top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Deutz motoren

Gescheiden cilinders



Naar Menu motoren.


zonder
Een Deutz één cilinder in stationaire uitvoering. Het is een CM216 of een CM218, 8 a 10pk ongeveer 500 tpm en gebouwd tussen 1911 en 1923. Het onderscheid tussen stationaire motoren en scheepsmotoren is vaak het beste zichtbaar aan het vliegwiel. Scheepsmotoren gebruiken meestal een, naar verhouding, kleiner zwaarder vliegwiel.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Nogmaals deze Deutz CM één cilinder.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.
(groter formaat)


zonder
Een één-cilinder Deutzmotor. Het schijnt een H4 petroleummotor van het begin der twintigste eeuw te zijn. Het motorplaatje tegen de fundatie oogt echter wel moderner dan de motor zelf.
Foto: Kor Vos. Bremerhaven 10-9-2013. (groter formaat)


zonder
Deutz heeft ook gloeikopmotoren gebouwd. Men ziet ze echter weinig.
Deze motoren droegen de type aanduiding RM en MOR.
Nadere gegevens ontbreken nog.
Afbeelding: Oliemotoren, C. Noorlander, uitgeverij Born, Assen.


zonder
Deutz type PME 117. Vermogen ca. 6 PK bij 500 t.p.m. Bouwjaar 1927. Het vaartuig in kwestie is (naar men zegt) een voormalige postboot uit de Biesbosch. Alhoewel mooi blauw geschilderd geldt dit niet als een 'Blauwe Deutz'.
Foto: Pieter Klein. Friesland, jaren 90. (groter formaat)


zonder
Deutz PME 117.
  1. Koelwater uitlaat.
  2. Koelwaterpomp.
  3. Tussenas naar keerkoppeling.
  4. Motorfundatie.
  5. Centraalsmeerapparaat.
  6. Brandstofpomp.
  7. Vliegwiel.
Foto: Pieter Klein. Friesland, jaren 90. (groter formaat)


zonder
Deze Deutz met motornr. 294 levert 5pk bij 500 tpm. het kan daarom weinig anders dan ook een PME 117 zijn. Ook deze diesel is mooi blauw geschilderd, maar ook dit is dus geen 'Blauwe Deutz'.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
De knalpot is nu niet echt de eerste plaats waar ik de onderhoudsinstructies van een motor zou zoeken. Bij Deutz denken ze daar anders over.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp.(groter formaat)


zonder
Een ééncilinder Deutz met aangebouwde keerkoppeling. Deze motor heeft circulatiesmering en is waarschijnlijk een OME122. Beter bekend als DE 'Blauwe Deutz'. De Blauwe Deutz is de eerste Deutz-motor met circulatiesmering. Dien ten gevolge vertoonden de uitlaatgassen een vrij sterke blauwe waas, zegt men. De motor bezat een voorkamer en moest met lontjes (Glimmpapier) gestart worden. De inspuitdruk bedroeg 75-80 atm. Het was een 2-takt motor met spoelpomp. De motoren konden voorzien zijn van een luchtstart inrichting. Toerentallen zijn helaas niet met zekerheid bekend. Geruchten stellen 500-750 tpm.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)

Types, hun uitvoering en het vermogen in PK's.
OM
E(ins)
Z(wei)
D(rei)
V(ier)
117
12
24
-
-
122
22
44
-
-
125
-
55
-
-
130
-
75
110
130
Bron: Gert Schouwstra, Sneek.
Vermoedelijk gaat het om het continu-vermogen bij 500 tpm.
Het maximale vermogen zou bijna 50% hoger en bij 800 tpm. liggen.

zonder
Tekening van de compressorloze twee-takt Deutz van het type OMZ130.
Eveneens een 'Blauwe Deutz'.
De boven helft van het carter en de cilinder vormen één geheel, maar men kent nog wel gescheiden cilinders. Andere uitvoeringen tonen echter gescheiden cilinders op een carter bovenhelft die voor meerdere cilinders bestemd is.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)


zonder
Een twee cilinder Deutz van het type OMZ 122. Bij dit exemplaar ontbreekt echter de carterontluchting die bij de OME hierboven wel,
maar ook bij de OMZ hierboven niet te zien is.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Ook dit is waarschijnlijk een OMZ. Duidelijk is de zuiger van de spoelpomp te zien. Deze motor is, gezien de twee pompen hier aan de voorzijde bestemd voor scheepsgebruik.
Foto: Pieter Klein, 23 februari 2010,
Scheepvaartmuseum Duisburg. (groter formaat)


zonder
Een forse drie cilinder bij machinefabriek de Jongh te Oudewater. Vermoedelijk is het een PMD 330; een twee-takt met centraalsmering. Type PM werd gebouwd sinds 1923. Leverbaar met 1 tot 3 cilinders (PME, PMZ, PMD), ca. 30 pk per cilinder bij 430 tpm. De motoren werden geproduceerd bij Motorenfabrik Oberursel. Die fabrikant werd in 1923 door Deutz overgenomen en bleef tot 1930 open.
Herkomst foto: vermoedelijk archieven Firma de Jongh, (groter formaat)


zonder
Een PMD 330; als scheepsmotor.
Deutz Folder. Bron. Stadsarchief Amsterdam
bestand:KLAL02709000499. (groter formaat)


zonder
Een verdieselde Deutz-Bronsmotor. Helaas geen nader type bekend.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
De motor uit een andere hoek.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een 4 cilinder Deutz in het ruim van de 'Terra Nova' van de LVBHB.
Vermoedelijk een VM245 uit 1930, 240 pk, maar eigenlijk 50 pk per cilinder.
Foto Pieter Klein, Hasselt (Ov), juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een kijkje richting de bovenzijde van deze motor.
Zie ook bijbehorende Brevo keerkoppeling.
Foto Pieter Klein, Hasselt (Ov), juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een Deutz VM 145, 100pk 300omw/min uit 1924. De motor staat in de sleepboot genaamd 'Phoenix' [SchepenDB].
Met dank aan W. Bijlsma voor de informatie.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Natuurlijk moest het product onder de aandacht van de schippers gebracht worden. Daartoe werden door Deutz diverse folders uitgegeven [Afbeeldingen].
Bron: Deutz folder uit de jaren '60. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.
(groter formaat)


zonder
De Deutz BV6M 358, 1500pk bij 300 tpm. De Deutz RBV6M 358 is de zelfde motor maar dan omkeerbaar.
Bron: Deutz folderfragment uit de jaren '60. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
Deutz BV 8 M 366, 2000pk bij 275 tpm. De Deutz RBV8M 366 is de zelfde motor maar dan omkeerbaar.
Bron: Deutz folderfragment uit de jaren '60. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken