>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Huishoudelijke zaken 1


Naar Menu 'Het leven aan boord'.


watervaatje
Een watervaatje. In dit soort vaatjes (vaak wat minder luxueus denk ik)
werd het drinkwater bewaard.
Met dank aan Han Visser, die honderden kilometers reed om mij in de gelegenheid te stellen deze en vele andere foto's te maken.
Foto: Pieter Klein, Hassailt 28 juli 2007. (groter formaat)


pomp
pomp.jpg
Krukpomp.
Foto: Pieter Klein. (groter formaat)
Krukpomp met reservoir.
Foto: Pieter Klein, Hassailt 28 juli 2007.
(groter formaat)
Voor het pompen van drinkwater aan boord van schepen werden dit soort pompen veelvuldig gebruikt. Ze worden een kruk- of zwengelpomp genoemd. De linker pomp pompt ruim 0,4 liter water per slag. Aangezien men zuinig met drinkwater moest zijn, moest men beleid te werk gaan. Natuurlijk kan men, als men de zwengel de volledige slag uitgehaald heeft, halverwege de slag stoppen kan, maar dan heeft men de kruk een eind de keuken insteken. De rechter pomp heeft dit bezwaar niet. Men kan het reservoir eerst volpompen en vervolgens de hoeveelheid precies doseren of men zette de kraan een weinig open, zodat men tijdelijk een beetje stromend water had.
Aangezien de onderdelen voor deze pompen nauwelijks nog verkrijgbaar zijn, neem ik aan, dat men tegenwoordig van electrische pompen, al dan niet gecombineerd tot een hydrofoor, gebruik maakt.
N.B. De gootsteen op schepen loost via een opening in de huid op het buitenwater. Deze opening zit bijna altijd boven de, hoogst mogelijke, waterlijn. (Naar tekst drinkwater.)
keuken
In deze kleine keuken aan boord de 'Hendrika Maria' ziet men een pomp, die het midden houdt tussen de twee voorgaande.
Verder ziet men de zogenaamde schroeftegels tegen de wand.
(De keuken verkeert niet echt in orginele staat. Mij is trouwens vertelt dat schippersvrouwen koffiekannen, die van onderen breder waren dan van boven, prefereerden. Dezen warmen makkelijker op en staan stabieler.)
Foto: F. Logghe, Amsterdam, 14 september 2007. (groter formaat)


px_Turfaakje_keuken
Het kolenfornuis in de woning van de 'Annigje'. Via de trap komt men op het achterdek. Een dergelijk fornuis kon de kleine woningen aan boord flink opstoken, vandaar dat men zich 's zomers soms met petroleumstelletjes behielp of het fornuis in de kookherft of de kookhut plaatste. Aangezien de doorgangen in de meeste woningen kleiner waren dan het fornuis en men het moeilijk tweemaal per jaar kan demonteren, was het vaak kiezen of delen; of 's winters tijdens een sneeuwstorm ook buiten koken of in de zomer toch maar eenvoudige éénpans maaltijden op het petroleumstel.
Foto: F. Logghe, Rotterdam, 4 november 2007.(groter formaat)


px_Turfaakje_kachel
Eveneens aan boord de Annigje. Een hekjes- of  mantelkachel, naast het fornuis, een belangrijke bron van verwarming (als men zich dat kon veroorloven) aan boord.
Foto: F. Logghe, Rotterdam, 4 november 2007. (groter formaat)


kolen
Kolen voor het fornuis of de haard werden vroeger waarschijnlijk gewoon los gestort of in een jute zak geborgen.
Deze zak lag dan gewoonlijk in de herft of als men een kookherft had, daarin.
Foto Pieter Klein, Hassailt 28 juli 2007. (groter formaat)


turven
Turf was niet alleen lading het werd ook gebruikt voor verwarming. Links gewone turven, rechts tot briketten geperste turven. De geur (zeg maar gerust stank) van brandende turven is scherp en doordringend, terwijl het as verschikkelijk fijn, bijna poeder, is en werkelijk overal naar toe zal stuiven.
Foto: A. Visser, 16-10-2007. (groter formaat)


tufbriket
Tot briket geperste turf. Deze turven verkruimelen niet zo snel
en smeulen beter dan de normale turven.
Foto: A. Visser, 16-10-2007. (groter formaat)


olielamp
lamp_blinker
Een antieke olielamp in cardan.
Foto Pieter Klein. (groter formaat)
Detail van de brander.
(Mogelijk eens vervangen.)
Foto Pieter Klein. (groter formaat)
Een olielamp hangend in een cardanring. Olieverlichting is lange tijd de belangrijkste verlichting aan boord geweest. Eigenlijk pas na WOII wordt de olielamp verdrongen, eerst in beperkte mate door gasverlichting, daarna al spoedig door electrische verlichting.
Als brandstof werd gewone petroleum gebruikt, lampenolie kende men toen nog niet. De olielamp heeft het ontegenzeggelijke voordeel, dat men, in een kleine roeven, op koude avonden buiten het stookzeizoen, echt de kachel niet hoeft aan te steken. Wel was het vaak noodzakelijk om boven het lampenglas een blakertje te hebben.
Een nadeel van olielampen is natuurlijk dat men niet even het licht aan kan knippen en dat de lampen de nodige verzorging behoeven.

cardanring
Behalve de aan het plafond hangende olielampen, kende men schotlampen en 'losse' wandlampen. Losse 'wand'lampen hingen in een cardanring. De zware voet van de olielamp zorgde er, in combinatie met de cardanring voor, dat de lamp rechtop bleef. Tijdens de vaart op een zeilschip geen overbodige luxe, maar op motorschepen vaak niet echt noodzakelijk. Soms zelfs onwenselijk omdat vooral motorschepen soms sterker slingeren dan het cardan toelaat waardoor het lampeglas kon sneuvelen.
Foto Pieter Klein. (groter formaat)


blinker
Een blinker heeft tot doel meer licht in de gewenste richting te weerkaatsen en wordt dus voornamelijk gebruikt op wandlampen. Deze blinker is geschikt om op een passende lamp te klemmen, maar kan ook aan schroeven aan de wand gehangen worden, waarna geschikte, niet al te zware, olielampen als schotlamp gebruikt kunnen worden.
Foto Pieter Klein. (groter formaat)


spitfire
Een zogenaamde 'Spitfire' een armatuur dat niet alleen aan boord van schepen maar ook in treinen en touringcars toegepast werd.
Foto Pieter Klein. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken