top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Luxe-motor 'Anthonetta'


deel 5 De machinekamer



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu fotoseries.


zonder
Een Gardner LW 6A. ca. 73 PK bij 1200 tpm, ca. 90 PK bij 1500 tpm. Deze motor is echter afgesteld op ca. 84 PK (bij ca. 1400 tpm?)
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 juli 2010. (groter formaat)


zonder
De bedieningszijde van de motor met links de CAV brandstofpompen en rechts de keerkoppeling. De brandstofpompen zijn, net als de cilinderblokken, verdeeld in twee groepen van 3.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 juli 2010. (groter formaat)


zonder
Een Gardner keerkoppeling. Het vreemde mechanisme beperkt het 'gas' wanneer de keerkoppeling in zijn achteruit of vrijloop staat. De stang 1 is verbonden met de brandstofpompen. Met de grijze handel 2 kan men, terwijl men in de machinekamer is, 'gas' geven. De horizontale hefboom 3 met daaraan de vertikale zwarte stang 4 is de bediening vanuit de stuurhut. Onder deze hefboom ziet men een scharnierend gedeelte 5 waarvan de gleuf rond een pen die aan een hefboom 6 van de keerkoppelingsbediening zit, valt.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
In vrijloopstand staat hefboom 6 bijna horizontaal en de pen bevindt zich (bijna) helemaal links in de gleuf. Wil men 'gas' geven (groene pijl) dan zal de beugel zich naar rechts willen verplaatsen en zal dus (weldra) door de pen (gele pijl) tegen gehouden worden. Flink 'gasgeven' in zijn vrijloop is er dus niet bij.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 juli 2010. (groter formaat)


zonder
Staat de keerkoppeling in zijn achteruit, (hefboom 6 is naar beneden gericht) dan kan de beugel wel een flink eind naar rechts voordat de pen de zaak blokkeert. De volle lengte van de gleuf is echter nog niet benut. Op deze wijze wordt voorkomen dat men 'volgas' achteruit kan slaan.
Achteruitdraaiend belast de schroef de motor niet maximaal en bij Gardner schijnt men het niet goed te vinden dat de motor onbelast of onder deellast 'volgas' draait.

Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 juli 2010. (groter formaat)


zonder
Staat de keerkoppeling in zijn vooruit, (hefboom 6 is omhoog gericht) dan bevindt de pen zich aan het einde van de gleuf en kan men wel volgas geven. Achter dit systeem ziet men het mechanisme waarmee men het stationaire- en 'volgas'-toerental instelt.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 juli 2010. (groter formaat)


zonder
Een hulpsetje met een Lister één cilinder. Links de lens/dekwaspomp en rechts op het fundatieframe is alleen nog het stoeltje van dynamo zichtbaar.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 28 juli 2010. (groter formaat)


Naar deel 1 overzicht.
Naar deel 2 interieur.
Naar deel 3 werfbezoek.
Naar deel 4 details.
Bestandsrevisie Juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken