top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Luxe-motors

Deel 2



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu fotoseries.
Naar deel 3.


zonder
De luxe-motor 'Anthonetta' werd in 1929 bij scheepswerf Bijlholt te Foxhol (Groningen) gebouwd en is ca. 120 ton groot.
Meer afbeeldingen en gegevens in de vijfdelige fotoserie. Het schip vaart hier op de Amstel ter hoogte van de Prinsengracht richting Magere brug.
Foto: Michel Waisvisz. Amsterdam 10 mei 2007. (groter formaat)


zonder
Nog net een luxe-motor of is het toch een motorscheepje? Verdere gegevens (en foto's) van dit scheepje ontbreken mij helaas.
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, 8 maart 2000. (groter formaat)


zonder
De 'Allegonda', waarvan de fraaie stuurhut vroeger altijd glom als een spiegeltje. De Allegonda werd in koppelverband gebruikt. Het schip werd in 1931 bij L.J. Mulder & J. Suurmeijer, Foxhol gebouwd, mat 27,24 x 5,06 x 1,76 meter en was 132 ton groot. De eerste motor was een 50 PK Brons. Volgens de laatste gegevens is het schip nu (anno 2020) in als recreatievaartuig in gebruik en weer in oude luister, zij het dan in donkere kleurstelling, herstelt. [Meting G3556N]. [DB 02308875].
Foto: Pieter Klein, Zwartsluis, maart 2000. (groter formaat)


zonder
Rechts de 'Eben Haezer' en links de 'Maja 1', twee Luxe-motors in de haven van Schoonhoven. De 'Eben-Haezer' werd in 1932 bij Vuyk in Capelle a/d IJssel gebouwd. De 'Maja 1' stamt uit 1921 en kwam van Boot Woubrugge. Meer afbreeldingen en gegevens Maja 1, Eben Haezer.
Foto M.v.Buren. Inzender: B. v. Roest. (groter formaat)


zonder
De 'Eben-Haëzer' uit Amsterdam. Helaas geen verdere gegevens bekend.
Foto: Pieter KLein, Schellingwoude 1978. (groter formaat)


zonder
Een luxe-motor met klipperkop onder de naam 'Drie Gebroeders'. Het schip werd in 1931 bij Kempers in Alphen aan de Rijn gebouwd en mat 28,58 x 5,05 x 1,88m. Het was 118 ton groot en beschikt over een 110 pk Gardner. Het schip is sinds 1977 eigendom van de Firma Reidinga, zand en grindhandel in Akkrum.
A.A. v. Egmond weet over dit schip te vertellen: Iemand uit Broekerhaven wilde een zeewaardig schip om aardappelen en groeten te vervoeren van Broekerhaven naar Amsterdam. Er werden toen geen klippers meer gemaakt en wel luxe motors, zodat er dit ontwerp uit kwam. Een klipperkop gooit het water beter weg, zodat je minder water aan boord kreeg.
Foto: Harry de Groot, Akkrum, 18 mei 2009 (groter formaat)


zonder
Het schip werd als 'Marie' voor A. Rooker in Broekerhaven gebouwd en was voorzien van een 60 pk Kromhoutmotor. Als 'IJsselmeer' voer het met schipper v.d. Heuvel in de zogenaamde vakantievloot. Zomers voer het dan met passagiers, terwijl de rest van het jaar gewoon vracht gevaren werd, zoals bijv. Rederij Feenstra ook begonnen is.
In de jaren 60 is het schip verlengd, werd er een 110 pk Gardner in gezet en zijn er 2 roeren aan gehangen. Het schip voer toen vaak met cement van Munster Duitsland naar Medemblik en Hoorn. Later is het schip weer ingekort.
[Meting Ga2555N]. [DB 03030956].
Foto: Harry de Groot, Akkrum, 18 mei 2009. (groter formaat)

Het is mogelijk dat het schip niet in 1931 maar in 1926 gebouwd is. Ook is het mogelijk dat het schip geen 60 PK, maar een 40 PK Kromhout bezat. Het is echter ook mogelijk dat A. Rooker eerder een schip genaamd 'Marie' uit 1926 met een 40 PK Kromhout gehad heeft.



zonder
Het motorschip 'Ferdy' wijkt op een aantal punten af van wat men gewoonlijk een 'Luxe-motor' noemt. Ik heb het vermoeden dat het een schip is met de afmetingen van een spits, dus ca. 37 x 5,05 meter en afkomstig is van een Belgische werf. Mogelijk is dat de werf van Plaquet te Peronne.
Foto: Pieter Klein, Harlingen voorjaar 1981. (groter formaat)


zonder
Rond de stuurhut van de Luxe-motor 'Prego'. Foto: Pieter Klein, Akkrum. (groter formaat)


Naar deel 3.

Bestandsrevisie Juli 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken