>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Spits westropa



Naar Overzicht spitsen.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries Spitsen.


zonder
De Belgische spits 'Westropa' van schipper Kranenburg op vakantie op de Goingarijpsterpoelen. Het schip werd in 1960 bij van Garsse te Moerbeke gebouwd. De afmetingen bedragen 39 x 5,09 x 2,42 meter. Het schip heeft een laadvermogen van ca. 362 ton en beschikt over een 230 PK Gardner diesel.
[DB 03220219] Foto: Pieter Klein, Greate Griene, Juli 2003. (groter formaat)


zonder
Het schip enige jaren later in Rotterdam.
Duidelijk is de volle bouw, net volkomen vlakke zijdes en krappe boegen, die zo kenmerkend voor de Belgische spits zijn, te zien.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 23 augustus 2006. (groter formaat)


zonder
Aan het begin van de twintigste eeuw kon men met een scheepje
van dertig ton nog een boterham verdienen. Nog geen honderd jaar later zijn de spitsen, dus schepen rond de 360 ton, zo een beetje de kleinste maat waar mee dat, in de reguliere vrachtvaart, zoals de wilde vaart, mogelijk is.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 23 augustus 2006. (groter formaat)


zonder
De kont van de'Westropa' tijdens een aanlegmanoeuvre op de Goingarijpsterpoelen.
Foto: Pieter Klein, Greate Griene, juli 2003. (groter formaat)


zonder
Geen formule 1 te water, maar gewoon een promotie stunt.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 18 augustus 2006. (groter formaat)

Op 18 augustus 2006 zag de Westropa er zo uit. In ons verenigingsblad  "Binnenvaart" werd daarover ondermeer het navolgende bericht:
Ter opluistering van het evenement Bavaria City Racing, dat op 20-08-2006 in Rotterdam plaatsvond, was het schip spectaculair uitgedost als Formule 1-wagen en werd hiermee de grootste varende Formule 1 wagen ter wereld.

Op zondag 13-08-2006 werd in Maastricht de grootste varende Formule 1-wagen ter wereld gedoopt om vervolgens zijn vaartocht naar Rotterdam aan te vangen. Het enorme gevaarte (40 meter lang en 12 meter breed) gooide hoge ogen op een vermelding in het Guinness Book of Records. De motorspits WESTROPA had de weken ervoor een totale metamorfose ondergaan. Met 10 man was ruim 160 uur gewerkt aan de grootst varende Formule 1-wagen ter wereld. Naast een exacte gelijkenis van een Formule 1 wagen produceerde het schip het welbekende "burning rubber" geluid en muziek.

De WESTROPA had in Maastricht bier geladen voor Rotterdam en vertrok vervolgens richting Maasbracht. Hier werd overnacht en de volgende dag werd de reis vervolgd en werd in Grave overnacht. Op 15-08-2006 werd ’s avonds in het Gat van de Vissen overnacht. Op woensdag 16-08-2006 voer het schip onder grote belangstelling en onder begeleiding van een patrouillevaartuig van de Gemeente Rotterdam haar eindbestemming Rotterdam binnen. Onderweg werd het schip vele malen op de foto vastgelegd en vele kranten berichten over deze spectaculaire vaartocht.

Uit "Wat vaart/voer daar?" 'Binnenvaart' jaargang 2006, nummer 5.

zonder
Onder de, tot woonschip verbouwde, schepen heb ik inmiddels al heel wat raars gezien, maar de beroepsvaart blijkt er ook wat van te kunnen.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 18 augustus 2006. (groter formaat)


zonder
Bij deze snelheden, zullen de spoilers meer last  dan gerief bezorgen. Of de constructie ook berekend is op ergens langszij komen of dat men voor anker moet, is me niet bekend.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 18 augustus 2006. (groter formaat)


zonder
Na het gerace terug naar het normalere werk, maar eerst moet er nodig weer gebunkerd worden. Het schip voert nog steeds de groepletter K!
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 23 augustus 2006. (groter formaat)


Bestandsrevisie augustus 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken