top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Tjalken

deel 2



Naar deel 1
Naar menu Oude Schepen.
Naar menu fotoseries.
Naar Scheepstype Tjalk.
Naar afbeeldingen kleine kromstevens.
Naar afbeeldingen Skûtsjes.


zonder
Een mooie houten tjalk lijkt over een extra lange laadboom te beschikken om zelf de goederen afkomstig van zeeschepen te kunnen laden of lossen. Vaak werd de eigen giek voor dit soort werk gebruikt, maar die zal dit maal te kort geweest zijn.
Foto: Jacob Olie, Oosterdok 1893. Stadsarchief Amsterdam nr.10019A000389 PD/CC0-BY. (groter formaat)


zonder
Een mooie grote tjalk met een Amsterdamse ronde (zolder)schuit buitenop in het Oosterdok in Amsterdam. Het was vroeger vaak zo een warwinkel van masten en touwen dat men er nog maar moeilijk wijs uit kon worden.
Foto: Jacob Olie, Oosterdok 1894. Stadsarchief Amsterdam nr.010019000706 PD/CC0-BY. (groter formaat)


zonder
De 'Spes' van schipper Ritskes. Het schip begon haar loopbaan als 'Trijntje', daarna werd het 'Nieuwe Zorg', vervolgens 'Jokor' en 'Spes' om thans weer als 'Trijntje' door het leven te gaan. Het schip is rond 1980 uit de vaart gegaan en werd weer tot de oorspronkelijke lengte ingekort en gerestaureerd. Het ligt thans (2009) te Leeuwarden. [meer foto's en informatie]
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, ca. 1978. (groter formaat)


zonder
De Groninger tjalk 'Viod' werd in 1906 voor J.Klugkist, Groningen, bij Mulder te Vierverlaten gebouwd. Het schip meet 22,99 x 5,04 x 1,98 meter en is 133 ton groot. Brandmerk 2775 B Gron 1952
Het schip is tot 1963 in de vrachtvaart actief geweest. [DB 02202775]
Foto: Leo Schuitemaker, Coevorden 7 maart 2005. (groter formaat)


zonder
De tjalk 'Nieuwe Zorg' werd in 1902 bij van Goor te Meppel gebouwd. Het schip mat 22,82 x 4,5 x 1,85 meter. Het laadvermogen was ruim 111 ton en droeg het brandmerk 307 B Zwolle 1928. Het schip heeft vermoedelijk rond 1934 een zijschroef gekregen en werd in 1959 opnieuw gemeten als motorschip. [Meting G10078N] Nog het zelfde jaar werd het schip verlengd tot dertig meter waardoor het laadvermogen steeg naar circa 161 ton. Het schip ligt sinds de jaren zeventig voor de sluis te Spaarndam en lag daar in 2018 nog.
Foto: Pieter Klein, Spaarndam, 1995. (groter formaat)


zonder
De Groninger tjalk 't Stockpaerd' als jacht. [meer foto's en informatie] Het schip werd in 1890 bij Mulder te Vierverlaten als zeilend vrachtschip gebouwd en in 1961 tot zeilend recreatievaartuig verbouwd.
Foto, inzender: S. R. M. Chamboné, Loosdrecht. (groter formaat)


zonder
Het achterschip van de hektjalk 'De Arend' werd volgens [meetbrief Zb294N] in 1892 als 'Twee gebroeders' bij de Weduwe Duijvendijk te Papendrecht te water gelaten. Het schip meet 20,68 bij 4,98 meter. Let op de houten stuit!
Foto: Pieter Klein, Sneek, zomer 2003. (groter formaat)


zonder
De IJsseltjalk 'Nooit Volmaakt' is een paviljoentjalkje met zijschroefinstallatie. Het schip werd in 1889 te Papendrecht gebouwd. Afmetingen: lengte 16,76 meter, breedte 4,16 meter, ledige diepgang 0,56 meter. [meetbrief R10948N]
[meer afbeeldingen en informatie.]
Foto: Pieter Klein, Maasbracht 30 november 2011.(groter formaat)

Naar deel 1

Bestandsrevisie augustus 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken