top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Luxe-motor 'Anthonetta'


deel 1 Overzicht



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu fotoseries.


zonder
De luxe-motor 'Anthonetta' werd in 1929 bij scheepswerf Bijlholt te Foxhol (Groningen) gebouwd. Lengte 27.03m, breedte 5.05m, diepgang 1,75m, kruiphoogte 4.30m. Groot 120 ton. [Eerste meting G2933N]
Oorspronkelijk voorzien van een Hollandia diesel, maar sinds 1964 door een 6 cilinder Gardner voortgestuwd.
Foto: Michel Waisvisz. Amsterdam 10 mei 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Anthonetta' uit Oude Tonge rond 1930. Het schip is voorzien van een klein hijstuig of is het een hulptuig? Achterop staat schipper Tinus van den Ouden. Bij de stuurhut poseren zijn zusters. Opvallend is de vrij grote sloep of Groninger boot bij het achterschip. De bijboot of zo maar een bijligger?
Inzendster: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
De daarop volgende eigenaren Rijnhout en vervolgens Mostert noemden het schip respectievelijk 'Lena' en 'Heiltje'.
Op de foto: de 'Heiltje' in het Aduarderdiep nabij Aduardertil.
Foto: Harry de Groot, 9 maart 1984. (groter formaat)


zonder
In 1985 verdween het schip uit de vrachtvaart. Eind vorige eeuw heette het 'Soan-Nio' en was D. Kenbeek de eigenaar. Deze heeft het schip bijna 20 jaar in zijn bezit gehad. Sinds juni 2004 zijn Carla Yvonne Noomen en Aad Onneweer de eigenaren. Na een drietal jaren in Rotterdam ligplaats gehad te hebben, is de thuishaven thans(2010) Gouda. Het eni-nummer is 03180028.
Foto: Michel Waisvisz. Amsterdam 10 mei 2007. (groter formaat)


zonder
Als je zo een schip ziet, dan hoef je je niet meer af te vragen waarom men zoiets een 'LUXE motor' noemt.
Foto: Michel Waisvisz. Amsterdam 10 mei 2007. (groter formaat)


zonder
De ene Luxe-motor is de andere niet. Onder andere de voorschepen vertonen de nodige variatie. Sommigen voorschepen hebben weinig volume en versmallen naar onder toe vrij sterk, bij anderen zoals ook bij de 'Anthonetta'
blijven de wanden nagenoeg vertikaal staan.
Foto: Carla Yvonne Noomen. 23 maart 2009. (groter formaat)


zonder
Het achterschip met een tot in de details netjes geschilderde roef>
(Niet dat de rest niet uitstekend in de verf zit)
Zie ook hoe geveegd het achterschip is.
Foto: Carla Yvonne Noomen. 18 september 2009. (groter formaat)


zonder
De stuurhut is, zoals te doen gebruikelijk iets verheven, zodat men via de poortjes daar onder, ook wat licht en lucht in de machinekamer kan krijgen.
Foto: Michel Waisvisz. Amsterdam 10 mei 2007. (groter formaat)


zonder
De Anthonetta anno 2010 te Leeuwarden.
De reling achterop is vervangen door een reling naar het oorspronkelijke model.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden 29 juli 2010. (groter formaat)


Naar deel 2 interieur.
Naar deel 3 werfbezoek.
Naar deel 4 details.
Naar deel 5 machinekamer.
Bestandsrevisie Juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken