Het schip werd in 1921 op de scheepswerf 'De Dageraad' van Boot te Woubrugge gebouwd en mat 26,10 x 4,65 x 1,68 meter, groot 101,2 ton.
Het brandmerk was 228 B Leid 1927.
[Meting R18028N] (groter formaat)
In die jaren was het nog toegestaan het schip droog te laten vallen en het met koolteer te teren. Rond 1984 werd het plegen van dit soort onderhoud waarbij het oppervlaktewater verontreinigd zou kunnen worden, verboden. Tevens kwam er een verbod op het gebruik van PAK bevattende teersoorten. (groter formaat)
Het achterschip is al geteerd dus valt de diepgang niet makkelijk meer te herleiden. De roef is inmiddels voorzien van een hekwerk. (groter formaat)
De 'Maja 1' in de haven van Schoonhoven.
Ondanks de aanwezigheid van een hijstuig wordt er met een mobiele kraan gelost. (groter formaat)
Lossen
met het hijstuig. I.v.m. de sterk wisselende rivier(water)standen
is de haven van Schoonhoven uitgerust met getijdepalen.
Zie ook volgende afbeelding. (groter formaat)
De DAF vrachtwagen is inmiddels ook antiek geworden. (groter formaat)
Ondanks de geringe maat van dit scheepje is er toch een ruimschot
aanwezig. Vermoedelijk heeft men dus ook vaak in de zandvaart gezeten.(groter formaat)
Met 100 ton veevoer op weg van Botlek naar Schoonhoven. Uit de gegevens die ik verkreeg, is ook dit de 'Maja 1'.
Het hijstuig ontbreekt echter. Het is moeilijk te zeggen of deze foto juist van voor of van na de periode dat het schip een hijstuig had, is. (groter formaat)
Nog meer Maja's
Ook dit scheepje schijnt eens Maja geheten te hebben. Het bezit een luikenkap met stalen luiken en was van Jacob Korevaar uit Schoonhoven. Deze verkocht het scheepje in 1973 de hr. Clercx die het de naam 'De Vrouw Sara' gaf. Sinds 2008 is het eigendom van Rogier Clercx.
Foto: 1973. (groter formaat)
Nog twee Maja's. De Maja 2, een Maaskast en de Maja, een Luxe-motor van 125 ton, later 182 ton, uit 1924. [Fotoserie] (groter formaat)
De Tjalk Maja [Brandmerk 37 B Assen 1928] in 1890 te Delfstrahuizen gebouwd. 21,6x4,55x1,79 meter, 95 ton. Bij Meting R17796N in 1951 bezat het schip een zijschroef.
En dan is er ook nog een Kempenaar Maja. (groter formaat)