top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Luchtgekoelde Deutz motoren



Naar Menu motoren.


zonder
Een aggregaat met een luchtgekoelde Deutz F2L 312, 18pk, 1800 tpm. De motoren kwamen midden jaren zestig in productie.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
De Deutz F1L 712. 6pk bij 1200tpm. De motoren kwamen eind jaren 50 in productie.
Bron: Deutz foldergfragment uit de jaren zestig. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
De een A2L 514, wat het verschil met een F2L 514 is me niet duidelijk. De F staat voor  'fahrzeug'. De A schijnt voor 'Alzweg' te staan. De motor levert 28pk bij 1800tpm.
Bron: Deutz foldergfragment uit de jaren zestig. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
De Deutz F6L 514. Een luchtgekoelde zes cilinder in lijn motor,
goed voor 84pk bij 1800tpm.
Bron: Deutz foldergfragment uit de jaren zestig. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
De Deutz A8L 614, 112pk bij 1800 tpm. Luchtgekoelde hoofdmotoren zijn in de binnenvaart niet echt populair. Er zijn echter machinekamers waarin ze wel te vinden zijn, maar vaker ziet men ze als dekmotor in combinatie met een roerpropellor.
Bron: Deutz foldergfragment uit de jaren zestig. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
De Deutz F12L 714. 170pk bij 1500 tpm.
Bron: Deutz foldergfragment uit de jaren zestig. Inzender: H. Hulsman, Maasbracht.


zonder
Een 12 cilinder luchtgekoelde Deutz in een sleepboot genaamd 'Hans'.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Dit is een motor van het type 413 zonder oplading, dus zou het een F12L 413 moeten zijn. De motor is afgesteld op circa 205 pk bij 1800 tpm.
De L413 serie vormen luchtgekoelde dieselmotoren in V-opstelling. De productie liep vanaf 1968. Toerentallen tot 2650 omw. Boring 120, Slag 125. Deze direct ingespoten motoren waar ook verkrijgbaar als wervelkamermotor van het type FL 413W. De vermogens lagen dan circa 8% lager.
Foto: René te Pas, Nijkerk 18 november 2011. (groter formaat)


zonder
De aanvoer van koel- en verbrandingslucht geschiedt door roosters in de zijwanden van de machinekamer. Linksboven zit men de luchtinlaten. De rookgassen worden naar de kast helemaal achter in beeld gevoerd. De warme lucht gaat via schachten aan de zijkanten van de motor, onder de machinekamervloer door naar achter en daar door kokers omhoog.
Foto: René te Pas, Nijkerk 18 november 2011. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken