top
terug


BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sleepspits 'Addio', Amsterdam


Deel 3



Naar deel 1, 2, 4.


zonder
De bekende draadhaspel met een flink eind verhaaldraad zal op geen enkele sleepspits ontbreken. Men verbaast zich er wel eens over dat verhaaldraden vrij dun zijn, maar ze kunnen zo dun zijn omdat ze eigenlijk nooit aan sterk rukkende belastingen bloot gesteld worden.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Ook de draadhaspel is op dit schip makkelijk te verwijderen. Het hoofdframe is met een vierkante pen in een beugel tegen het ruimschild/luikenhoofd gestoken. De extra beugel aan de voorzijde is voor de geleiding van de staaldraad en moet voorkomen dat er bij het oprollen van de draad al te zeer een rommeltje ontstaat.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)

zonder
(groter formaat)


zonder
Vlak voor het ruimschild/luikenhoofd staan aan weerszijden twee vreemde bolders. Dit zijn eigenlijk pompkokers. De schipper vond het zeker geen onaardig idee ze ook als bolder te kunnen gebruiken.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De bolderpennen zijn een soort van lange korvijnagels, die met moeren vastgezet kunnen worden. Let ook op de hoeklijn waarmee dit alles aan dek geklonken is! Een fraai staaltje vakwerk!
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De moer van de onderste pen ontbreekt. Achter de bovenste moer zit een rubber plaatje (zie ook vorige foto). Daarmee wordt voorkomen dat er water in de pompkokers kan lekken.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Op het neusje prijkt een stevige ankerdavit. Het gebruik van deze stamt nog uit de tijd dat men met stokankers voer. Zo'n davit verhoogt je kruiphoogte aanzienlijk, dus kan deze, na het wegklappen van de beugel (en met de nodige zweetdruppels), verwijderd worden.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Aan de ankerdavit hangt een neuringkettingblok dat voorzien is van een echte kettingschijf. Vaak is het namelijk slechts een schijf met een zeer brede, ondiepe, keel/groef. Het blok loopt op 'rolletjes'. Men kan één van die rollen, die voor de lagering zorgen, duidelijk zien zitten.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
Door het schanddeksel voor steekt een stevig bolder. Als men de ankerdavit weghaalt, het ankerlier deelt, de draadhaspels wegneemt, de mast strijkt, enz. enz., dan steekt deze bolder boven de rest uit. Daarom kan hij, na het weg trekken van de pen in de voet, weg genomen worden.
De bolder is voorzien van een royale verhaalschijf.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De typische bolders van een spits; iets conisch naar beneden toe aflopend en naar binnen toe overhellend. Op de achtergrond het vletje van de Anthonetta.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


zonder
De diepe groeven in de bolder getuigen van de vele keren dat er op deze bolders afgestopt is. Het boutje boven op is de as van een klein verhaalschijfje geweest.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


Naar deel 1, 2, 4.

Bestandsrevisie: april 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken