top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Tjalken

deel 1



Naar deel 2
Naar menu Oude Schepen.
Naar menu fotoseries.
Naar Scheepstype Tjalk.
Naar afbeeldingen kleine kromstevens.
Naar afbeeldingen Skûtsjes.


zonder
De tjalk 'Johanna' in de tijd van de zeilvaart. De 'Johanna' werd in 1905 bij van Goor in Zwartsluis gebouwd. Ze mat 22,69 x 4,88 x 0,62 (ledig) en had een laadvermogen van 131 ton. Brandmerk 85 B Zwolle 1927. [Meting G12317] Foto ingezonden door A. Terwal. (groter formaat)

zonder
De tjalk 'Johanna' als motorschip met verhoogde den, nieuwe roef en stuurhut. Helaas is de tjalk in 1970 te Lekkerkerk gesloopt.
Foto ingezonden door A. Terwal. (groter formaat)


zonder
De 'Johanna' aan de remming voor de sluis in Zwatsluis.
Foto ingezonden door A. Terwal.(groter formaat)


zonder
De Spes Mea, een van de weinige tjalken waarvan ik zeker weet dat deze als zeetjalk gebouwd is. Het schip werd in 1902 bij Boerma te Martenshoek gebouwd. Afmetingen 24,88 x 5,05 x 2,1 meter en was 164 ton (of 91 brt.) groot. De eerste eigenaar was H.R. Dost.
Inzender postkaart: K. Bosch. (groter formaat)

zonder
Volgens Marhisdata.nl werd het schip in 1955 met van een twee cilinder Deutz van 75 PK tevens werd het luikenhoofd verhoogd en verlengd. Het kreeg toen het brandmerk 3219 B GRON 1954. De meetbrief van 1955.
Inzender: K. Bosch.


zonder
Geladen tjalk, de 'Jacoba Margareta', met houten Friese Luikenkap. 116 ton. Van schipper Manus van IJken uit Amersfoort.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude 1980. (groter formaat)


zonder
Waarschijnlijk heeft van IJken de tjalk over genomen van plaatsgenoot J. Heijnen. Het schip werd in 1902 bij van Goor te Zwartsluis gebouwd en mat 22,78 x 4,91 x 1,84 meter. Het was 117 ton groot. Brandmerk 2376 B Amst 1949. [Meting A12015N]
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude 1980. (groter formaat)


zonder
De Friese tjalk, de 'Onderneming', van de Gebroeders de Jong uit Staveren. Het schip werd in 1906 bij Barkmeijer, Sneek gebouwd en meet: 23,38 x 4,91 x 1,86 meter. Laadvermogen 126 ton. [Meting G9184N] [DB 03330057]
Het schip is inmiddels (2010) drastisch, of is het dramatisch, verbouwd en vaart vanuit Grouw dagtochten met passagiers. (groter formaat)


zonder
Een ouder (1898) zusje van dezelfde werf, de stalen Friese Tjalk 'Harmonie'. Het is ietsje kleiner en daardoor 120,5 ton groot. Zie verder de fotoserie voor meer afbeeldingen en informatie.
Foto: E.Klein, Goingarijpsterpoelen, mei 2002. (groter formaat)


zonder
De 'Harmanna'. Een fors opgelengde tjalk met salonroef en een beetje te platte kop.  Deze tjalk meet 34,72 x 5,05 x 2,24 meter en is 254 ton groot. Het schip werd in 1904 bij Boerma te Martenshoek gebouwd. [Meting G9833N] De eerste eigenaar was L. Smit uit Groningen. Het schip was toen circa 24 meter lang. Uiteindelijk is het schip tot circa 2011 in de vaart gebleven.
Foto: Pieter Klein, 1979 nabij Echten. (groter formaat)


zonder
De tjalk 'Noordster' van de gebroeders Snijder. De tjalk, groot 130 ton, werd in 1896 bij v.Goor te Zwartsluis gebouwd en heeft het model van een Friese Tjalk. De afmetingen bedragen 23,85 x 4,95 x 1,89 meter. Het brandmerk: 99 B Leeuw 1928. De eerste meetbrief Meting A1049N stamt uit 1902. Het schip heette toen 'Magrieta Hendrika' en was van R. Lenten uit Zwartsluis. Meer afbeeldingen.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude 1978. (groter formaat)


zonder
De fraaie kop van een Friese Tjalk. De kluiverboom is getopt, duidelijk zijn de waterstag en de boegstagen als mede het kluiverboomnet te zien.
Foto: Pieter Klein, Grouw, najaar 2002. (groter formaat)


zonder
De tjalk van Kruize. Anno 2003 nog net alsof het zo uit de vaart komt, terwijl dat toch zo ongeveer een kwart eeuw geleden al gebeurd moet zijn. Meer afbeeldingen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 2003. (groter formaat)

Naar deel 2

Bestandsrevisie augustus 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken