>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Sleepspits 'Addio', Amsterdam


Deel 4


Naar deel 1, 2, 3.


b89
Het schanddeksel wordt gesteund door een plaat met een mooie ronde kluis daarin. Mij is verteld dat deze kluizen gebruikt werden voor het schoorboomtouwtje. Mij is echter ook verteld dat voordat doel ringen, zoals hier rechts,
aan de rand van de foto, gebruikt werden.
Vermoedelijk stak men er een schoorboomtouwtje voorzien van een knevel door.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b91
Nogmaals een steun met kluis.
Het feit dat de dekken van druppelplaat gemaakt zijn, zou kunnen betekenen dat deze spits pas tegen het einde van de jaren twintig gebouwd is.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b72
Weer terug naar het middenschip. De Addio heeft, net als vele sleepspitsen, naast de gewone middenbolder/gangboordbolder ook een boldertje op het tussendek. In sommige gevallen werd hierop de jaaglijn gezet. Deze jaaglijn liep vervolgens over een korte stevige paal, een jaagmast, die enkele meters daarvoor omhoog stak. Deze paal fungeerde meestal ook als koning voor de zwierboom, die, vreemd genoeg, op dit schip nog ontbreekt.
Foto: Jan Kroes, Amsterdam 28 mei 2009. (groter formaat)


b73
Hier nogmaals het boldertje. Het is me niet bekend wat voor een fuctie de beugel die naast de bolder geplaatst is, heeft. De gaten in de rand van het tussendek kunnen er op duiden dat de mast een verstaging gehad heeft.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b72
De kachelpijp met schoorsteengek is waarschijnlijk niet orgineel. De mastkoker met uitwip wel. Veel sleepspitsen hadden een wipmast waar de jaaglijn aan vast zat en ze voor de wind varend eventueel nog een eenvoudig soort razeil konden voeren. Rechts is nog een stukje van een pompdeksel te zien.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b74
Zoals te zien is, werd de mastbout niet ingesloten door de kokerwangen van de mastkoker. Een contructie die men vroeger bij zeilschepen ook wel toepaste. De mast kan dan zonodig uit de koker gewipt en er naast gelegd worden. Dat scheelt weer een paar centimeters hoogte.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b84a
Ook vlak voor het opbouwtje op het achterschip staan nog ook bolders. Deze werd gebruikt voor de jaaglijn wanneer deze over de grote mast liep. Het zal U niet verbazen, dat de mooie hoge ronde kap afgenomen kan worden, zodat men met ongeladen schip zonder al te veel moeite door de krappe tunneltjes kon. Rechts weer een waslijnsteun.
Foto: Jan Kroes, Amsterdam 28 mei 2009. (groter formaat)



b84
De voetplaat van deze gietijzeren boldertjes is aangepast aan de ronding van de luikenkap. Gelukkig is deze ronding bij alle Belgische luiken zo'n beetje gelijk.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b87
Op de achterrand van het opbouwtje blijken nog twee boldertjes te staan. Deze kunnen weggeklapt worden en als men dat ook het vlakke houten luik wegneemt, is het scharnier van deze boldertjes het hoogste punt op dat deel van het achterschip geworden.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)


b88
Achterop in het schanddek, in lijn met de verhaalkop van het achterankerlier, steekt ook nog een opstelling met twee verhaalrolletjes. Ook deze constructie kan, net zo als de bijboot- en achterankerdavit weggenomen worden.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)



b85
De rondleiding over het schip is ten einde. Als laatste is er een draadreling met mooie smeedijzeren scepters, die natuurlijk ook weggenomen kunnen worden.
Foto: Carla Yvonne Noomen, Amsterdam 14 augustus 2011. (groter formaat)



Naar deel 1, 2, 3.

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken