top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Luxe-motor 'Anthonetta'


deel 2 Het interieur



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu fotoseries.


zonder
Stuurboordzijde van de roef. De kastjesbetimmering is in traditionele stijl. De wanden en plafonds is meer zoals men dat in de jaren vijftig-zestig deed. Triplexplaat met over de naden hardhouten latten. Bij goede kwaliteiten triplex koos men er soms voor alles te lakken, maar meestal werd het plafond toch wel wit geschilderd. Dat men ook de triplex-wanden wit schilderd komt, ondanks dat dat flink in de hoeveelheid licht scheelt, veel minder vaak voor.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
In een roef (of in een achteronder) wordt altijd elk plaatsje benut. Soms was er zelfs een speciaal plaatsje voor het jeneverkruikje, wil de historie.
Veel had in ieder geval zijn eigen plekje.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
De indeling van de roef is niet meer authentiek. De indelingen van de roeven verschilden nog al eens. Gebruikelijk bij dit soort salonroeven waren keukentje, toilet en kasten tegen de voorwand. Dan bij kleinere schepen een zit-eetvertrek over de volle breedte, bij grotere schepen waren die gescheiden door een langsscheepse wand. Daarachter dan twee slaapvertrekken.
De huidige kooi tegen de achterwand van de roef is veel groter dan men vroeger gewend was. Toen nam men vaak met erg weinig ruimte genoegen. 60 cm voor een één-persoons en 90 voor een twee-persoons kooi was vrij normaal.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Aan bakboordszijde is een deel afgeschoten; daarachter bevindt zich tegenwoordig de douche. Spiegel en kastje behoren niet bij dit schip
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Aan bakboord-voor de trap naar de stuurhut. Rechts daarvan kastruimte.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Als het deurtje van de roef dichtschuift, wordt er iets heel moois zichtbaar. Naar men zegt, besteedden Nederlandse schippers niet veel geld aan de inrichting van de woonvertrekken, daar kon je geen geld mee verdienen was het devies. In Vlaanderen leek het wel de gewoonte te zijn enige weelde ten toon te spreiden. Of het echt de Hollandse zuinigheid was, of dat de kleine schipperij in Nederland het gewoon minder goed had dan bij onze Zuiderburen, durf ik niet te zeggen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 28 juli 2010. (groter formaat)


zonder
In kleine ruimtes is het lastig fotograferen dus dan maar door het dak, moet men gedacht hebben. Links het rad, rechts daarvan, met dat rode handvat: de keerkoppelingshefboom. Voor de hefboom de bediening van de boegschroef die op de volgende foto naar een handiger plaats verhuisd is.
Foto: Carla Yvonne Noomen. (groter formaat)


zonder
Het instrumentenpaneel wordt verbouwd. De boegschroefbediening heeft reeds een plaatsje en daardoor is links van de brandblusser het, keurig netjes rood geschilderde, wieltje van het gas nu goed zichtbaar geworden. Sommigen vinden zo een wieltje onhandig, maar als je het eenmaal gewend bent, wil je niet anders. Dit maal zit er aan de spindel geen kabeltje voor de bediening van de brandstofpompen, maar een directe overbrenging door middel van stangen en overbrengingen.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 28 juli 2010. (groter formaat)


zonder
Het nog orginele, driedelige, stuurhutdak is nog in oude stijl.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, 28 juli 2010. (groter formaat)


Naar deel 1 overzicht.
Naar deel 3 werfbezoek.
Naar deel 4 details.
Naar deel 5 machinekamer.
Bestandsrevisie Juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken