top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sleepspits 'Addio', Amsterdam


Deel 1



Naar deel 2, 3, 4.


b53
De spits Addio, welke momenteel in het Amsterdamse Oosterdok ligt, werd in 1926 op de werf van Gustave van Praet te Boom gebouwd. Deze sleepspits meet 39,25 bij 5,05 meter. De ledige diepgang bedroeg 32cm, de maximale diepgang 1,9 meter.
Foto: Jan Kroes, Amsterdam 28 mei 2009. (groter formaat)


b54
Niet alleen verkeert het schip grotendeels in orginele staat, ook is het schip rijk aan details die men niet zo gauw elders tegen zal komen. Het schip heeft geen echte roef. Achter de luikenkap is er niet meer dan een klein opbouwtje met een paar deurtjes. Of hier alles nog orgineel is, is nog niet bekend.
Foto: Frederic Logghe, Amsterdam 14 april 2007. (groter formaat)


b86
In het opbouwtje zitten drie 'toegangen'. Logisch zouden zijn een toegang tot het achteronder, een toegang tot een berging
en misschien een stel deuren van een kookherft/kombuis.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b54b
Achter het 'roefje' staat een stalen stuurhutonderbouw. Het schip kreeg twee jaar na zijn bouw een stuurhut welke nu weer in oude luister hersteld moet gaan worden. Anno 2019 was dat zover, maar helaas ontbreken de foto's nog.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b55
Op het achterdek staat dan nog een flinke stalen? koekoek, een lier voor een achteranker en de bijbehorende davit. De volle bouw van het achterschip moet wel een royaal achteronder opleveren, maar uitzicht heeft men niet. Ook het achteronder schijnt er erg 'klassiek' uit te zien.
Foto: Jan Kroes, Amsterdam 28 mei 2009. (groter formaat)


b58
Wie oplet ziet dat de middelste huidgang geheel als buitengang aangebracht is. De oude sleepspitsen hebben vaak nog normale slijtstrippen op de boegen. Op de latere motorspitsen werden die plaatsen door zware
schuurstroken/ aanlopen ingenomen.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b56
Het roer is voorzien van een linnet. Met een liertje dat aan het helmhout bevestigd is kan dit opgedraaid of gevierd worden. Zoals men op de vorige foto's kan zien is het roer vrij kort. Het formaat van de sluizen laat geen groter roer toe. Met behulp van de linnet kan het effectieve oppervlak van het roer echter flink vergroot worden.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 7 mei 2011. (groter formaat)


b57
Het roer is voorzien van roerhaken. Onder de onderste twee vingerlingen zijn steuntjes geplaatst, zodat het roer niet op de veren/strippen en vingerlingen hangt, maar op de punten van de haken steunt. De spits is een hol schip, treden aan het roer vergemakkelijken het uit de bijboot klimmen.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)

b59
Een eenvoudig maar doeltreffend davitliertje. Het liertje is een dubbelwerkslier, hetgeen voor het hijsen van bijboten geen overbodige luxe is.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 7 mei 2011. (groter formaat)


b60
Zoals te zien is, is de bijbootdavit geheel demontabel. Moet de davit weggenomen worden dan kan hij makkelijk in een verloren hoekje opgeborgen worden.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)



Naar deel 2, 3, 4.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken