top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Deutz Motoren met Liggende cilinder



Naar Menu motoren.


zonder
De in 1876 door Nicolaus August Otto ontwikkelde verbrandingsmotor. De stamvader van bijna alle hedendaagse verbrandingsmotoren.
Algemeen bekend als de Ottomotor.
Bron: Deutz folder uit de jaren '60 (fragment). Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)


zonder
Een Deutz MKH 247; een viertakt motor met open krukas. De motor levert circa 60 pk bij 300 toeren. Gewicht niet bekend, maar dat zal enige tonnen zijn!
Bouwjaar ergens tussen 1925 en 1930 vermoed ik.
Inzender: Hubert Simons. (groter formaat)


zonder
Een Deutz met horizontale cilinder en open, doch afgedekte, krukas.
Mogelijk een MIH 328. Een voorkamermotor met extra startverstuiver, bovenliggende nokkenas en zijkleppen.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Vermoedelijk een Deutz MA 416 uit de jaren dertig. 6 à 8 pk sterk.
De motor draaide maximaal 850 toeren.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Een Deutz van het type MAH 711. 6 pk bij 1500 tpm max. Als hulpmotor een veel gebruikt type. De MAH serie was zeer uitgebreid en zeer populair. Lijst>.
Enkele bekende types waren:
type
pk max.
tpm max
gew. kg.
MAH711
MAH914
MAH916
MAH320
 6
12
17
28
1500
1500
1300
1000
170
315
435
780
Foto: Pieter Klein, Hasselt (Ov), juli 2007. (groter formaat)


zonder
De kookpot van een MAH 711 uit 1956. Dit type werd ondermeer als ankerliermotor en als hulpmotor gebruikt. Zwaardere types zag men ook als motor voor de zijschroefinstallatie.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (Ov), juli 2007. (groter formaat)


zonder
Behalve verdampingskoeling behoorde, met de daarvoor verkrijgbare hulpstukken, ook doorstroom- en omloopkoeling tot de mogelijkheden.
De motor was niet alleen geschikt voor dieselolie ook petroleum, ruwe olie en bruinkoolteerolie kon gebruikt worden.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (Ov), juli 2007. (groter formaat)


zonder
Het 'boekje' met aan de linkerkant, de gebruikshandleiding en rechts de onderdelen lijsten. Op de rechterpagina ziet men boven de brandstofpomp en onder de aansturing van deze pomp met de centrifugaal toerentalregeling.
Uitgave Deutz. (groter formaat)


zonder
Deutz MAH 220 of 320. Een kruiwagen met kookpot. Dit soort motoren waren vooral voor de aandrijving van de zijschroef populair.
Foto: Pieter KLein, Hasselt (Ov) juli 2007. (groter formaat)


zonder
De zelfde motor vanuit een ander perspectief.
Foto: Pieter KLein, Hasselt (Ov) juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een Deutz MAH 914, 12pk, 1500 tpm, bouwjaar 1956.
Eigenaar Freddy Berends, Westerborg. Let op de walmende kookpot!
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
En een close-up van de kookpot. De opening was vaak voorzien van een dekseltje of iets dergelijks. De openingen bezaten een soort 'brug' voor de opname van een vlotter.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Hier een kookpot met een vlotter opdat men ook bij sterk walmende motor het waterniveau in de pot in de gaten kon houden.
Foto: Paul Jakobs, Melderslo. (groter formaat)


zonder
Vaak werd de opening voorzien van een dekseltje of roostertje om ongerechtigheden uit de pot te houden. Het vlaggetje is verbonden met de vlotter en geeft het waterniveau in de pot aan.
Foto: Paul Jakobs, Melderslo. (groter formaat)


zonder
In een Deutzfolder uit de jaren zestig werd deze motor nog steeds aangeprezen. (grote afbeelding + tekst)
Bron: Deutz folder (fragment). Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
Voor wie een beetje thuis is in de binnenvaarthistorie zegt dit voldoende.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motorenmuseum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken