top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Luxe-motor 'Anthonetta'


deel 3 Werfbezoek



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu fotoseries.


zonder
Scheepswerf Falcon te Alphen a/d Rijn maakt zich klaar om de 'Anthonetta' te ontvangen. Belangrijk daarbij is de afstand tussen de karren af te stemmen op de positie van het vooronder- en het ruimschot van het vaartuig.
Foto: Carla Yvonne Noomen. Alphen a.d. Rijn, 19 juni 2009. (groter formaat)


zonder
Ook al hoeft men de karren niet meer met een kaapstander op te trekken, toch wordt er nog een flinke takel, een jijn, toegepast. Het kost altijd wat moeite om wat meer lengte in een zware takel te krijgen. Zo te zien is men bezig wat loos te krijgen.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Velen denken, omdat de onderkant, het vlak, van vrachtschepen plat is, dat het platbodems zijn. De term stamt echter uit de tijd van de houten schepen en daar was een schip een rondbodem, als de kim rond en dus niet geknikt was. Een platbodem was een schip met een hoekige kim. De meeste oude stalen vrachtschepen zijn daarom dus rondbodems.
(Mijns inziens is het beter deze termen niet voor stalen schepen te gebruiken!)
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Het schroefraam. Zoals aan de fraaie waterlijnaanslag te zien is, zit te schroef niet al te diep onder water. Het roer is voorzien van een schep.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Met wat roerschade de werf op. Hier zijn de lijnen van het schip goed te zien. Het schip heeft een fraaie zeeg, ruime kimmen en is goed geveegd.
Foto: Carla Yvonne Noomen. Scheepswerf Het Anker Hendrik-Ido-Ambacht.
27 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Twee jaar eerder was men ook al op de werf, toen op een dwarshelling. Sommige schippers mijden dwarshellingen, omdat je dan voorover komt te liggen.
Anderen geven juist de voorkeur aan dwarshellingen, omdat 'het er op komen' meestal een stuk makkelijker is, dan bij een langshelling.
Foto: Carla Yvonne Noomen. Scheepswerf 'De Koningspoort'
Rotterdam. mei 2006. (groter formaat)


zonder
Bij de Koningspoort sta je hoog en droog.
Op dit moment niet echt opgedroogd, maar wel flink hoog.
Een werknemer gebruikt de spuitlans om het schip af te spuiten.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Dat hoog staan heeft zo zijn nadelen als je nog even wat plekjes bij wilt werken.....
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Is het geen schoonheid?
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


Naar deel 1 overzicht.
Naar deel 2 interieur.
Naar deel 4 details.
Naar deel 5 machinekamer.
Bestandsrevisie Juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken