top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Deutz motoren

Blokmotoren t/m 528



Naar Menu motoren.


zonder
Een omkeerbare Deutz RT4M 233. Dit is een tweetakt motor met mechanische blower. Vermogen 250pk bij 500tpm.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. Folderfragment: Deutz. (groter formaat)


zonder
Een omkeerbare Deutz RT8M 233 in V-vorm, 500pk bij 500tpm. Deze motor is eveneens voorzien van een blower, maar kan daarboven ook nog van een turbo voorzien zijn. De motor levert dan 630 pk.
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. Fragment folder. (Groot formaat)

Folder RTM motoren

blz.1, blz.2, blz.3, blz.4, blz.5, blz.6, blz.7, blz.8, blz.9, blz.10, blz.11, blz.12.


zonder
Een Deutz RV6M 345. Van dit type motor zijn er niet veel in omloop geweest. Naar het schijnt bestonden er een 4, 6 en 8 cilinder van respectievelijk circa 380, 400 en 480 pk bij 300 à 330 tpm.
Inzender: Hubert Simons. (groter formaat)


zonder
De motor in de takels. Het gewicht van deze 6 cilinder bedraagt 12 ton plus nog eens vier ton voor het vliegwiel.
Inzender: Hubert Simons. (groter formaat)


zonder
Dit is een motor van het type 413 zonder oplading, dus zou het een F12L 413 moeten zijn. De motor is afgesteld op circa 205 pk bij 1800 tpm.
De L413 serie vormen luchtgekoelde dieselmotoren in V-opstelling. De productie liep vanaf 1968. Toerentallen tot 2650 omw. Boring 120, Slag 125. Deze direct ingespoten motoren waar ook verkrijgbaar als wervelkamermotor van het type FL 413W. De vermogens lagen dan circa 8% lager.
Foto: René te Pas, Nijkerk 18 november 2011. (groter formaat)


zonder
De aanvoer van koel- en verbrandingslucht geschiedt door roosters in de zijwanden van de machinekamer. Linksboven zit men de luchtinlaten. De rookgassen worden naar de kast helemaal achter in beeld gevoerd. De warme lucht gaat via schachten aan de zijkanten van de motor, onder de machinekamervloer door naar achter en daar door kokers omhoog.
Foto: René te Pas, Nijkerk 18 november 2011. (groter formaat)


zonder
De Deutz BT12M 420, 800pk bij 1200 tpm. Een twee-takt motor met spoelpomp en uitlaatgascompressor. De lage bouw van deze V-motor wordt door deze turbo met nakoeler te niet gedaan.
Bron: Deutz folder uit de jaren '60 (fragment). Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
Een 4 SAM 517 of SA4M 517 zoals dat ook wel geschreven wordt. Deze 4 cilinder leverde 70 pk bij 1200 toeren en woog bijna 1000 kg ex. en 1450 kg met een wat overbemeten Reintjes keerkoppeling. Het bouwjaar was 1956.
Foto: Pieter Klein, jaren tachtig. (groter formaat)


zonder
Deutz SAM 517 Naar men zegt is de SAM 517 serie kort voor WOII ontwikkeld en waren ze tot in de jaren zeventig nog verkrijbaar. Een Reintjes keerkoppeling scheen bij deze motoren min of meer beetje standaard te zijn. De 6 cylinder is de beroemde '116 pk Deutz' (1350 tpm, 1800kg met kk.), onder schippers ook wel bekend als 'de Klöckner Deutz'. De 8 cilinder (net zoals de 4 cilinder vrij zeldzaam) was 155pk bij 1350 tpm. (2300 kg met kk) De 8 cilinder was ook met oplading verkrijgbaar en was dan 230pk en 300 kg zwaarder.
Geheel links is de flexibele koppeling tussen motor en keerkoppeling te zien.
Foto: Pieter Klein, jaren tachtig. (groter formaat)


zonder
Tekening van de Deutz SA6M 517 met Reintjes keerkoppeling. In de binnenvaart staat deze motor bekend als de 116pk Klökner Deutz.
De motor levert dit vermogen bij 1350 tpm.
Bron: Oliemotoren, Uitg. Born, Assen.(groter formaat)


zonder
De motoren van het type AM517 waren inprincipe allen gelijk. Losse componenten maakten de motoren geschikt voor het gebruik in schepen, vrachtwagens, smalspoorlocomotieven, enz. De 8 cilinder werd ook met drukvulling geleverd, terwijl de 4 cilinder (in scheepsuitvoering) in verband met het ontbreken van een 'slingerdemper' niet meer dan 1200 in plaats van de gebruikelijke 1350 toeren per minuut mocht draaien.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.(groter formaat)


zonder
Een 8 cilinder Deutz 517 met verchroomd kleppendeksel en orginele luchtfilters. Deze uitvoering levert 155pk continu bij 1350 omwentelingen per minuut.
Foto: René te Pas, Nijkerk 7 september 2013. (groter formaat)


zonder
De uitlaatzijde van een SA8M517. Deze motor beschikt over een watergekoeld, gietijzeren, uitlaatspruitstuk.
Foto: René te Pas, Nijkerk 7 september 2013. (groter formaat)


zonder
Het koelwaterspruitstuk bestaat uit drie delen een deel met 5, een deel met 2 en een deel met 1 aansluiting. Voor de SA6M werd het tweede stukje weggelaten.
Foto: René te Pas, Nijkerk 7 september 2013. (groter formaat)


zonder
Een omkeerbare Deutz RT4M 525 in V-vorm, 250pk bij 750tpm. De motoren zijn voorzien van een mechanische spoelpomp.
Fragment folder. (Gehele folder).
Inzender: Gerrit Schut, Tzum. (groter formaat)


zonder
De Deutz AM528 werd geleverd in 3, 4, 6 en 8 cilinder uitvoering; resp. 140, 190, 290 en 390 pk sterk. De 6 en 8 cilinder waren ook leverbaar met oplading en waren resp. 460 en 620 pk. Dit alles bij 750 tpm. Hier de BA6M 528 460pk 750 tpm. De productiejaren van dit type liepen van 1958-1985 waarin er uitvoeringen wegvielen en bijkwamen. Ondertussen werden de motoren verbeterd waardoor de toerentallen en de vermogens hoger kwamen te liggen.
Inzender folderblad: H. Hulsman, Maasbracht. Groot formaat.
(Folderblad 2, Folderfragment 3)


zonder
Deutz BA8M 528. Deze acht cilinder in lijn met oplading levert 620 pk bij 750 toeren per minuut. Dit juweeltje staat in het motorvrachtschip Rolf, 995 ton groot.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 1 maart 2012. (groter formaat)


zonder
Het voorste deel van de motor met uitlaatthermometers, oliedrukmeters en eentje met een mij onbekende functie.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 1 maart 2012. (groter formaat)


zonder
Achterste deel van de motor met bovenaan de turbo en onder het inlaatspruitstuk de brandstofpomp.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 1 maart 2012. (groter formaat)


zonder
De oorspronkelijk bedieningsorganen op een andere motor van dit type, worden via rollenkettingen bediend. Links de toerentalverstelling, rechts de bediening van de omkeerbeweging.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 20 december 2013. (groter formaat)


zonder
De brandstofpompen en de omkeerbeweging. De omkeerbeweging lijkt hydraulisch aangestuurd te worden.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 20 december 2013. (groter formaat)


zonder
16 thermometers in het gelid.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 20 december 2013. (groter formaat)


zonder
Een Deutz BA12M 528. Deze motor zou tussen de 930 pk en 1050 pk bij 900 toeren moeten kunnen leveren. Het is een motor met V opstelling. De motor staat hier in een tijdelijke opstelling in een werkplaats.
Bron: Deutz folder uit de jaren zestig (fragment). Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken