"OUZOVD" van het Kustvaartforum schrijft hierover:
Dit moest bij het bunkeren
in Duitsland door de olieboer worden ingevuld en
afgestempeld. Een blad bleef bij de olieboer en het andere
in het boek. Het volgnummer van dit blad moest in het
olieboek(Betriebsbuch) met het aantal liters ingevuld
worden. Bij de jaarlijkse controle op het Zollamt moest je
het hele zooitje inclusief je Genehmigung voorleggen. En als
er dan een rekenfout in zat kreeg je op sommige plekken een
'Belehrung' (deze was wel gratis, integenstelling tot die
van de WSP). Als je
onderweg controle kreeg van de zwarte
bende moest het olieboek ook kloppen.
Een distributieboekje.
Inzender: Matthijs Sandijk. (groter formaat)
De wet mag dan uit 1939 stammen; dit
boekje is veel nieuwer, want eind 1973 werd de
distributiewet door de 'oliecrisis' weer actueel.
De oliecrisis begon voor de VS op 16 oktober 1973. Het
embargo tegen Nederland werd tussen 23 en 28 oktober
van kracht. Op 25 december verzacht de Opec zijn sancties
lichtelijk en begin januari 1974 besluit de Opec de
olieprijs tijdelijk niet meer te verhogen. Het officiële
einde van de crisis is op 17 maart 1974.
De eerste bladzijde
van een distributieboekje toont de scheepsgegevens.
Inzender: Matthijs Sandijk. (groter formaat)
Het boekje toont slechts één vermelding. Benzine voor de 'startmotor'.
De oliecrisis liep gelukkig met een sisser af. Alleen bezine werd
gerantsoeneerd en het hele distributiesysteem werd na één
maand alweer afgeblazen.
Inzender: Matthijs Sandijk. (groter formaat)
Begroting met betrekking tot het gebruik van een 2 cylinder 36 pk Avance
motor.
Archief: Fam. Fortuin-Winkel.(groter formaat)
Bladzijde 2 van de begroting.
Archief: Fam. Fortuin-Winkel.(groter formaat)
Het speciale zwemdiploma voor schipperskinderen.
Inzender: Han Visser. (groter formaat)
De ommezijde van het zwemdiploma.
Inzender: Han Visser. (groter formaat)
Bewijs van lidmaatschap van het "Fonds Groot Schippersgilde".
Inzender: T. de Hoog, Gouda. (groter formaat)
Verlofbriefje uit 1676 van het binnenlandsvaardersgilde Amsterdam. Het gaf vrijstelling van de plicht uitsluitend volgens de reglementen van het gilde lading te vervoeren.
Bron: Stadsarchief Amstedam, Inventaris 366. (groter formaat)
De toekenning van de zogenaamde groepsletter
aan het binnenvaartschip Wijka van Gerrit Jongsma uit Groningen (99 B Gron 1927).
Inzender: H. Visser, Zwolle. (groter formaat)