top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De Spits

Deel 2



Naar deel 1.
Naar Franse Spitsen.
Naar bestand sleepspitsen.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries Spitsen.


zonder
De Hollandse spits 'Fado' werd in 1951 bij Scheepswerf Jansen te Druten gebouwd. Het schip meet 38,48 x 5,08 x 2,31 meter en laadt maximaal circa 330 ton. [DB 03050937] [meer tekst + foto's]
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)


zonder
Het wordt voor de grote binnenvaart steeds lastiger een plaatsje te vinden waar je nu eens een weekje gezellig in de natuur kan liggen. Met spudpalen is het een stuk makkelijker dan zonder, maar deze spitsenschippers lukte het toch om een klein hoekje bij het grote Sneekermeer als vakantieoord te kiezen.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)


zonder
De kont van de Belgische spits 'Westropa'. Het schip werd in 1960 bij M. van Garsse, Moerbeke gebouwd en meet 39 x 5,09 x 2,42 meter. Het schip beschikt over een 230 PK Gardner diesel en kan 362 ton vervoeren.
[DB_03220219] [meer tekst + foto's]
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)


zonder
Sleepspits 'Benjamine' ligt nabij Thuin aan de oude scheepsliften. Het schip ligt een beetje diep. Mogelijk wordt het voor opslag gebruikt.
(Meer sleepspitsen)
Foto: Frederic Logghe, augustus 2006. (groter formaat)


zonder
De spits 'Arylo' te Gent is eveneens uitgevaren en lang leek het er op dat het weg zou roesten. In 2016 lijkt er echter een renovatieproject gestart te zijn, dus misschien knapt het scheepje nog eens op. Fotoserie.
Foto: F. Logghe, genomen op 11 november 2004. (groter formaat)


zonder
De spits 'Yannick' uit Terneuzen kwam van de werf van de gebroeders Michot in Thuin, België. De afmetingen bedragen: 38,98 x 5,08 x 2,38 meter. Het laadvermogen komt op 345 ton.
[DB 02011876] [meer tekst + foto&s].
Foto: F. Logghe.(groter formaat)


zonder
De spits 'Triade' aan de grenspost te Zelzate wachtend op een koper. Het schip is in 1950 bij Scheepswerf Van Garsse te Moerbeke gebouwd en draagt het brandmerk 11901 B Rott 1964. [meer informatie en foto's]
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Motorspits 'El Niño' werd in 1963 op de werf van Th. van der Auwera, Rumst, België gebouwd en meet 377 ton. De afmetingen bedragen 38,95 x 5,07 x 2,52 meter. [DB 01822993] De verzwaarde voorsteven wijst er op dat men het schip als duwschip, een zogenaamde pousseur, wenst te kunnen gebruiken.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 27 april 2008. (groter formaat)

zonder
Samen met een ander 'oudje' namelijk de 'Louisa' van schipper Dekker uit Gent (DB 06004081) in de Volkeraksluis. Deze schepen hebben daarin de ruimte, maar de steeds voortschrijdende schaalvergroting maakt dat er inmiddels schepen zijn die in hun eentje de sluiskolk bijna geheel kunnen vullen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 27 april 2008. (groter formaat)


zonder
Bijna alle spitsen zijn gebouwd met een scherpe kim en een volkomen plat vlak. Hier de kim, of beter gezegd de kimhoeklijn, van de Spits 'Pareatis'. Ook duidelijk zichtbaar zijn de werfstoelen waarop het schip staat. Het volgende schip op deze dwarshelling staat nog wel op de karren zoals op de achtergrond te zien valt.
Foto: Xavier Lemoine, Brussel. (groter formaat)


zonder
De 'Quo Vadis' werd in 1961 bij de werf van Claessens te Boom, België gebouwd en meet 38,84 x 5,07 x 2,51 meter. Het laadvermogen bedraagt 355 ton. [DB 02312901]
Foto: Pieter Klein, Heemstede mei 2015. (groter formaat)


zonder
Het achterschip van de 'Quo Vadis'. Hoe groot of klein het vertikale gedeelte van de achtersteven mag zijn om iets nog een kruiserhek te noemen is me niet bekend. Persoonlijk vind ik de term hier wel van toepassing. Let ook op de fraaie achterreling. Deze is trouwens bij de bolders onderbroken. Praktisch, maar kwetsbaar en men kan makkelijk er achter blijven haken. Het schip lijkt over een echt brugdek voor de stuurhut te beschikken.
Foto: Pieter Klein, Heemstede mei 2015. (groter formaat)


zonder
De kop van deze spits met witte verschansing of noemt men het toch een waterbord? De romp van dit schip uit 1961 is geklonken en de huidplaten zijn van gejoggelde landen voorzien.
Foto: Pieter Klein, Heemstede mei 2015. (groter formaat)


zonder
Achterschip van de spits 'Plevier' zoals op de kookherft vermeld is.
  1. Schuurstrook.
  2. Wrijfhout.
  3. Schuurstrook, die als een soort van berghout rond het schip loopt.
  1. Op een Plimsolmerk lijkend ijkmerk.
  2. Berghout.
  3. Den met dekzeilrand.
  4. Kookherft.
Foto: Pieter Klein, Kolmeersland, 2001. (groter formaat)


Naar deel 1.
Nog meer Spitsen op: Binnenvaart in Beeld, Picaro.nl, en Spitsen.be

Bestandsrevisie augustus 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken