>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Franse Spitsen


Naar Overzicht Spitsen.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries Spitsen.


zonder
De Franse spits 'Osiris' aan het Kanaal Brussel-Charleroi. Het schip is in 1959? gebouwd bij Forges de Strasbourg, meet 38.88 x 5,07 meter en is 380 groot. Eni-nummer 01821459. (Bron: vagus-vagrant.fr)
Foto: F. Logghe, 11 augustus 2006. (groter formaat)


zonder
De Franse spits 'Mondor' varend door Gent. Het schip meet 38,67 x 5,07 x 2,51 meter en is 378 ton groot. Het schip is in 1961 als "Foe Deris Arca" (ark van het verbond) bij Chantier Dru du Bassin Rond bij Bouchand gebouwd.
Bron: vagus-vagrant.fr - Foto: F. Logghe, 22 juli 2005. (groter formaat)

zonder
Men kan zich afvragen waarom niet meer schepen een roef als een 'Straatsburger', zoals men de Franse spits ook wel noemt, hebben. Ik vermoed dat de toepassing van patrijspoorten in de roef bij veel mensen niet in de smaak viel. Tegenwoordig ziet men dit model roef echter wel weer verschijnen, maar dan met ramen in de roef. Ik weet alleen nog niet hoe men het probleem van ramenlappen dan oplost......
Foto: F. Logghe, 22 juli 2005. (groter formaat)


zonder
De paviljoenroef, die ik zo typerend vind voor de Franse spits.
Foto: F. Logghe, Kanaal Brussel- Charleroi,11 augustus 2006. (groter formaat)


zonder
Er blijken echter ook Franse spitsen met een salonroef (nr. 1 en 3 van links) te zijn. Deze vier schepen hebben allen het roer achter het schip. Ook dat is typerend voor de Franse spits, maar ook nu geldt: niet alle Franse spitsen hebben dat! Zie bijvoorbeeld mvs. Mondor hier boven.
Foto: F. Logghe, 26 maart 2006. (groter formaat)


zonder
Op de foto hierboven en hier links kan men een bijzondere voorziening ontwaren. In combinatie met een steven als de Gaelle [scheepsportret] en een stel stevige bolders kan men een soort koppelverband vormen en (sleep- of) duwvaart bedrijven.
Foto: F. Logghe.


zonder
De 'Manola' uit Duinkerke heeft een flink hoge salonroef; deze is waarschijnlijk niet orgineel en had het oorspronkelijk een kleine woonstuurhut achterop en een roefje aan de den. Dit was ook een typisch model wat toendertijd gebouwd werd.
Foto: F. Logghe, februari 2006. (groter formaat)


zonder
Niets kent zoveel variatie als het binnenschip. Zelfs binnen één type en één maat is het aantal varianten verbazend groot.
Foto: F. Logghe, 2 september 2007. (groter formaat)

Nog meer Spitsen op: Binnenvaart in Beeld, Picaro.nl, en Spitsen.be

Bestandsrevisie augustus 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken