top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Details Tjalk Harmonie



Naar hoofdbestand.
Naar meetbrief en extra gegevens.
Naar menu Onderdelen.


zonder
Vooronderingang, ook ingangskap genoemd. Op dit schip bestaande uit twee halve deurtjes met een scharnierend deksel.
Foto: Pieter Klein, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Bovenaanzicht van het voordek van een Friese tjalk. Het potdeksel en de bolders zijn niet origineel meer. De ankerlier is vermoedelijk in 1923 aan boord gekomen, daarvoor werd er gebruik gemaakt van een braadspil.
Foto: Pieter Klein, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
De dubbelwerks, dubbelschijfs ankerlier met strijkrol, gemaakt door Ridderinkhof (Hasselt, Ov) werd, net zoals het stuurwerk van het zelfde fabrikaat, vermoedelijk in 1923 geplaatst. De toch wel zware stalen kap waarmee de bovenzijde van de lier afgedekt was, is helaas in een storm verloren gegaan dus ontbreekt op deze foto's.
Foto: Pieter Klein, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Een kijkje tegen de onderkant van de luikenkap. Foto: Pieter Klein, jaren negentig. (groter formaat)


geen
geen
Raamkast van de roef.
Foto: Pieter Klein, Friesland 2001.
(groter formaat)
Het stuurrad en het stuurwerk doen hoogst waarschijnlijk al sinds 1923 dienst.
Foto: Pieter Klein, jaren negentig.

geen
geen
Het juk bovenaan de roerkoning. Het is een zogenaamd Engels stuurwerk, dus met één aandrijvende as waarop zowel een links- als een rechtsgaand schroefdraad aanwezig is. Ook wel een broodwagen genoemd.
Foto: Pieter Klein, Friesland 2002.
(groter formaat)
Achterstevenbalk met schroefraam, schroeftunnel, schroef en roer. Het gat in het roer maakt het (wanneer het roer dwars staat) mogelijk de schroefas uit te nemen, zonder het roer te verwijderen.
Foto: Pieter Klein, Wartena 2006.
(groter formaat)

zonder
  1. Kont, achterschip.
  2. Achterstevenbalk.
  3. Roerkoning.
  4. Schroeftunnel.
  5. Schep.
  6. (Roer)blad.
  7. Scheg.
  1. Stevenknoop met gland(loop)bus.
  2. Schroef.
  3. Schroefraam.
  4. Gat waardoor de schroefas uitgenomen kan worden.
  5. Hak.
Foto: Pieter Klein. Zaandam 1978. (groter formaat)


zonder
Met middenstuk van de orginele secretaire in het achteronder.
Foto: Pieter Klein, jaren tachtig. (groter formaat)

zonder
Tegen het boeisel geklonken gietijzeren penbolder met korvijnagel-vormige pen. Soms een nagelbolder genoemd.
Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen 2001. (groter formaat)

zonder
Luchthapper voor de machinekamer.
Foto: Pieter Klein, jaren negentig.

zonder
Deutz SAM 517 Naar men zegt is de SAM 517 serie kort voor WOII ontwikkeld en waren ze tot in de jaren zeventig nog verkrijbaar. Een Reintjes keerkoppeling scheen bij deze motoren min of meer beetje standaard te zijn. Deze 4 cilinder leverde 70 pk bij 1200 toeren en woog bijna 1000 kg ex. en 1450 kg met keerkoppeling. De 6 cylinder is de beroemde '116 pk Deutz' (1350 tpm, 1800kg met kk.), onder schippers ook wel bekend als 'de Klöckner Deutz'. De 8 cilinder (net zoals de 4 cilinder vrij zeldzaam) was 155pk bij 1350 tpm. (2300 kg met kk) De 8 cilinder was ook met oplading verkrijgbaar en was dan 230pk en 300 kg zwaarder.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam jaren tachtig. (groter formaat)

zonder
Reintjes hydraulische keerkoppeling type WGU met vertraging 2:1. Een zogenaamde in-lijnkoppeling. Rechts een vetpot voor de schroefas.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam jaren tachtig. (groter formaat)


Bestandsrevisie augustus 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken