Ottomotor type H4: Gasmotor, electrische
ontsteking, staande uitvoering, gesloten carter.
Bouwjaren van voor 1900 tot ca. 1910.
Ottomotor type E3, E11, E12: Gasmotor, electrische
ontsteking, liggende uitvoering(?), open carter.
Bouwjaren van voor 1900 tot ca. 1910. De E12 tot ca. 1920.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
E 3-1
1
250
600
E 3-2
2
250
800
E 3-3
3
250
1000
E 3-4
4
240
1300
E 3-6
6
240
1550
E 3-8
8
200
2500
E 3-10
10
200
3200
E 3-12
12
200
3500
E 3-14
14
200
3800
E 3-16
16
200
4000
E 3-20
20
200
5500
E 3-25
25
200
6100
E 3-30
30
200
6800
E11
16
275
E12.4
4
350
780
E12.6
6
350
920
E 12.8
8
350
1250
E 12.10
10
300
1600
E 12.13
13
275
2100
E 12.17
17
250
2900
E 12.22
22
250
4000
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Ottomotoren M1.. , Serie MO: liggende gasmotor met open carter en
laagspanningsontsteking. Bouwjaren rond 1910-25. Serie CM: staande gasmotor met gesloten carter en
laagspanningsontsteking. Bouwjaren rond 1910.
Laatste twee cijfers geven de slaglengte aan.
Ottomotor MA 1..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en
verdampingskoeling. Bouwjaar ca. 1916-1925
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
MA 110
MA 112
MA 113
2
600
145
MA 115
MA 116
MA 118
10
600
225
MA 122
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Ottomotor MA 2..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en
verdampingskoeling. Bouwjaar ca. 1921-1930. De motoren bezitten een
groter koelwaterreservoir dan de 100-serie. De laatste twee cijfers
van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
MA 213
3
750
155
MA 216
6
700
230
MA 218
10
600
540
MA 222
14
500
720
Het bestaan van een MA 220 5 pk 1400 toeren wordt in twijfel
getrokken.
Mogelijk is dit een verschijving, daar men pas met de serie 300 naar
dermate hoge toerentallen ging.
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Ottomotor MA 3..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en
verdampingskoeling. Toerentallen boven de 1000 omw/min.
Bouwjaren 1926-1930. De laatste twee cijfers van het type geven de
slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
MA 308
2
1200
90
MA 311
4
1200
140
MA 316
8
1200
230
MA 318
540
MA 322
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Ottomotor MA 4..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en
verdampingskoeling. Bouwjaren 1928-1930
De motoren hebben een open nokkenas, die naast de cilinderkop ligt!
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Ottomotor MA 5..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en
verdampingskoeling. Bouwjaren 1928-1935. De 508 zelfs tot 1940.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
MA 508
3
1600
85
MA 511
6
1400
138
MA 514
10
1100
230
MA 516
15
1000
430
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Ottomotor MA 6..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en
verdampingskoeling. Bouwjaren 1932-1936. De 608 zelfs tot 1954.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
MA 608
4
2000
85
MA 611
8
1500
150
MA 614
10
1100
230
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Ottomotor MA 7..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en
verdampingskoeling. Bouwjaren 1935-1940. De 711 tot 1954.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
MA 711
8
1500
160
MA 714
10
1100
230
MA 716
15
1000
430
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Ottomotor MA 9..
Horizontale 4-takt benzinemotor met hoogspanningsontsteking en
verdampingskoeling. Vanaf 1940 tot 1951 (914) en 1943 (916).
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
MA 914
12
1250
255
MA 916
15
1000
520
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren.
Gloeikopmotor RM en ROM
Geen gegevens bekend.
Deutz-Brons motoren Viertakt dieselmotoren welke gebruik maken van het Brons
verstuiverbakje. Het verstuiverbakje werd uitgevonden in 1904 en in 1906 gepatenteerd. In 1907 begon de officiële productie van deze
motoren. Deutz had echter al voor deze tijd verstuiverbakjes zonder
de benodigde licentie toegepast. De type aanduiding bevatte de code
BrM. Veel van deze motoren zijn later verdieseld.
E, Z. D en V staan respectievelijk voor Eins, Zwei, Drie en Vier;
ofwel het aantal cilinders. De S voor de code geeft aan dat het om
een scheepsmotor gaat.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
BrME ...
(S)BrMZ 7..
(S)BrME 9..
(S)BrME 932
20
400
(S)BrMZ 932
(S)BrMV 932
80
400
Type DMZ 150
Een zogenaamde inblaasmotor. Bekend is een twee-cilinder DMZ 150 uit
1915. Dit is een watergekoelde 4-taktmotor van 100 PK bij 180
omw./min. Boring 350mm Slag 500 mm. Gewicht: 19.000 kg.
2-takt dieselmotor type PME.
Vertikale motoren met centraal-smering.
2-takt dieselmotor type OM.
Beter bekend als de 'Blauwe Deutz'. Vertikale motor met
circulatiesmering. E = 1 cilinder, Z = 2 cilinder, D = 3 cilinder, V
= 4 cilinder.
Het vermogensbereik liep van 500 tot circa 800 toeren. Bij 800 tpm.
lag het vermogen ca. 50% hoger.
Er schijnen zowel modellen met het carter vast aan de cilinder, als
met losse cilinders te bestaan. Afbeelding.
4-takt dieselmotor, type MAH...
Liggende motoren met verdampingskoeling. Motoren met
voorkamersysteem en startlont. MAH staat voor Maschinen Anlage
Hochdruck.
Motoren met een * zijn tevens voorzien van een startverstuiver. De
320 en 1012 zijn pas veel later in productie gekomen.
De laatste twee cijfers van het type geven de slaglengte aan.
4 taktdieselmotoren, type MKH....
Naar het schijnt de voorloper van de MIH. Zeldzaam type. Boring 260
mm voor de honderd serie 310 mm voor de tweehonderd serie. Bouwjaren
1925-1930?
4 takt dieselmotoren, type MIH......
Motoren voor industrieel gebruik. Vermoedelijk alle types
horizontale motoren uitgerust met voorkamer en startverstuiver.
Motoren met een slaglengte van meer dan 22 cm. lijken luchtstart te
bezitten.
Laatste twee cijfers geven de slaglengte aan.
* ook leverbaar als MIHZ dat wil zeggen in twee-cilinder
uitvoering met ook circa tweemaal zoveel vermogen.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
MiH 128
MIH 132
MIH 136
MIH 228
15
450
MIH 232
20
400
MIH 236
25
350
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met
zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling.
MIH 322
15
750
900
Enkel vliegwiel, open bovenliggende nokkenas
met zijkleppen. Verdampingskoeling, gesloten carter.
MIH 328
18
550
1300
Enkel vliegwiel, afgedekt carter, externe of
verdampingskoeling, bovenliggende nokkenas met zijkleppen. A>
MIH 332
24
480
1700
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met
zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling.
MIH 336*
30
420
2400
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met
zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling of
verdampingskoeling op de motor.
MIH 338*
40
400
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met
zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling of
verdampingskoeling op de motor.
MIH 428
MIH 432
25
480
1800
MIH 436*
30
420
2500
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met
zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling.
MIH 438*
40
400
3000
Enkelvliegwiel, bovenliggende nokkenas met
zijkleppen. Afgedekt carter. Externe koeling.
MIH 914
Bronnen: Standmotor.de, verspreide (internet)berichten
van eigenaren, video's, e.d.
Gasmotor GF2M 115 is ontwikkeld voor het gebruik in
combinatie met een houtgasgenerator. 2 cilinder 25 pk bij ca. 1500
tpm, 500 kg. De motor is tijdens de tweede wereldoorlog in productie
geweest. (Slaglengte 15 cm.)
FM 115 vertikale 4-takt, 2 of 4 cilinder, (FMZ, FMV) dieselmotor ondermeer
gebruikt voor smalspoorlocomotieven. Continu
vermogen ca. 15 pk, resp. 30 pk bij 1150 omw./min. Zie verder bij FM 117 voor overige details. Productie
vanaf 1928.
FM 117 watergekoelde, vertikale, 4-takt, 2, 4 of 6 cilinder, voorkamer dieselmotor (FMZ, FMV, FMS).
Continu vermogen ca. 10pk per cilinder bij 1000 omw./min. Slaglengte 17cm. Cilinders in blokken van twee. Electrisch of handstartend met decompressie en gloeispiralen in twee voorkamers. Brandstof onkritisch. Productie vanaf 1928. Ondermeer gebruikt voor het gebruik in smalspoor locomotieven.
Opgave Deutz folder.
Type PM 117
Vertikale watergekoelde twee-taktdieselmotor met carterspoeling in 1,2,3 en 4 cilinder uitvoering. 9 pk per cilinder bij 750 tpm.
Gebouwd in de jaren twintig.
Type PM 122
Vertikale watergekoelde twee-taktdieselmotor met carterspoeling in 1,2,3 en 4 cilinder uitvoering. 30 pk bij 650 tpm.
220 x 150mm. Gebouwd in de jaren twintig.
Type AM 124
Vertikale watergekoelde vier-takt diesel met voorkamer. Luchtstartend. Leverbaar in 3, 4 en 6 cilinder uitvoering (AMD, AMV, AMS), waarbij de 6 cilinder direct omkeerbaar is. 25 PK per cilinder bij 750 toeren per minuut.
Bron: Deutz folder
Type PM 125
Vertikale watergekoelde twee-taktdieselmotor met carterspoeling. Gebouwd in de jaren twintig.
Type EM 128
Watergekoelde, vertikale, stationaire, viertakt-dieselmotor met drukverstuiving, luchtstartend in 4,6 of 8 cilinder uitvoering (EMV, EMS, EMA) ca. 33 pk per cilinder bij 600 omw. per minuut. Met uitzondering van de 4 cilinder direct-omkeerbaar.
Type UM 140, type UM 142
Compresoorloze dieselmotoren uit de jaren 30. Verder geen
gegevens bekend.
Type REMS 142 F
375 pk 425 omw. 1933 6 cilinder 4-takt direct omkeerbaar.
Er is slechts één vermelding van dit type gevonden, mogelijk is
er een fout in de typering geweest.
KHD GM 145
6 cilinder 4-takt dieselmotor voor voertuigen 125pk bij ca. 2400
omw/min. Ondermeer gebruikt in brandweerwagens 1941-1942.
Volgens Wikipedia.de betrof het een samenwerking van Deutz, Henschel
en Sauer .
Type VM 145.
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor met gescheiden cilinders, luchtstartend. Gebouwd tussen 1921 en ?
Geproduceerd zijn een 2, een 3 en een 4 cilinder motor (VMZ, VMD, VMV). Vermogen 40/50 pk per cilinder bij resp. 250/300 tpm. Afbeelding. Gewichten e.d. zie tabel.
Bron Deutz folder
Folder Deutz.
Type VM 150
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor met gescheiden cilinders, luchtstartend.
Geproduceerd is een 6 en een 8 cilinder motor dus VMS 150. Vermogen 275/330 pk bij resp. 250/300 tpm. Gewichten e.d. zie tabel hierboven.
Bron Deutz folder
Type VM 158
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor met gescheiden cilinders, luchtstartend.
Geproduceerd zijn een 3, een 4, een 6 en een 8 cilinder motor (VMD, VMV, VMS, VMA). Vermogen 83/95 pk per cilinder bij resp. 215/250 tpm. Gewichten e.d. zie tabel hierboven.
Bron Deutz folder
Type VM 174
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor met gescheiden cilinders, luchtstartend.
Geproduceerd zijn een 6, een 8, en een 10 cilinder motor (VMS, VMA, VMX). Vermogen ca 157/183 pk per cilinder bij resp. 187/215 tpm. Gewichten e.d. zie tabel hierboven. VERVOLG van deze serie VM 245.
Bron Deutz folder
Ottomotor BAM 208 Vertikale watergekoelde motor met magneetontsteking. Tussen 1932
en 1940 zowel in één, BA1M208, als twee cilinder, BA2M208,
uitvoering gebouwd. Slaglengte 8 cm, vermogen ca. 5,5 pk/cil. bij
2500 tpm.
Type F1L 208 /D, F1L 210 /D
Vertikale 1 cilinder luchtgekoelde dieselmotoren met directe
inspuiting. Vliegwielventilator.
De 208 heeft een slaglengte van 82 mm en een vermogen van ca. 8 pk
bij ca. 3000 omw/min
De 210 heeft een slaglengte van 95 mm en een vermogen van ca. 14 pk
bij ca. 3000 tpm.
De F staat voor Fahrzeug, de L voor Luftgekühlt. Betekenis van de D
is nog niet bekend.
KHD T216.
Gasturbinemotor 100 pk bij 40.000 tpm. Er schijnt ook een KHD T117
geweest te zijn.
AM 220 serie
Watergekoelde voorkamermotoren, ondermeer gebruikt in
smalspoorlokomotieven. Productieperiode vermoedelijk 1935-1940.
Volgens sommige bronnen staat de A voor 'Allzweg' of 'Allgemein' dus
universeel.
De M staat vermoedelijk voor Motor, maar wordt vrijwel uitsluitend
gebruikt voor watergekoelde motoren.
De laatste twee cijfers van het typenummer geven de slag in
centimeters aan. Het type nummer kon gevolgd worden door een F bij
de Feldbahn uitvoering of een R bij de Rangierloc.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
A2M 220
50
1000
A3M 220
75
1000
1850
Luchtstart, verbruik 190 gr/pk.u
A4M 220
100
1000
mogelijk 90pk 900 omw. Luchtstart.
A6M 220
150
1000
mogelijk 120pk 750 omw. Luchtstart.
Men zegt: bouwjaar 1933-1939, 321 stuks
A3M 224*
A4M 224*
A6M 224*
A8M 224*
270
800
Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van
eigenaren).
*uitsluitend in de Wikipedia en daarmee grotendeels overeenstemmende
webpagina's gevonden.
VM 226
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor, luchtstartend.
Ondermeer een acht cilinder diesel 1000 pk bij 250 tpm. Verder geen
gegevens bekend.
Types T4M 233 en T8M 233.
Watergekoelde twee-takt dieselmotor, veelal als omkeerbare motor,
RT4M 233 en RT4M 233, geleverd. Afbeelding
De niet omkeerbare versies zijn de types ST4M 233 en ST8M 233.
De T4M 233 is een 4 cilinder in-lijn motor van 250pk bij 500 omw.
per minuut. De omkeerbare versie RT weegt 5500 kg.
De T8M 233 is een 8 cilinder V-motor van 450pk bij een gewicht van
7400 kg. Deze motor is ook verkrijbaar als T8M 233 met oplading en
levert dan 630 pk bij 500 toeren per minuut. Opgaves: KHD.
Deutz folder: blz.1,
blz.2,
blz.3,
blz.4,
blz.5,
blz.6,
blz.7,
blz.8,
blz.9,
blz.10,
blz.11,
blz.12.
Type VM 245
Vertikale 4-takt watergekoelde voorkamerdieselmotor met gescheiden cilinders, luchtstartend.
Geproduceerd zijn een 3, een 4 en een 6 cilinder motor (VMD, VMV, VMS). Vermogen 60/75 pk per cilinder bij resp. 300/375 tpm. Gewichten e.d. zie tabel.
Bron Deutz folder
Type FL 310.
Luchtgekoelde motoren tot 4 cilinders, 40 pk bij 3000 tpm. Jaren 60.
Type FL312
Luchtgekoelde dieselmotoren in V-opstelling. 6, 8 en 10
cilinders 135, 186 en 225 pk bij 2600 tpm.
Productie 1965-1973.
Type AM 313 en FM 313
Watergekoelde 4-takt voorkamer dieselmotoren voor voertuigen en
als stationaire motor. Slaglengte 13 cm. Bouwperiode 1934-1938.
De motoren zijn geconstrueerd als blokmotor met gecombineerde
cilinderkoppen tot maximaal drie cilinders per kop. Volgens de
Wikipedia zouden de 4 en 6 cilinder separate cilinderkoppen en een
lichtmetalen motorblok gehad hebben. De cilinders zijn niet recht
boven de krukas maar een eindje naar links geplaatst.
F2M 315
Twee cilinder 4-takt voorkamer diesel voor voertuigen. Watergekoelde
blokmotor met één cilinderkop. Vermogen 28pk bij 1200 tpm.
Bouwperiode 1934-1942. Er werden circa 12.000 exemplaren
geproduceerd. De motor werd ondermeer gebruikt voor
landbouwtractoren en trekkers onder andere voor de Luftwaffe.
F4M 316, F6M 316.
Watergekoelde 4-takt voorkamer dieselmotor voor voertuigen.
Lichtmetalen blokmotor met gescheiden cilinderkoppen. Afbeeldingen
tonen echter ook motoren met gecombineerde cilinderkoppen voor 2, 3
en 4 cilinders. De cilinders staan een weinig links van de krukas.
Slag 16 cm. Respectievelijk 70 en 110 pk bij 1600 of 2000 tpm.
Productie 1934-1938
FM 317
Watergekoelde 4-takt voorkamer dieselmotor. Gietijzeren blokmotor
met één cilinderkop per één, twee, of drie cilinders. Volgens de
Wikipedia echter voorzien van gescheiden cilinderkoppen.
Motor voor stationair gebruik, voertuigen (F) of schepen (S). F en S
uitvoering waren ook van invloed op de leveringsomvang.
Type A12M 319
Volgens de Wikipedia.de zijn de A12M319 en de BA12M319,
respectievelijk een 275 en een 400 pk voorkamermotor nooit volledig
in productie genomen. De tweede wereldoorlog wordt als oorzaak
daarvan gezien. Ze waren bedoelt als voertuigmotor.
Type TM 320, TM 420 Watergekoelde twee-takt dieselmotoren met 8 of 12 cilinders in V
opstelling. Vooral bestemd voor stationair gebruik. Ze maakten
gebruik van een luchtstartmotor. De 420 kon ook electrisch startend
geleverd worden.
De T8M 320 en T12M 320 zijn respectievelijk 200 en 300 pk bij 600
toeren per minuut in vol-continu gebruik.
De T8M 420 en T12M 420 leveren 300 en 450 pk bij 900 tpm. of 400 en
600 pk bij 1200 toeren.
Deze zijn ook verkrijgbaar met oplading als BT8M 420 en BT12M 420 en
leveren dan 400 en 600 pk bij 900 tpm. en circa 533 en 800 pk bij
1200 tpm.
Opgaves: KHD.
Type A12M 322
Volgens de Wikipedia.de zijn de A12M322 en de BA12M322,
respectievelijk een 450 en een 650 pk voorkamermotor in V-opstelling
nooit volledig in productie genomen. De tweede wereldoorlog wordt
als oorzaak daarvan gezien. Ze waren bedoelt als voertuigmotor. De B
staat voor het type met oplading.
Type AM 324
Vertikale viertakt dieselmotor met voorkamer. Productie circa 1938
tot in de tweede wereldoorlog. Slaglengte 24 cm. De B staat voor het
type met oplading (uitlaatgasturbine)
Type PM 330
Twee-takt dieselmotor met spoelpomp en druksmering. Gebouwd sinds 1923. Leverbaar met 1 tot 3 cilinders (PME, PMZ, PMD), ca. 30 pk per cilinder bij 430 tpm. De motoren werden geproduceerd bij Motorenfabrik Oberursel. Die fabrikant werd in 1923 door Deutz overgenomen en bleef tot 1930 open.
Bron: Folder Deutz, Gert Schouwstra / http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/typen/typen_III.htm via kustvaartforum.com.
Type RVM 336 en VM 336
Weinig gegevens voorhanden. Kleinere versie van de 345. Beide
types waren reeds in de jaren 30 in productie.
De V3 M336 is een drie cilinder met een vermogen van rond de 100 pk
bij circa 375 t.p.m. het totale slagvolume schijnt 42 liter te zijn
(Bron. YouTube.)
Type RVM 345
Voorloper van de RVM 545. Direct omkeerbare, luchtstartende, 4 takt
dieselmotor. Blokmotor met losse cilinderkoppen. Boring x slag 279 x
457 mm.
Er bestond ondermeer een ca. 475 pk 330 tpm (8 cilinder?), een 6
cilinder 400 pk bij 375 tpm of 380 pk bij 330 tpm. De 6 cilinder
weegt naar men zegt 16 ton, waarvan 4 ton voor rekening van het
vliegwiel komt. (A>)
De bouwwijze komt overeen met de eveneens vrij onbekende 336.
Type BVM 350 Viertakt dieselmotor met directe inspuiting en gescheiden
cilinderkoppen.
Vooralsnog alleen geen gegevens gevonden.
Type VM 358
Watergekoelde dieselmotoren met gescheiden cilinders in
rij-opstelling (A>).
Respectievelijk 810 en 1090 pk bij 300 tpm. B = met oplading, R =
direct omkeerbaar. Wikipedia.de stelt dat de cilinderopstelling in
V-vorm is.
Type FL 410.
Luchtgekoelde één en twee cilindermotoren. Zowel met wervelkamer als
ook als direct ingespotenmotor (FL410W en FL410D). Respectievelijk
11,5 en 12,5 pk per cilinder bij 3000 tpm. Bouw rond 1970.
Type FL 411.
Luchtgekoelde één en twee cilindermotoren. Zowel met wervelkamer als
ook als direct ingespotenmotor (FL411W en FL411D). Respectievelijk
max. 12 en 14 pk per cilinder bij 3000 tpm. Bouw midden jaren 70.
Type FL 413.
Luchtgekoelde dieselmotoren in V-opstelling. Productie vanaf 1968.
Toerentallen tot 2650 omw. Boring 120, Slag 125. Deze direct
ingespoten motoren waar ook verkrijgbaar als wervelkamer motor van
het type FL 413W. De vermogens lagen dan circa 8% lager.
Type FL 413F
Luchtgekoelde direct ingespoten vier-taktdieselmotorem. Boring en
slag is echter 125x130 mm. Productie circa 1979-1995. Achtervoegsel
R staat voor in-lijn motor. De overige motoren zijn V-motoren.
Type F1M 414 en F2M 414.
Watergekoelde dieselmotoren bedoelt voor tractoren. Eén en twee
cilinder 4-taktmotoren met voorkamer. De productie begon rond 1936.
In 1950 volgde kleine verbeteringen. Rond 1955 werd de productie
gestaakt. De één-cilinder leverde 11-12 pk, de twee-cilinder 22-25
pk. Dat alles bij ca. 1500 toeren per minuut.
Type FM 416
Alleen F2M 416 is bekend. Dit is een 25 pk voorkamer dieselmotor,
die gebruikt werd in landbouwtractoren. Verdere gegevens ontbreken.
Type FM 417
Watergekoelde dieselmotoren met voorkamer. Blokmotor vermoedelijk
zowel met separate als gecombineerde cilinderkoppen geleverd.
Voornamelijk, maar niet uitsluitend, voor voertuigen bedoeld.
Productie 1938-1950.
Type AM 421
8 en 12 cilinder, watergekoelde, voorkamermotor in V-opstelling met
oplading en nakoeling. De BA8M 421 en BA12M 421 leverden
respectiewvelijk 835 en 1250 pk bij 1500 toeren per minuut. De
motoren werden tussen 64 en 66 geproduceerd. Bron: Wikipedia.de.
Type AM 428
Watergekoelde viertaktmotor. Als AM een direct ingespoten
dieselmotor. Bouwperiode 1940-1960.
Dit type motor werd ook geleverd als Gasmotor met externe
ontsteking, dus als Ottomotor en dan met als toevoeging een G en als
Diesel-Gasmotor met de toevoeging W voor Wechselbetrieb.
Bij de diesel-gasmotor gaat het vermoedelijk om een uitvoering die
op dieselolie moet starten en in het verdere bereik de
dieselinspuiting gebruikt voor de ontsteking van het gasmengsel.
Het G en W type is vermoedelijk met het oog op de nog steeds
heersende brandstofschaarste ontwikkelt en kende nog een opvolger
in de AM528.
Type VM 436, SVM 436, RVM 436.
Vertikale 4-takt watergekoelde dieselmotor, luchtstartend, directe
inspuiting, blokmotor met losse cilinderkoppen. De motor leverde 50
pk per cilinder bij 500 tpm. Bekend zijn een drie, vier, zes en
zeven cilinder uitvoering.
Ook als direct omkeerbaar leverbaar geweest.
Type FL 511.
Luchtgekoelde één en twee cilinder voertuigmotor met en zonder
voorkamer. Ca. 11 pk per cilinder bij 3000 toeren. Productie
1978-1992. Bron: Wikipedia.de.
Type FL 513.
Lucht gekoelde voertuigmotoren. 6-12 cilinders. Vanaf 8 cilinders in
V-vorm en eventueel met oplading. 220 tot 525 pk bij 2300 toeren.
1985-1999. Bron: Wikipedia.de.
Type FM 513
Watergekoelde 4-takt voorkamer-dieselmotor bestemd voor voertuigen.
Bouwperiode 1937 tot 1949.
De types O en G waren (hout)gasmotoren met electrische ontsteking.
Het type Z gebruikte diesel-inspuiting voor de ontsteking.
Type AM 514
4-takt dieselmotor voor stationair en voertuig gebruik.
Voertuigvermogens liggen ca. 25% hoger. De motoren werden tussen
1959 en 1967 gebouwd. De S staat voor scheepsuitvoering, de F voor
voertuig uitvoering. Rond 1959 in productie genomen.
Type FM 516
Watergekoelde viertakt voorkamer dieselmotoren voor voertuigen.
Bouwperiode tussen ca. 1937 en 1945
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
F4M 516
85
2000
520
F6M 516
130
2000
740
F6M 516H*
100
1500
820
*Afwijkend carter als aanpassing aan een vrachtwagen naar ontwerp
van Henschel.
Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van
eigenaren).
Type AM 517
Watergekoelde 4-takt dieslemotor met voorkamer. De motoren hadden
losse cilinderkoppen. De kleppen werden handmatig gesmeerd. De motor
kende speciale onderdelen ondermeer voor de toepassing als
mijnbouwlocmotiefmotor. Ook een watergekoeld uitlaatspruitstuk
behoorde tot de mogelijkheden. De 6 cilinder staat bekend als
de 116 pk Klöckner-Deutz. Bouwperiode 1937-1965.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
A2M 517
30
?
Schijnt in mijnbouw-locomotieven gebruikt te
zijn.
(S)A4M 517
70
1200
950
(S)A6M 517
116
1350
1230
(S)A8M 517*
155
1350
1480
(S)BA8M 517
230
1350
1620
*Er schijnt ook een AA8M 517 bestaan te hebben.
Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van
eigenaren).
Type FM 517
Grotendeels gelijk aan de AM 517. Bouwperiode 1937-1951 Tijdens de
oorlog echter ook verkrijgbaar geweest als gasmotor wat echter
ongeveer 25% vermogensverlies betekende.
Naar men beweert, heeft er ook een benzinemotor F6M 517B bestaan.
Deze zou tussen 37 en 41 geproduceerd en 150 pk sterk geweest zijn.
Type AM 521
Watergekoelde viertakt-dieselmotoren met oplading. De 6 cilinder was
een in-lijn motor, de 8 en 12 cilinder waren V-motoren. De motoren
konden uitgerust zijn met LaadLuchtKoeling wat, afhankelijk van de
koelwater temperatuur, circa 40% meer vermogen gaf.
De motoren scheen geen succes te zijn. Bouwperiode 1966-1969.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
BA6M 521 (LLK)
565/770
1500
BA8M 521 (LLK)
750/1020
1500
BA12M 521 (LLK)
1130/1540
1500
Bronnen: Wikipedia.de.
Type TM 525.
Watergekoelde twee-takt, 4 of 8 cilinder dieselmotor in
V-opstelling. Veelal als omkeerbare motor, RT4M 525 en RT8M 525,
geleverd. A>
De niet omkeerbare versies zijn de types ST4M 525 en ST8M 525.
De T4M 525 is 250pk bij 750 omw. per minuut en weegt 2900 kg. De T8M
525 is 500 pk bij een gewicht van 4200 kg. Opgaves: KHD.
Type HWA 526D
Watergekoelde, direct ingespoten, vier-takt diesel. Volgense
Wikipedia.de een Man-Bussing-Henschel-Deutz samenwerking uit
1937-1940. De motor zou 80 pk bij 2400 tpm geweest zijn.
Andere bronnen stellen dat de motor een MAN-diesel geweest is. De
genoemde firma's waren betrokken bij de ontwikkeling van een
éénheidsklasse legertruck.
Type AM 528
Direct-ingespoten 4-takt diesel-, zware olie- en gas- motor. Boring
x slag 220 x 280 mm. De productiejaren liepen van 1958-1985 waarin
er uitvoeringen wegvielen en bijkwamen. Ondertussen werden de
motoren verbeterd waardoor de toerentallen en de vermogens hoger
kwamen te liggen.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
A3M 528
140
750
A4M 528
190
750
A6M 528
300
750
A8M 528
400
750
BA6M 528
435/525
750/900
BA8M 528
585/700
750/900
BA12M 528*
1050
900
BA6M 528 (LLK)**
460/1175
750/1000
BA8M 528 (LLK)**
620/1570
750/1000
BA12M 528* (LLK)**
1500/2350
1000/1000
BA16M 528* (LLK)**
2000/3140
1000/1000
GA6M 528
320
900
GA8M 528
430
900
GA12M 528*
640
900
* V-motor. **verschillen in koelwatersoort kunnen de grote spreiding
in vermogen misschien verklaren men kent koeling met het motorwater
(lkk-u), met een eigen bunkoeler (lkk-w) en met buitenwater (lkk-r).
Bronnen: Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van
eigenaren).
Type BVM 536.
6 en 8 cilinder, watergekoelde, viertakt dieselmotoren. De V6M 536
en de V8M 536 leveren respectievelijk 375 en 500 pk bij 500 toeren
per minuut. Ook verkrijbaar met oplading en dan leveren de BV6M 536
en de BV8M 536 respectievelijk 750 en 1000 pk bij 1000 tpm. Afbeeldingen>
Type BVM 540.
Watergekoelde viertakt dieselmotoren met directe inspuiting. Alle
motoren zijn met uitlaatgasturbine en laadluchtkoeling uitgerust.
De types BV6M 540 en BV8M 540 zijn in-lijn motoren, de types BV12M
540 en BV16M 540 zijn V-motoren. Vermogens van 2750 tot 9600 pk bij
550 omwentelingen per minuut.
Bron: Wikipedia.de
Type BVM 545.
Watergekoelde viertakt dieselmotor met directe inspuiting.
Direct-omkeerbare (R), luchtstartende motoren die ook als niet
omkeerbaar verkrijgbaar zijn. Beide types zijn verkrijgbaar met
oplading (B) waarbij de 6 cilinder uitgerust is met een kleine
luchtkoeler. Afbeeldingen>.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
(R)V6M 545
500
375
(R)V8M 545
660
375
(R)BV6M 545
1000
375
(R)BV8M 545
1320
375
Type TBD 604.
Serie moderne watergekoelde viertakt Lijn en V-motoren met 6, 8, 12 of 16
cilinders, oplading en nakoeling. Volgens motorschildje Deutz-MWM motor genoemd en geproduceerd bij MWM.
De BL6 komt tot een vermogen van ca. 600-720 pk bij 1500 tpm.
Type FL 612.
Direct ingespoten viertakt diesel met luchtkoeling voor voertuigen.
Productie jaren 1952-1958 . De 3,4, en 6 cilinder waren van iets
latere datum en verdroegen hogere toerentallen. De 1 en 2 cilinder
bezaten een vliegwielventilator.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
F1L 612
11
2100
F2L 612
22
2100
F3L 612
36
2300
F4L 612
48
2300
F6L 612
72
2300
Bron Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren).
Type F6L 613.
Viertakt diesel in V opstelling voor voertuigen: 120 pk bij 2500
tpm.
Bron Wikipedia.de
Type AL 614, FL 614.
6, 8 en 12 cilinder viertakt V-motoren met voorkamer. Productiejaren
1951-1965
Bron Wikipedia.de, verspreide (internet)berichten (van eigenaren),
folder KHD.
Type TBD 616.
Serie moderne watergekoelde viertakt V-motoren met 8, 12 of 16
cilinders. Vermogens 435-1850 pk bij 1500 tot 2300 toeren per
minuut. Door sommigen Deutz-MWM motor genoemd.
Type FM 617.
Het enige model van deze voertuigmotor is de F6M 617, deze werd
vanaf 1951 gefabriceerd als opvolger van de M 517. De motor
onderscheidt zich door een iets groter vermogen bij een iets hoger
toerental, 175pk bij 1800 tpm.
Bron Wikipedia.de
Type TBD 620.
Serie moderne watergekoelde viertakt V-motoren met 8, 12 of 16
cilinders. Verder nog geen gegevens bekend.
Type TM 625.
Twee-takt dieselmotor in 8 en 12 cilinder V opstelling, T8M 625 en
T12M 625 respectievelijk 430 en 640 pk bij 750 toeren per minuut.
Ook verkrijgbaar met oplading als BT8M 625 en BT12M 625 en dan 600
en 910 pk.
Type SVB 628.
Serie moderne watergekoelde viertakt motoren. Bekend als MWM Deutz.
De serie bestond uit een 6, 8 en 9 cilinder in lijn motor en een 12 en 16 cilinder V-motor. Het vermogen was 279 PK (205 kW) per cilinder bij 900 t.p.m. of 306 PK (225kW) bij 1000 rpm. in vol continu bedrijf.
Type FL 712
Luchtgekoelde vier-takt voorkamer dieselmotor voor voertuigen.
Ongeveer 13 pk per cilinder bij 2300 tpm.
Verkrijgbaar waren de F1L 712, de F2L 712, de F3L 712, de F4L 712 en
de F6L 712. De één en twee cilinder beschikten over een
vliegwielventilator.
Type FL 714 SL 714 en AL 714
Luchtgekoelde viertakt voorkamer dieselmotoren in V-opstelling .
Vermogens toeren bereik 1800 tot 2300 toeren per minuut.
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
F/A6L 714
125
2000
F/A8L 714
167
2000
F10L 714
208
2000
F/A12L 714
250
2000
BF/BA12L 714
285
2000
Bron Wikipedia.de
Type FM716.
Watergekoelde vier-takt voorkamer dieselmotoren. Productiejaren 1959
- 1975. Scheepsuitvoeringen kregen eventueel het voorvoegsel S
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
F3M 716
100
2000
F4M 716
140
2000
F6M 716
210
2000
F8M 716
280
2000
F12M 716
420
2000
V-opstelling
BF6M 716
275/360*
2000
BF8M 716
335/445*
1800
BF12M 716
550/725*
2000
V-opstelling
BF16M 716
695/930*
1800
V-opstelling
*motoren met nakoeling. Eventueel met achtervoegsel U voor opname in
het motorcircuit (zoals bij aggregaten) of W voor separatekoeling.
Type FL 812.
Luchtgekoelde viertakt dieselmotoren voor voertuigen. Normaal
uitgevoerd als voorkamermotor, ook leverbaar als direct ingespoten
motor (D)
Type
PK
Omw/min
Gew.
Opm.
F1L 812
14
2300
Vliegwielventilator
F2L 812
28
2300
Vliegwielventilator
F3L 812
38
2300
F3L 812 D
42
2300
F4L 812
52
2300
F4L 812 D
58
2300
F6L 812
80
2300
F6L 812 D
85
2300
Bron Wikipedia.de
Type FL 814.
Luchtgekoelde viertakt dieselmotoren in V opstelling. Ongeveer 25 pk
per cilinder bij 2300 toeren per minuut in de types F6L 814, F8L
814, F10L 814 en F12L 814. Deze laatste is ook verkrijgbaar met
oplading als type BF12L 814 en levert dan 365 pk bij 2300
omwentelingen.
Bouwjaren 1965-1971.
Bron Wikipedia.de
Type AM 816.
Direct ingespoten, watergekoelde, blokmotor met gescheiden
cilinderkoppen. Bouwjaren 1972-1989. Vanaf 1986 in de fabrieken van
MWM te Mannheim geproduceerd.
Voorvoegsel B = voorzien van uitlaatgasturbine.
Voorvoegsel S = scheepsuitvoering.
Achtervoegsel LLK-U = laadluchtkoeling met water van het
motorkoelsysteem.
Achtervoegsel LLK-W = laadluchtkoeling met water gekoeld door eigen
externe koeler.
Achtervoegsel LLK-R = laadluchtkoeling met buitenboordwater
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
A6M 816
190
1800
BA6M 816
306
1800
BA6M 816 LLK-U
354
1800
BA6M 816 LLK-W
387
1800
BA6M 816 LLK-R
421
1800
1605
A8M 816
275
2000
BA8M 816
406
1800
BA8M 816 LLK-U
469
1800
BA8M 816 LLK-W
517
1800
BA8M 816 LLK-R
564
1800
2050
BA12M 816
612
1800
V-motor
BA12M 816 LLK-U
707
1800
V-motor
BA12M 816 LLK-W
775
1800
V-motor
BA12M 816 LLK-R
843
1800
2900
V-motor
BA16M 816
816
1800
V-motor
BA16M 816 LLK-U
938
1800
V-motor
BA16M 816 LLK-W
1033
1800
V-motor
BA16M 816 LLK-R
1128
1800
3620
V-motor
Omdat
de toerentallen voor scheepsaandrijving instelbaar waren
tussen 1000 en
1800 en de motoren met verschillende oplading geleverd
konden worden,
komen er heel veel types en vermogens voor. Eigenlijk was er
altijd wel
een passende motor leverbaar. In jachten (Din 6270 A) is de
zwaarste
motor dan ruim 1360 pk. De kleinste motor was de A6M816
zonder
oplading: 109 pk bij 1000 1/min tot 190 pk bij 1800 1/min.
Bron: Gert
Schouwstra, Sneek.
Type GAM 816.
Als voorgaand maar uitgevoerd als gasmotor met externe ontsteking.
Behalve op de Duitse Wikipedia geen verdere vermeldingen gevonden.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
GA6M 816
145
1800
BGA6M 816 LLK-U
220
1800
GA8M 816
195
2000
BGA8M 816 LLK-U
290
1800
GA12M 816
290
1800
V-motor
BGA12M 816 LLK-U
435
1800
V-motor
GA16M 816
390
1800
V-motor
BGA16M 816 LLK-U
580
1800
V-motor
Bron: Wikipeida.de
Type F1L 909.
Opvolger van de FL 511 serie. Eén-clinder diesel luchtgekoeld 15 pk
bij 3000 toeren.
Bron: Wikipeida.de
Type F2L 910.
Opvolger van de FL 511 serie. Twee-clinder diesel luchtgekoeld 34 pk
bij 3000 toeren.
Bron: Wikipeida.de
Type FL 911
Luchtgekoelde diesels. Verkrijgbaar als 3 cilinder F3L 911, vier
cilinder F4L 911 en zes cilinder F6L 911. Vermogen bijna 15
pk/cilinder bij 3000 tpm.
Bron: Wikipeida.de
Type FL 912
Serie luchtgekoelde dieselmotoren met ruim toerental en vermogens
bereik.
Sommige uitvoeringen ook verkrijgbaar als horizontale motor met het
achtervoegsel H en als voorkamermotor met het achtervoegsel W.
Productie vanaf circa 1968 tot circa 2010.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
F2L 912
25
1800
F3L 912(H)
38
1800
F4L 912(H)
52
1800
F5L 912(H)
65
1800
F6L 912(H/F)
78
1800
BF6L 912
115
2300
F3L 912W
45
2500
F4L 912W
60
2500
F5L 912W
75
2500
F6L 912W
90
2500
Bron: Wikipeida.de, aldaar een veel uitgebreider overzicht!
Type FL 913
Serie luchtgekoelde dieselmotoren met ruim toerental en
vermogensbereik.
Sommige uitvoeringen ook verkrijgbaar als horizontale motor met het
achtervoegsel H.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
F3L 913(H)
57
2300
F4L 913(H)
75
2300
BF4L 913(H)
95
2300
F6L 913(H)
110
2300
BF6L 913(H)
150
2300
Bron: Wikipedia.de, aldaar een veel uitgebreider overzicht!
Type F8L 914 oud.
Luchtgekoelde acht cilinder viertakt motor in V-vorm. De motor
produceerde 230 pk bij 2300 tpm en was tussen 1967 en 1972 in
productie.
Bron: Wikipedia.de
Type FL 914 nieuw.
In 2002 in productie gebrachte opvolger van de FL 913 zijnde
luchtgekoelde viertakt direct ingespoten dieselmotoren met ruim
toerental en vermogens bereik.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
F3L 914
56
2200
BF3L 914
65
2100
F4L 914
70
2200
BF4L 914
94
2100
F5L 914
102
2500
F6L 914
120
2500
BF6L 914
157
2500
BF6L 914 C
188
2500
Type D914L.
In 2007 in productie gebrachte herziene uitvoering van de FL 914. De
TCD is waarschijnlijk een uitvoering voorzien van turbo en nakoeler.
type
pk
omw./min
gew.
Opm.
D914L3
57
2300
D914L4
78
2300
D914L5
97
2300
D914L6
116
2300
TCD914L6
174
2300
Bron Wikipedia.de
Type BFM 1013.
Serie moderne watergekoelde 4, 6 en 8 cilinder voertuig en
scheepsmotoren met oplading. Types BF4M 1013C, BF4M 1013EC en BF4M
1013FC. Vermogens 154, 158 en 173 pk bij 2300 tpm. De types
BF6M1013EC en FC leveren resp. 233 en 299 pk eveneens bij 2300 tpm.
De marine uitvoeringen BF6M 1015M, MC en BF8M 1015M leveren
272, 265 en 488pk bij 1800 tpm.
Type BFM 1015.
Serie moderne watergekoelde 6 en 8 cilinder voertuigmotoren in
V-opstelling met oplading. Types BF6M 1015C, BF6M 1015CP, BF8M
1015C en BF8M 1015CP.
Type FL 2011.
Serie moderne luchtgekoelde voertuigmotoren. Verkrijgbaar in de
types F2L 2011, F3L 2011, BF3L 2011, F4L 2011 en BF4L 2011.
Respectievelijk circa 30, 45, 58, 60 en 75 pk bij 2800 tpm.
Respectievelijk 410, 449, 544 en 598 pk bij 2100 tpm.
Type FM 2011.
Serie moderne vloeistofgekoelde voertuigmotoren. Verkrijgbaar in de
types F2M 2011, F3M 2011, BF3M 2011, F4M 2011 en BF4M 2011.
Respectievelijk circa 32, 48, 64, 64 en 86 pk bij 2800 tpm.
Type BFM 2012.
Serie moderne vloeistofgekoelde voertuigmotoren met oplading.
Verkrijgbaar in de types BF4M 2012, BF4M 2012C en BF6M 2012C.
Vermogens 102, 140 en 210 pk bij 2500 tpm.
Type TCD 4.1 L4 en TCD 6.1 L6
Moderne watergekoelde lijnmotoren met opladingen en
laadluchtkoeling. De 4 cilinder levert 154pk bij 2300 toeren, de 6
cilinder 241pk.
Type TCD 12.0 V6 en TCD 16.0 V8
Moderne watergekoelde V motoren met oplading en na koeling. De 8
cilinder levert ca. 695 pk bij 2100 tpm, de 6 cilinder komt tot 524
pk bij 2100 tpm.
TCD 7.8 L6.
Moderne watergekoelde 6 cilinder lijn-motor met oplading en na
koeling. 335 pk bij 2200 tpm.
Type (T(C)D 2011 LI.
Vloeistofgekoelde in-lijn dieselmotoren. De serie bestaat uit de
types D 2011 L2 I, D 2011 L3 I, D 2011 L4 I en TD 2011 L4 I. Die
leveren respectievelijk 31, 49, 62 en 77 pk bij 2800 tpm.
Het type TD beschikt over oplading. De 4 cilinder bestaat ook met
gewone waterkoeling.
Type (TC)D 2011 Li.
De serie bestaat uit de types D 2011 L2 i, D 2011 L3 i, D 2011 L4 i
en TD 2011 L4 i. Die leveren respectivelijk 31, 48, 62 en 75 pk bij
2600 tpm.
Type TCD 2012.
Vloeistofgekoelde 4 en 6 cilinder in lijn dieselmotoren met oplading
en nakoeling. Deze serie kent twee modellen TCD 2012 L4 van 138 pk
en de TCD 2012 L6 van 208 pk. De motoren maken 2400 toeren.
Type TCD 2013.
Watergekoelde in-lijn dieselmotoren met oplading en nakoeling voor
voertuigen. Men kent TCD 2013 L4 van 173pk, de TCD 2013 L6 van 268pk
en de TCD 2013 L6 4V van 325pk. Deze laatste is vermoedelijk een
vierklepper. De motoren draaien maximaal 2300 tpm.
Type TCD 2015.
Watergekoelde common-rail dieselmotoren in V opstelling met oplading
en nakoeling voor scheepsgebruik. Men kent TCD 2015 V6 van 422 tot
439pk en de TCD 2015 V8 van 509 tot 604pk bij 1800 tot 2100 toeren.