>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Spits Fado


Een hollandse spits


Naar Overzicht spitsen.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries Spitsen.


zonder
De Hollandse spits 'Fado' werd in 1951 bij Scheepswerf Jansen te Druten gebouwd. Het schip meet 38,48 x 5,08 x 2,31 meter en laadt maximaal circa 330 ton. [DB 03050937] Het schip is deels geklonken en deels gelast.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)


zonder
Schippers willen ook wel eens een beetje in de natuur vakantie houden, dus heeft men een plaatsje aan de Greate Griene aan de Goingarijpsterpoelen uitgekozen. Eerst is er een anker uitgezet. Nu het achterschip nog naar de steiger brengen. Veel ruimte is er niet; nog een klein stukje steiger, dan de basaltkeiën.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)

zonder
De kont van de Hollandse Spits 'Fado' tijdens het voorzichtig manoeuvreren naar de ligplaats. Het anker houdt de kop zoveel mogelijk van de stenen en voorkomt dat het schip bij de achterburen langszij, in plaats van tegen de steiger komt.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)


zonder
In positie aangeland. Inmiddels is men begonnen een aantal trossen/landvasten op adequate wijze vast te zetten opdat de steiger niet te veel belast zal worden.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)

zonder
Een collega schipper komt ook vakantie vieren en kruipt langszij. Ik weet niet hoe ze het allemaal gedaan hebben met hun ankers, want spudpalen heb ik niet gezien, maar ik heb nooit de steiger horen piepen of zien bewegen.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)

Meer afbeeldingen en informatie over de 'Westropa'.


zonder
Als als derde de 'Kerizel' bij de langszij schuift, hoeft er niet eens meer een anker of draad bij gezet te worden. Knap werk noem ik dat!
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)


zonder
De schroeftunnel van de 'Fado'. Zoals te zien is, ligt de tunnel gedeeltelijk boven water. Wil men achteruitslaan dan moet er eerst flink 'gas' gegeven worden om de tunnel vol water te 'pompen', pas daarna kan de schroef enige stuwdruk opbouwen en het schip afremmen of achteruit laten varen.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)


Bestandsrevisie augustus 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken