De Belgische spits 'Westropa' van schipper Kranenburg op vakantie op de Goingarijpsterpoelen. Het schip werd in 1960 bij van Garsse te Moerbeke gebouwd. De afmetingen bedragen 39 x 5,09 x 2,42 meter. Het schip heeft een laadvermogen van ca. 362 ton en beschikt over een 230 PK Gardner diesel.
[DB 03220219]
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, Juli 2003. (groter formaat)
Het schip enige jaren later in Rotterdam.
Duidelijk is de volle bouw, net volkomen vlakke zijdes en krappe boegen, die zo kenmerkend voor de Belgische spits zijn, te zien.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 23 augustus 2006. (groter formaat)
Aan het begin van de twintigste eeuw kon men met een scheepje van dertig ton nog een boterham verdienen. Nog geen honderd jaar later zijn de spitsen, dus schepen rond de 360 ton, zo een beetje de kleinste maat waar mee dat, in de reguliere vrachtvaart, zoals de wilde vaart, mogelijk is.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 23 augustus 2006. (groter formaat)
De kont van de'Westropa' tijdens een aanlegmanoeuvre op de Goingarijpsterpoelen.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)
Geen formule 1 te water, maar gewoon een promotie stunt.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 18 augustus 2006. (groter formaat)
Op 18 augustus 2006 zag de Westropa er zo uit. In ons
verenigingsblad
"Binnenvaart" werd daarover ondermeer het navolgende bericht:
Ter opluistering van het
evenement Bavaria City Racing, dat op 20-08-2006 in Rotterdam
plaatsvond, was het schip spectaculair uitgedost als Formule 1-wagen en
werd hiermee de grootste varende Formule 1 wagen ter wereld.
Op zondag 13-08-2006 werd in Maastricht de grootste varende Formule
1-wagen ter wereld gedoopt om vervolgens zijn vaartocht naar Rotterdam
aan te vangen. Het enorme gevaarte (40 meter lang en 12 meter breed)
gooide hoge ogen op een vermelding in het Guinness Book of Records. De
motorspits WESTROPA had de weken ervoor een totale metamorfose
ondergaan. Met 10 man was ruim 160 uur gewerkt aan de grootst varende
Formule 1-wagen ter wereld. Naast een exacte gelijkenis van een Formule
1 wagen produceerde het schip het welbekende "burning rubber" geluid en
muziek.
De WESTROPA had in Maastricht bier geladen voor Rotterdam en vertrok
vervolgens richting Maasbracht. Hier werd overnacht en de volgende dag
werd de reis vervolgd en werd in Grave overnacht. Op 15-08-2006 werd ’s
avonds in het Gat van de Vissen overnacht. Op woensdag 16-08-2006 voer
het schip onder grote belangstelling en onder begeleiding van een
patrouillevaartuig van de Gemeente Rotterdam haar eindbestemming
Rotterdam binnen. Onderweg werd het schip vele malen op de foto
vastgelegd en vele kranten berichten over deze spectaculaire vaartocht.
Uit "Wat vaart/voer daar?" 'Binnenvaart' jaargang 2006, nummer 5.
Onder de, tot woonschip verbouwde, schepen heb ik inmiddels al heel wat raars
gezien, maar de beroepsvaart blijkt er ook wat van te kunnen.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 18 augustus 2006. (groter formaat)
Bij deze snelheden, zullen de spoilers meer last dan gerief bezorgen. Of de constructie ook berekend is op ergens langszij komen of dat men voor anker moet, is me niet bekend.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 18 augustus 2006. (groter formaat)
Na het gerace terug naar het normalere werk, maar eerst moet er nodig weer gebunkerd worden.
Het schip voert nog steeds de groepletter K!
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 23 augustus 2006. (groter formaat)