>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Luxe-motor 'Maja 1' 1923


Schipper M. van Buren, Schoonhoven.


Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu Fotoseries.

Foto's: M v. Buren, Schoonhoven.
Inzender: B. v. Roest, Schoonhoven.

zonder
Luxe-motor 'Maja 1' ligt op het zaat te banken. Het schip werd in 1921 op de scheepswerf 'De Dageraad' van Boot te Woubrugge gebouwd en mat 26,10 x 4,65 x 1,68 meter, groot 101,2 ton.
Het brandmerk was 228 B Leid 1927. [Meting R18028N]
(groter formaat)


zonder
Schipper van Buren hanteert de teerroller. In die jaren was het nog toegestaan het schip droog te laten vallen en het met koolteer te teren. Rond 1984 werd het plegen van dit soort onderhoud waarbij het oppervlaktewater verontreinigd zou kunnen worden, verboden. Tevens kwam er een verbod op het gebruik van PAK bevattende teersoorten. (groter formaat)


zonder
'Maja 1' op de werf in Alphen a.d. Rijn. Duidelijk is te zien dat de diepgang van het voorschip zeer gering is. Op het voordek staat tegen het luikenhoofd de motorkist met daarin de aandrijving van het hijsgerei. (groter formaat)


zonder
Het achterschip is al geteerd dus valt de diepgang niet makkelijk meer te herleiden. De roef is inmiddels voorzien van een hekwerk. (groter formaat)


zonder
De 'Maja 1' in de haven van Schoonhoven. Ondanks de aanwezigheid van een hijstuig wordt er met een mobiele kraan gelost. (groter formaat)


zonder
Lossen met het hijstuig. I.v.m. de sterk wisselende rivier(water)standen is de haven van Schoonhoven uitgerust met getijdepalen.
Zie ook volgende afbeelding. (groter formaat)


zonder
De DAF vrachtwagen is inmiddels ook antiek geworden. (groter formaat)


zonder
Ondanks de geringe maat van dit scheepje is er toch een ruimschot aanwezig. Vermoedelijk heeft men dus ook vaak in de zandvaart gezeten.(groter formaat)


zonder
Een aardige deklast. (groter formaat)


zonder
Met 100 ton veevoer op weg van Botlek naar Schoonhoven. Uit de gegevens die ik verkreeg, is ook dit de 'Maja 1'.
Het hijstuig ontbreekt echter. Het is moeilijk te zeggen of deze foto juist van voor of van na de periode dat het schip een hijstuig had, is. (groter formaat)

Nog meer Maja's




zonder
Ook dit scheepje schijnt eens Maja geheten te hebben. Het bezit een luikenkap met stalen luiken en was van Jacob Korevaar uit Schoonhoven. Deze verkocht het scheepje in 1973 de hr. Clercx die het de naam 'De Vrouw Sara' gaf. Sinds 2008 is het eigendom van Rogier Clercx.
Foto: 1973. (groter formaat)


zonder
Nog twee Maja's. De Maja 2, een Maaskast en de Maja, een Luxe-motor van 125 ton, later 182 ton, uit 1924. [Fotoserie] (groter formaat)


zonder
De Tjalk Maja [Brandmerk 37 B Assen 1928] in 1890 te Delfstrahuizen gebouwd. 21,6x4,55x1,79 meter, 95 ton. Bij Meting R17796N in 1951 bezat het schip een zijschroef.
En dan is er ook nog een Kempenaar Maja. (groter formaat)


Met dank aan M.v.Buren en B.v.Roest.


Bestandsrevisie Juli 2020.


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken