>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Friese Tjalk Harmonie


ex Johanna, Harjo, Dimar, Kleine Susanna.


Naar detailopnames.
Naar meetbrief en extra gegevens.

Naar menu Oude Schepen.
Naar menu fotoseries.
Naar Scheepstype Tjalk.


zonder
Stalen Friese Tjalk met houten Friese luikenkap. Afmetingen: 22,65 x 4,75 x 1,89 meter en 120,5 ton groot. Het vaartuig werd in 1898 bij Barkmeijer aan de Woudvaart te Sneek gebouwd. Brandmerk 68 B Zwolle 1927. Ongeveer nog precies in de staat als toen het uit de vaart kwam. [eerste meting] Verdere gegevens in en ook onderaan meetbrief.
Foto: Pieter Klein, van Harinxmakanaal, ca. 1984. (groter formaat)


zonder
De tjalk, rond 1970, onder de naam 'Kleine Suzanna' varend op het IJsselmeer. Zoals te zien is, staat er flink wat wind en naar men mij vertelt heeft, was men niet genegen vaart te minderen. Het schip beschikte toen over een 120 pk Scania. Door de klappen en de trillingen, die door de golven veroorzaakt werden, sprongen, rond midscheeps, een aantal klinken uit het vlak en begon het schip water te maken. Gelukkig heeft men de boel redelijk droog kunnen houden en is men veilig over gekomen.
Inzender: M. Sandijk.


zonder
De tjalk 'Muta' op de dag van overdracht in de voorhaven van het Noord-Hollandskanaal te Amsterdam. De vorige eigenaar had, in afwachting van woonruimte op de wal, in het ruim enkele slaapruimtes gemaakt, die echter alleen via een ingang aan het gangboord bereikt konden worden. Vandaar de merkwaardige toegang ongeveer midscheeps.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 24 maart 1974. (groter formaat)


zonder
Op de langshelling bij scheepswerf Vooruit te Zaandam. Het schip had een aantal jaren een nogal windbeschutte ligplaats gehad vandaar dat er veel wit geschilderd is.
Foto: Pieter Klein. Juni 1978. (groter formaat)


zonder
Met enige moeite is aan de roestvorming op de loefbijter te zien wat de diepgang aldaar bedraagt. Dat was circa 44 cm. Ook is goed te zien hoe hoog de kop van een tjalk wel niet is. Het neusje rijkt tot circa 330 cm boven de waterlijn. Hierdoor is een ongeladen (en ongeballaste) motortjalk nog al zijwindgevoelig.
Foto: Pieter Klein. Juni 1978. (groter formaat)


zonder
De sluis te Ketelhaven, voor het opschutten. Inmiddels is er gekozen voor een donkere blauwe strook op het schip. De luikenkap is deels afgedekt met katoenen dekkleden.
Foto: Pieter Klein, juli 1980. (groter formaat)


zonder
Een heel wat rustiger oversteek als toen in 1970 als 'Kleine Susanna'. Dit maal gaat het van Workum naar Medemblik. Het was heet en windstil weer, vandaar dat iedereen even gaat dobberen.
Foto: Pieter Klein, IJsselmeer 7 juli 1983. (groter formaat)


zonder
Paradijsluis in de Drentse Hoofdvaart, voor het opschutten. Er blijft weinig ruimte over in de sluis, waarvan de capaciteit ongeveer 26,76 bij 5,7 meter bedraagt. Dat betekent dat als er ook maar één klein scheepje voor je is, je op de volgende schutting moet wachten. In de zomermaanden herhaalt dat spel zich zowat bij elke sluis en het zijn er zes tussen Meppel en Assen.
Foto: Pieter Klein. (groter formaat)


zonder
In juni 2001 te Wartena de helling op. Dit is een langshelling met een aardige knik waardoor men in het begin nog al flink met de neus in de lucht gaat.
Foto: Pieter Klein. (groter formaat)


zonder
Het schip in mei 2002 aan de oostoever van de Goingarijpsterpoelen. De katoenen dekkleden met groene kledenpap zijn vervangen door kleden van vezelversterkt rood vinyl. Verder is er een autokraan voor de bijboot en een windmolentje op de plaats van de lichtmast gezet.
Foto: E. Klein. (groter formaat)

Naar detailopnames.
Naar Naar meetbrief en extra gegevens.

Bestandsrevisie augustus 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken