmende webpagina's gevonden.



VM 226
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor, luchtstartend.
Ondermeer een acht cilinder diesel 1000 pk bij 250 tpm. Verder geen gegevens bekend.



Types T4M 233 en T8M 233. Afbeeldingen>
Watergekoelde twee-takt dieselmotor, veelal als omkeerbare motor, RT4M 233 en RT4M 233, geleverd. A> De niet omkeerbare versies zijn de types ST4M 233 en ST8M 233.
De T4M 233 is een 4 cilinder in-lijn motor van 250pk bij 500 omw. per minuut. De omkeerbare versie RT weegt 5500 kg.
De T8M 233 is een 8 cilinder V-motor van 450pk bij een gewicht van 7400 kg. Deze motor is ook verkrijbaar als T8M 233 met oplading en levert dan 630 pk bij 500 toeren per minuut. Opgaves: KHD.
Deutz folder: blz.1, blz.2, blz.3, blz.4, blz.5, blz.6, blz.7, blz.8, blz.9, blz.10, blz.11, blz.12.



VM 245
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor, luchtstartend. Ca. 50 pk per cilinder. Niet omkeerbaar.
Verder geen gegevens bekend.



Type FL 310.
Luchtgekoelde motoren tot 4 cilinders, 40 pk bij 3000 tpm. Jaren 60.



Type FL312
Luchtgekoelde dieselmotoren in V-opstelling. 6, 8 en 10 cilinders 135, 186 en 225 pk bij 2600 tpm.
Productie 1965-1973.



Type AM 313 en FM 313
Watergekoelde 4-takt voorkamer dieselmotoren voor voertuigen en als stationaire motor. Slaglengte 13 cm. Bouwperiode 1934-1938.
De motoren zijn geconstrueerd als blokmotor met gecombineerde cilinderkoppen tot maximaal drie cilinders per kop. Volgens de Wikipedia zouden de 4 en 6 cilinder separate cilinderkoppen en een lichtmetalen motorblok gehad hebben. De cilinders zijn niet recht boven de krukas maar een eindje naar links geplaatst.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F1M 313, A1M 313
10
1500


F2M 313, A2M 313
20
1500


F4M 313
45
2000


F6M 313
70
2000


Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



F2M 315
Twee cilinder 4-takt voorkamer diesel voor voertuigen. Watergekoelde blokmotor met één cilinderkop. Vermogen 28pk bij 1200 tpm. Bouwperiode 1934-1942. Er werden circa 12.000 exemplaren geproduceerd. De motor werd ondermeer gebruikt voor landbouwtractoren en trekkers onder andere voor de Luftwaffe.



F4M 316, F6M 316.
Watergekoelde 4-takt voorkamer dieselmotor voor voertuigen. Lichtmetalen blokmotor met gescheiden cilinderkoppen. Afbeeldingen tonen echter ook motoren met gecombineerde cilinderkoppen voor 2, 3 en 4 cilinders. De cilinders staan een weinig links van de krukas. Slag 16 cm. Respectievelijk 70 en 110 pk bij 1600 of 2000 tpm. Productie 1934-1938



FM 317
Watergekoelde 4-takt voorkamer dieselmotor. Gietijzeren blokmotor met één cilinderkop per één, twee, of drie cilinders. Volgens de Wikipedia  echter voorzien van gescheiden cilinderkoppen.
Motor voor stationair gebruik, voertuigen (F) of schepen (S). F en S uitvoering waren ook van invloed op de leveringsomvang.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F1M 317, A1M 317 14
1200


F2M 317, (S)A2M 317 30
1200


F3M 317, (S)A3M 317 50/45
1300/1200


F4M 317, (S)A4M 317 70/60
1500/1300


F6M 317, (S)A6M 317 125/90
1500/1300


F8M 317, (S)A8M 317 160/120
1500/1300


Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type A12M 319
Volgens de Wikipedia.de zijn de A12M319 en de BA12M319, respectievelijk een 275 en een 400 pk voorkamermotor nooit volledig in productie genomen. De tweede wereldoorlog wordt als oorzaak daarvan gezien. Ze waren bedoelt als voertuigmotor.



Type TM 320, TM 420
Watergekoelde twee-takt dieselmotoren met 8 of 12 cilinders in V opstelling. Vooral bestemd voor stationair gebruik. Ze maakten gebruik van een luchtstartmotor. De 420 kon ook electrisch startend geleverd worden.
De T8M 320 en T12M 320 zijn respectievelijk 200 en 300 pk bij 600 toeren per minuut in vol-continu gebruik.
De T8M 420 en T12M 420 leveren 300 en 450 pk bij 900 tpm. of 400 en 600 pk bij 1200 toeren.
Deze zijn ook verkrijgbaar met oplading als BT8M 420 en BT12M 420 en leveren dan 400 en 600 pk bij 900 tpm. en circa 533 en 800 pk bij 1200 tpm.
Opgaves: KHD.



Type A12M 322
Volgens de Wikipedia.de zijn de A12M322 en de BA12M322, respectievelijk een 450 en een 650 pk voorkamermotor in V-opstelling nooit volledig in productie genomen. De tweede wereldoorlog wordt als oorzaak daarvan gezien. Ze waren bedoelt als voertuigmotor. De B staat voor het type met oplading.



Type AM 324
Vertikale viertakt dieselmotor met voorkamer. Productie circa 1938 tot in de tweede wereldoorlog. Slaglengte 24 cm. De B staat voor het type met oplading (uitlaatgasturbine)
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
A4M 324
125
750


A6M 324
200
750
4300

BA6M 324
275
725


Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).


Type RVM 336 en VM 336
Weinig gegevens voorhanden. Kleinere versie van de 345. Beide types waren reeds in de jaren 30 in productie.
De V3 M336 is een drie cilinder met een vermogen van rond de 100 pk bij circa 375 t.p.m. het totale slagvolume schijnt 42 liter te zijn (Bron. YouTube.)



Type RVM 345
Voorloper van de RVM 545. Direct omkeerbare, luchtstartende, 4 takt dieselmotor. Blokmotor met losse cilinderkoppen. Boring x slag 279 x 457 mm.
Er bestond ondermeer een ca. 475 pk 330 tpm (8 cilinder?), een 6 cilinder 400 pk bij 375 tpm of 380 pk bij 330 tpm. De 6 cilinder weegt naar men zegt 16 ton, waarvan 4 ton voor rekening van het vliegwiel komt. (A>)
De bouwwijze komt overeen met de eveneens vrij onbekende 336.



Type BVM 350
Viertakt dieselmotor met directe inspuiting en gescheiden cilinderkoppen.
Vooralsnog alleen geen gegevens gevonden.



Type VM 358
Watergekoelde dieselmotoren met gescheiden cilinders in rij-opstelling (A>). Respectievelijk 810 en 1090 pk bij 300 tpm. B = met oplading, R = direct omkeerbaar. Wikipedia.de stelt dat de cilinderopstelling in V-vorm is.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
(R)V6M 358
810
300


(R)V8M 358
1090
300


(R)BV6M 358
1500
300

Afbeelding>
(R)BV8M 358
2000
300


Opgave KHD.



Type VM 366
Watergekoelde viertakt dieselmotoren met gescheiden cilinders.
B = met oplading, R = direct omkeerbaar
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
V6M 366
915
275


V8M 366
1210
275


(R)BV6M 366
1500
275


(R)BV8M 366
2000
275

Afbeelding>
Opgave KHD



Type FL 410.
Luchtgekoelde één en twee cilindermotoren. Zowel met wervelkamer als ook als direct ingespotenmotor (FL410W en FL410D). Respectievelijk 11,5 en 12,5 pk per cilinder bij 3000 tpm. Bouw rond 1970.



Type FL 411.
Luchtgekoelde één en twee cilindermotoren. Zowel met wervelkamer als ook als direct ingespotenmotor (FL411W en FL411D). Respectievelijk max. 12 en 14 pk per cilinder bij 3000 tpm. Bouw midden jaren 70.




Type FL 413.
Luchtgekoelde dieselmotoren in V-opstelling. Productie vanaf 1968. Toerentallen tot 2650 omw. Boring 120, Slag 125. Deze direct ingespoten motoren waar ook verkrijgbaar als wervelkamer motor van het type FL 413W. De vermogens lagen dan circa 8% lager.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F6L 413 130
2300
630

F8L 413 165
2300
790

F10L 413 206
2300
935
F10L 413L
(B)F12L 413 248/390*
2300/2500*
1155
*oplading
F10L 413 L 270 2500

Slag 130.
Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type FL 413F
Luchtgekoelde direct ingespoten vier-taktdieselmotorem. Boring en slag is echter 125x130 mm. Productie circa 1979-1995. Achtervoegsel R staat voor in-lijn motor. De overige motoren zijn V-motoren.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F4L 413FR
115
2500


F5L 413FR 160
2500


F6L 413FR 192
2500


BF6L 413FR 240
2300

met oplading
F6L 413F 176
2300
675

(B)F8L 413F 240/320*
2300/2500*
850/950*

(B)F10L 413F 320/360*
2500/2050*
1020/1100*

(B)F12L 413F 384/480*
2500/2500*


BF12L 413FC 525*
2650*


* waardes met oplading (B). Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).

Type FL 413FW.
Als voorgaand echter als voorkamermotor.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F6L 413FW 139
2300


F8L 413FW 185
2300

F10L 413FW 231
2300

F12L 413FW 277
2300

BF12L 413FW 326
2300

Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type F1M 414 en F2M 414.
Watergekoelde dieselmotoren bedoelt voor tractoren. Eén en twee cilinder 4-taktmotoren met voorkamer. De productie begon rond 1936. In 1950 volgde kleine verbeteringen. Rond 1955 werd de productie gestaakt. De één-cilinder leverde 11-12 pk, de twee-cilinder 22-25 pk. Dat alles bij ca. 1500 toeren per minuut.



Type FM 416
Alleen F2M 416 is bekend. Dit is een 25 pk voorkamer dieselmotor, die gebruikt werd in landbouwtractoren. Verdere gegevens ontbreken.



Type FM 417
Watergekoelde dieselmotoren met voorkamer. Blokmotor vermoedelijk zowel met separate als gecombineerde cilinderkoppen geleverd. Voornamelijk, maar niet uitsluitend, voor voertuigen bedoeld. Productie 1938-1950.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F2M 417
35
1350
655

F3M 417
50
1300
780

F6M 417
100
1300


Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type TM 420
Zie bij type TM 320



Type AM 421
8 en 12 cilinder, watergekoelde, voorkamermotor in V-opstelling met oplading en nakoeling. De BA8M 421 en BA12M 421 leverden respectiewvelijk 835 en 1250 pk bij 1500 toeren per minuut. De motoren werden tussen 64 en 66 geproduceerd. Bron: Wikipedia.de.



Type AM 428
Watergekoelde viertaktmotor. Als AM een direct ingespoten dieselmotor. Bouwperiode 1940-1960.
Dit type motor werd ook geleverd als Gasmotor met externe ontsteking, dus als Ottomotor en dan met als toevoeging een G en als Diesel-Gasmotor met de toevoeging W voor Wechselbetrieb.
Bij de diesel-gasmotor gaat het vermoedelijk om een uitvoering die op dieselolie moet starten en in het verdere bereik de dieselinspuiting gebruikt voor de ontsteking van het gasmengsel. Het G en W type is vermoedelijk met het oog op de nog steeds heersende brandstofschaarste ontwikkelt en kende nog een opvolger in de AM528.

Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
A4M 428
165
600


A6M 428 255
600

A8M 428 340
600

(G/W)A4M 428 150
600

(G/W)A6M 428 330
600

(G/W)A8M 428 310
600

Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type VM 436, SVM 436, RVM 436.
Vertikale 4-takt watergekoelde dieselmotor, luchtstartend, directe inspuiting, blokmotor met losse cilinderkoppen. De motor leverde 50 pk per cilinder bij 500 tpm. Bekend zijn een drie, vier, zes en zeven cilinder uitvoering.
Ook als direct omkeerbaar leverbaar geweest.



Type FL 511.
Luchtgekoelde één en twee cilinder voertuigmotor met en zonder voorkamer. Ca. 11 pk per cilinder bij 3000 toeren. Productie 1978-1992. Bron: Wikipedia.de.



Type FL 513.
Lucht gekoelde voertuigmotoren. 6-12 cilinders. Vanaf 8 cilinders in V-vorm en eventueel met oplading. 220 tot 525 pk bij 2300 toeren. 1985-1999. Bron: Wikipedia.de.



Type FM 513
Watergekoelde 4-takt voorkamer-dieselmotor bestemd voor voertuigen. Bouwperiode 1937 tot 1949.
De types O en G waren (hout)gasmotoren met electrische ontsteking. Het type Z gebruikte diesel-inspuiting voor de ontsteking.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F4M 513
70
2000
480

F6M 513 105
2000
680

OF4M 513/GF4M 513 65
2250


ZF4M 513 70
2000


Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type AM 514
4-takt dieselmotor voor stationair en voertuig gebruik. Voertuigvermogens liggen ca. 25% hoger. De motoren werden tussen 1959 en 1967 gebouwd. De S staat voor scheepsuitvoering, de F voor voertuig uitvoering. Rond 1959 in productie genomen.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
(S/F)A2M 514
28
1800
400

(S/F)A3M 514 42
1800
480

(S/F)A4M 514 56
1800
560

(S/F)A6M 514 84
1800
?

Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren), opgave KHD.



Type AL 514, FL 514
Luchtgekoelde viertakt dieselmotoren met voorkamer voor voertuigen en aggregaten. Bouwperiode tussen ca. 1949 en 1969. .
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
A/F1L 514 14
1500
315

A/F2L 514 28
1500 390
A>
A/F3L 514 42
1500 460

A/F4L 514 56
1500 580

A/F6L 514 84
1500 730
A>
F4L 514
65
2100

Voorloper van deze serie uit 1944-1947
F4L 514F 80
2000

Boring 115 i.p.v. 110mm productie '69-'74
F6L 514F 120
2000

Boring 115 i.p.v. 110mm productie '69-'74



Type FM 516
Watergekoelde viertakt voorkamer dieselmotoren voor voertuigen. Bouwperiode tussen ca. 1937 en 1945
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F4M 516 85
2000
520

F6M 516 130
2000
740

F6M 516H* 100
1500
820

*Afwijkend carter als aanpassing aan een vrachtwagen naar ontwerp van Henschel.
Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type AM 517
Watergekoelde 4-takt dieslemotor met voorkamer. De motoren hadden losse cilinderkoppen. De kleppen werden handmatig gesmeerd. De motor kende speciale onderdelen ondermeer voor de toepassing als mijnbouwlocmotiefmotor. Ook een watergekoeld uitlaatspruitstuk behoorde tot de mogelijkheden. De 6 cilinder  staat bekend als de 116 pk Klöckner-Deutz. Bouwperiode 1937-1965.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
A2M 517 30
?

Schijnt in mijnbouw-locomotieven gebruikt te zijn.
(S)A4M 517 70
1200
950

(S)A6M 517 116
1350
1230

(S)A8M 517* 155
1350
1480

(S)BA8M 517 230
1350
1620

*Er schijnt ook een AA8M 517 bestaan te hebben.
Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).

Type FM 517
Grotendeels gelijk aan de AM 517. Bouwperiode 1937-1951 Tijdens de oorlog echter ook verkrijgbaar geweest als gasmotor wat echter ongeveer 25% vermogensverlies betekende.
Naar men beweert, heeft er ook een benzinemotor F6M 517B bestaan. Deze zou tussen 37 en 41 geproduceerd en 150 pk sterk geweest zijn.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
(G)F4M 517 75/100
1600
950

(G)F6M 517 110/150
1600
1230

(G)F8M 517 150/200
1600
1480

Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type AM 521
Watergekoelde viertakt-dieselmotoren met oplading. De 6 cilinder was een in-lijn motor, de 8 en 12 cilinder waren V-motoren. De motoren konden uitgerust zijn met LaadLuchtKoeling wat, afhankelijk van de koelwater temperatuur, circa 40% meer vermogen gaf.
De motoren scheen geen succes te zijn. Bouwperiode 1966-1969.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
BA6M 521 (LLK)
565/770
1500


BA8M 521 (LLK) 750/1020
1500

BA12M 521 (LLK) 1130/1540
1500

Bronnen: Wikipedia.de.



Type TM 525.
Watergekoelde twee-takt, 4 of 8 cilinder dieselmotor in V-opstelling. Veelal als omkeerbare motor, RT4M 525 en RT8M 525, geleverd. A> De niet omkeerbare versies zijn de types ST4M 525 en ST8M 525.
De T4M 525 is 250pk bij 750 omw. per minuut en weegt 2900 kg. De T8M 525 is 500 pk bij een gewicht van 4200 kg. Opgaves: KHD.



Type HWA 526D
Watergekoelde, direct ingespoten, vier-takt diesel. Volgense Wikipedia.de een Man-Bussing-Henschel-Deutz samenwerking uit 1937-1940. De motor zou 80 pk bij 2400 tpm geweest zijn.
Andere bronnen stellen dat de motor een MAN-diesel geweest is. De genoemde firma's waren betrokken bij de ontwikkeling van een éénheidsklasse legertruck.



Type AM 528
Direct-ingespoten 4-takt diesel-, zware olie- en gas- motor. Boring x slag 220 x 280 mm. De productiejaren liepen van 1958-1985 waarin er uitvoeringen wegvielen en bijkwamen. Ondertussen werden de motoren verbeterd waardoor de toerentallen en de vermogens hoger kwamen te liggen.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
A3M 528 140
750


A4M 528 190
750

A6M 528 300
750

A8M 528 400
750

BA6M 528 435/525
750/900

BA8M 528 585/700
750/900

BA12M 528* 1050
900


BA6M 528 (LLK)** 460/1175
750/1000


BA8M 528 (LLK)** 620/1570
750/1000


BA12M 528* (LLK)** 1500/2350
1000/1000


BA16M 528* (LLK)** 2000/3140
1000/1000


GA6M 528 320
900


GA8M 528 430
900


GA12M 528* 640
900


* V-motor. **verschillen in koelwatersoort kunnen de grote spreiding in vermogen misschien verklaren men kent koeling met het motorwater (lkk-u), met een eigen bunkoeler (lkk-w) en met buitenwater (lkk-r).
Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type BVM 536.
6 en 8 cilinder, watergekoelde, viertakt dieselmotoren. De V6M 536 en de V8M 536 leveren respectievelijk 375 en 500 pk bij 500 toeren per minuut. Ook verkrijbaar met oplading en dan leveren de BV6M 536 en de BV8M 536 respectievelijk 750 en 1000 pk bij 1000 tpm. Afbeeldingen>



Type BVM 540.
Watergekoelde viertakt dieselmotoren met directe inspuiting. Alle motoren zijn met uitlaatgasturbine en laadluchtkoeling uitgerust.
De types BV6M 540 en BV8M 540 zijn in-lijn motoren, de types BV12M 540 en BV16M 540 zijn V-motoren. Vermogens van 2750 tot 9600 pk bij 550 omwentelingen per minuut.
Bron: Wikipedia.de



Type BVM 545.
Watergekoelde viertakt dieselmotor met directe inspuiting. Direct-omkeerbare (R), luchtstartende motoren die ook als niet omkeerbaar verkrijgbaar zijn. Beide types zijn verkrijgbaar met oplading (B) waarbij de 6 cilinder uitgerust is met een kleine luchtkoeler. Afbeeldingen>.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
(R)V6M 545
500
375


(R)V8M 545 660
375

(R)BV6M 545 1000
375

(R)BV8M 545 1320
375




Type TBD 604.
Serie moderne watergekoelde viertakt Lijn en V-motoren met 6, 8, 12 of 16 cilinders, oplading en nakoeling. Volgens motorschildje Deutz-MWM motor genoemd en geproduceerd bij MWM.
De BL6 komt tot een vermogen van ca. 600-720 pk bij 1500 tpm.



Type FL 612.
Direct ingespoten viertakt diesel met luchtkoeling voor voertuigen. Productie jaren 1952-1958 . De 3,4, en 6 cilinder waren van iets latere datum en verdroegen hogere toerentallen. De 1 en 2 cilinder bezaten een vliegwielventilator.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F1L 612
11
2100


F2L 612 22
2100

F3L 612 36
2300

F4L 612 48
2300

F6L 612 72
2300

Bron Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).



Type F6L 613.
Viertakt diesel in V opstelling voor voertuigen: 120 pk bij 2500 tpm.
Bron Wikipedia.de



Type AL 614, FL 614.
6, 8 en 12 cilinder viertakt V-motoren met voorkamer. Productiejaren 1951-1965
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
A6L 614
82
1500


A8L 614 110
1500

A>
A12L 614 165
1500


F6L 614 125
2300


F8L 614 170
2300


F12L 614 250
2300


BF12L 614 300
2300

Met oplading.
Bron Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren), folder KHD.



Type TBD 616.
Serie moderne watergekoelde viertakt V-motoren met 8, 12 of 16 cilinders. Vermogens 435-1850 pk bij 1500 tot 2300 toeren per minuut. Door sommigen Deutz-MWM motor genoemd.



Type FM 617.
Het enige model van deze voertuigmotor is de F6M 617, deze werd vanaf 1951 gefabriceerd als opvolger van de M 517. De motor onderscheidt zich door een iets groter vermogen bij een iets hoger toerental, 175pk bij 1800 tpm.
Bron Wikipedia.de



Type TBD 620.
Serie moderne watergekoelde viertakt V-motoren met 8, 12 of 16 cilinders. Verder nog geen gegevens bekend.



Type TM 625.
Twee-takt dieselmotor in 8 en 12 cilinder V opstelling, T8M 625 en T12M 625 respectievelijk 430 en 640 pk bij 750 toeren per minuut. Ook verkrijgbaar met oplading als BT8M 625 en BT12M 625 en dan 600 en 910 pk.



Type SVB 628.
Serie moderne watergekoelde viertakt motoren. Bekend als MWM Deutz.
De serie bestond uit een 6, 8 en 9 cilinder in lijn motor en een 12 en 16 cilinder V-motor. Het vermogen was 279 PK (205 kW) per cilinder bij 900 t.p.m. of 306 PK (225kW) bij 1000 rpm. in vol continu bedrijf.



Type FL 712
Luchtgekoelde vier-takt voorkamer dieselmotor voor voertuigen. Ongeveer 13 pk per cilinder bij 2300 tpm.
Verkrijgbaar waren de F1L 712, de F2L 712, de F3L 712, de F4L 712 en de F6L 712. De één en twee cilinder beschikten over een vliegwielventilator.



Type FL 714 en AL 714
Luchtgekoelde viertakt voorkamer dieselmotoren in V-opstelling . Vermogens toeren bereik 1800 tot 2300 toeren per minuut.
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F/A6L 714 125
2000


F/A8L 714 167
2000


F10L 714 208
2000


F/A12L 714 250
2000


BF/BA12L 714 285
2000


Bron Wikipedia.de



Type FM716.
Watergekoelde vier-takt voorkamer dieselmotoren. Productiejaren 1959 - 1975. Scheepsuitvoeringen kregen eventueel het voorvoegsel S
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F3M 716 100
2000


F4M 716 140
2000

F6M 716 210
2000

F8M 716 280
2000

F12M 716 420
2000
V-opstelling
BF6M 716 275/360*
2000


BF8M 716 335/445*
1800


BF12M 716 550/725*
2000

V-opstelling
BF16M 716 695/930*
1800

V-opstelling
*motoren met nakoeling. Eventueel met achtervoegsel U voor opname in het motorcircuit (zoals bij aggregaten) of W voor separatekoeling.



Type FL 812.
Luchtgekoelde viertakt dieselmotoren voor voertuigen. Normaal uitgevoerd als voorkamermotor, ook leverbaar als direct ingespoten motor (D)
Type
PK
Omw/min Gew.
Opm.
F1L 812 14
2300

Vliegwielventilator
F2L 812 28
2300

Vliegwielventilator
F3L 812 38
2300


F3L 812 D 42
2300


F4L 812 52
2300

F4L 812 D 58
2300

F6L 812 80
2300


F6L 812 D
85
2300


Bron Wikipedia.de



Type FL 814.
Luchtgekoelde viertakt dieselmotoren in V opstelling. Ongeveer 25 pk per cilinder bij 2300 toeren per minuut in de types F6L 814, F8L 814, F10L 814 en F12L 814. Deze laatste is ook verkrijgbaar met oplading als type BF12L 814 en levert dan 365 pk bij 2300 omwentelingen.
Bouwjaren 1965-1971.
Bron Wikipedia.de



Type AM 816.
Direct ingespoten, watergekoelde, blokmotor met gescheiden cilinderkoppen. Bouwjaren 1972-1989. Vanaf 1986 in de fabrieken van MWM te Mannheim geproduceerd.
Voorvoegsel B = voorzien van uitlaatgasturbine.
Voorvoegsel S = scheepsuitvoering.
Achtervoegsel LLK-U = laadluchtkoeling met water van het motorkoelsysteem.
Achtervoegsel LLK-W = laadluchtkoeling met water gekoeld door eigen externe koeler.
Achtervoegsel LLK-R = laadluchtkoeling met buitenboordwater
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
A6M 816
190 1800

BA6M 816
306
1800

BA6M 816 LLK-U 354
1800

BA6M 816 LLK-W 387
1800

BA6M 816 LLK-R
421
1800 1605

A8M 816
275
2000

BA8M 816 406
1800

BA8M 816 LLK-U 469
1800

BA8M 816 LLK-W
517
1800

BA8M 816 LLK-R
564
1800 2050
BA12M 816
612
1800
V-motor
BA12M 816 LLK-U
707
1800
V-motor
BA12M 816 LLK-W
775
1800
V-motor
BA12M 816 LLK-R 843
1800 2900 V-motor
BA16M 816
816
1800
V-motor
BA16M 816 LLK-U
938
1800
V-motor
BA16M 816 LLK-W
1033
1800
V-motor
BA16M 816 LLK-R
1128
1800 3620 V-motor
Omdat de toerentallen voor scheepsaandrijving instelbaar waren tussen 1000 en 1800 en de motoren met verschillende oplading geleverd konden worden, komen er heel veel types en vermogens voor. Eigenlijk was er altijd wel een passende motor leverbaar. In jachten (Din 6270 A) is de zwaarste motor dan ruim 1360 pk. De kleinste motor was de A6M816 zonder oplading: 109 pk bij 1000 1/min tot 190 pk bij 1800 1/min.
Bron: Gert Schouwstra, Sneek.



Type GAM 816.
Als voorgaand maar uitgevoerd als gasmotor met externe ontsteking. Behalve op de Duitse Wikipedia geen verdere vermeldingen gevonden.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
GA6M 816
145 1800

BGA6M 816 LLK-U 220
1800

GA8M 816
195
2000

BGA8M 816 LLK-U 290
1800

GA12M 816
290
1800
V-motor
BGA12M 816 LLK-U
435
1800
V-motor
GA16M 816
390
1800
V-motor
BGA16M 816 LLK-U
580
1800
V-motor
Bron: Wikipeida.de



Type F1L 909.
Opvolger van de FL 511 serie. Eén-clinder diesel luchtgekoeld 15 pk bij 3000 toeren.
Bron: Wikipeida.de



Type F2L 910.
Opvolger van de FL 511 serie. Twee-clinder diesel luchtgekoeld 34 pk bij 3000 toeren.
Bron: Wikipeida.de



Type FL 911
Luchtgekoelde diesels. Verkrijgbaar als 3 cilinder F3L 911, vier cilinder F4L 911 en zes cilinder F6L 911. Vermogen bijna 15 pk/cilinder bij 3000 tpm.
Bron: Wikipeida.de



Type FL 912
Serie luchtgekoelde dieselmotoren met ruim toerental en vermogens bereik.
Sommige uitvoeringen ook verkrijgbaar als horizontale motor met het achtervoegsel H en als voorkamermotor met het achtervoegsel W. Productie vanaf circa 1968 tot circa 2010.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
F2L 912
25
1800


F3L 912(H) 38
1800


F4L 912(H)
52
1800


F5L 912(H) 65
1800


F6L 912(H/F) 78
1800


BF6L 912 115
2300


F3L 912W 45
2500


F4L 912W 60
2500

F5L 912W 75
2500

F6L 912W 90
2500

Bron: Wikipeida.de, aldaar een veel uitgebreider overzicht!



Type FL 913
Serie luchtgekoelde dieselmotoren met ruim toerental en vermogensbereik.
Sommige uitvoeringen ook verkrijgbaar als horizontale motor met het achtervoegsel H.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
F3L 913(H) 57
2300


F4L 913(H)
75
2300


BF4L 913(H)
95
2300


F6L 913(H) 110
2300


BF6L 913(H) 150
2300


Bron: Wikipedia.de, aldaar een veel uitgebreider overzicht!



Type F8L 914 oud.
Luchtgekoelde acht cilinder viertakt motor in V-vorm. De motor produceerde 230 pk bij 2300 tpm en was tussen 1967 en 1972 in productie.
Bron: Wikipedia.de



Type FL 914 nieuw.
In 2002 in productie gebrachte opvolger van de FL 913 zijnde luchtgekoelde viertakt direct ingespoten dieselmotoren met ruim toerental en vermogens bereik.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
F3L 914
56
2200


BF3L 914 65
2100


F4L 914 70
2200


BF4L 914 94
2100


F5L 914 102
2500


F6L 914 120
2500


BF6L 914 157
2500


BF6L 914 C
188
2500



Type D914L.
In 2007 in productie gebrachte herziene uitvoering van de FL 914. De TCD is waarschijnlijk een uitvoering voorzien van turbo en nakoeler.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
D914L3 57
2300


D914L4 78
2300

D914L5 97
2300

D914L6 116
2300

TCD914L6 174
2300

Bron Wikipedia.de



Type BFM 1013.
Serie moderne watergekoelde 4, 6 en 8 cilinder voertuig en scheepsmotoren met oplading. Types BF4M 1013C, BF4M 1013EC en BF4M 1013FC. Vermogens 154, 158 en 173 pk bij 2300 tpm. De types BF6M1013EC en FC leveren resp. 233 en 299 pk eveneens bij 2300 tpm. De marine uitvoeringen BF6M 1015M, MC en BF8M 1015M leveren  272, 265 en 488pk bij 1800 tpm.



Type BFM 1015.
Serie moderne watergekoelde 6 en 8 cilinder voertuigmotoren in V-opstelling met oplading. Types BF6M 1015C, BF6M 1015CP, BF8M 1015C  en BF8M 1015CP.




Type FL 2011.
Serie moderne luchtgekoelde voertuigmotoren. Verkrijgbaar in de types F2L 2011, F3L 2011, BF3L 2011, F4L 2011 en BF4L 2011. Respectievelijk circa 30, 45, 58, 60 en 75 pk bij 2800 tpm.
Respectievelijk 410, 449, 544 en 598 pk bij 2100 tpm.



Type FM 2011.
Serie moderne vloeistofgekoelde voertuigmotoren. Verkrijgbaar in de types F2M 2011, F3M 2011, BF3M 2011, F4M 2011 en BF4M 2011. Respectievelijk circa 32, 48, 64, 64 en 86 pk bij 2800 tpm.



Type BFM 2012.
Serie moderne vloeistofgekoelde voertuigmotoren met oplading. Verkrijgbaar in de types BF4M 2012, BF4M 2012C en BF6M 2012C. Vermogens 102, 140 en 210 pk bij 2500 tpm.



Type TCD 4.1 L4 en TCD 6.1 L6
Moderne watergekoelde lijnmotoren met opladingen en laadluchtkoeling. De 4 cilinder levert 154pk bij 2300 toeren, de 6 cilinder 241pk.

Type TCD 12.0 V6 en TCD 16.0 V8
Moderne watergekoelde V motoren met oplading en na koeling. De 8 cilinder levert ca. 695 pk bij 2100 tpm, de 6 cilinder komt tot 524 pk bij 2100 tpm.

TCD 7.8 L6.
Moderne watergekoelde 6 cilinder lijn-motor met oplading en na koeling. 335 pk bij 2200 tpm.

Type (T(C)D 2011 LI.
Vloeistofgekoelde in-lijn dieselmotoren. De serie bestaat uit de types D 2011 L2 I, D 2011 L3 I, D 2011 L4 I en TD 2011 L4 I. Die leveren respectievelijk 31, 49, 62 en 77 pk bij 2800 tpm.
Het type TD beschikt over oplading. De 4 cilinder bestaat ook met gewone waterkoeling.

Type (TC)D 2011 Li.
De serie bestaat uit de types D 2011 L2 i, D 2011 L3 i, D 2011 L4 i en TD 2011 L4 i. Die leveren respectivelijk 31, 48, 62 en 75 pk bij 2600 tpm.

Type TCD 2012.
Vloeistofgekoelde 4 en 6 cilinder in lijn dieselmotoren met oplading en nakoeling. Deze serie kent twee modellen TCD 2012 L4 van 138 pk en de TCD 2012 L6 van 208 pk. De motoren maken 2400 toeren.

Type TCD 2013.
Watergekoelde in-lijn dieselmotoren met oplading en nakoeling voor voertuigen. Men kent TCD 2013 L4 van 173pk, de TCD 2013 L6 van 268pk en de TCD 2013 L6 4V van 325pk. Deze laatste is vermoedelijk een vierklepper. De motoren draaien maximaal 2300 tpm.

Type TCD 2015.
Watergekoelde common-rail dieselmotoren in V opstelling met oplading en nakoeling voor scheepsgebruik. Men kent TCD 2015 V6 van 422 tot 439pk en de TCD 2015 V8 van 509 tot 604pk bij 1800 tot 2100 toeren.

top




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken