top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Het scheepstype: Waterschip





Alvorens over dit onderwerp te lezen kan het raadzaam zijn de algemene inleiding aangaande scheepstypes te lezen.

Helaas is mij over dit type heel weinig bekend.
De naam waterschip slaat waarschijnlijk op het feit dat deze schepen een bun, dus water in het schip hadden. Het waren dus bunschepen.
Mogelijk behoren het Marker waterschip en het Zeeuws Waterschip tot dit type.

waterschip_nooms
Een Waterschip of Markense visser naar Nooms.
Let op het gordijn.
(groter formaat)

De schepen kregen bekendheid door het feit dat ze bij de reders te Amsterdam onder contract stonden om zeeschepen over de droogte van Pampus waar meestal, bij hoog water, niet meer dan 3 meter water stond, heen te helpen. Daarbij werden ze, louter op windkracht, door de waterschepen soms door een flinke laag bagger en slib, men zegt tot een dikte van ruim één meter, getrokken. Voor de zwaarste zeeschepen, met een diepgang tot circa 3,4 meter was passage alleen met behulp van de zogenaamde scheepskamelen mogelijk.
Met wat fantasie ontdekt men in het waterschip wel overeenkomsten met de toenmalige tocht- en steigerschuiten. Een enkeling wil er zelfs de voorloper van een botter in zien. Bij het gereed komen van het Groot Noord-Hollandsch kanaal verloren de vissers een belangrijk deel van hun inkomsten en is men vermoedelijk naar kleinere handzamere scheepjes om gaan zien.
Waterschepen waren 17 tot 20 meter lang, 5,65 tot 6,35 meter breed en bezaten een holte tot op het dek van circa 2,8 meter.
Ze waren voorzien van een 'roef' met in de voorste deel de bun en in het achterste deel een verblijf voor de bemanning. Achter in het schip bevond zich nog een soort achteronder voor de berging voor materiaal.
Het schip was getuigd met een sprietzeil en voerde stagfok terwijl onder gunstige omstandigheden een breefok eventueel uitgehouden met een palbalk gevoerd kon worden. Voor de fok bezaten de schepen een zogenaamd gordijn, waarmee dit zeil extra gesteund en gestuurd kon worden.
Meer over het Marker waterschip is te vinden bij Le Comte.
waterschip_model
Een fraai model van een Waterschip of sleper.
Behorend tot de collectie van het Rijksmuseum Amsterdam. (groter formaat)



Over het Zeeuws waterschip is bij de wikipedia, en (vroeger ook) op de website van de bouwer van een replica van een dergelijke scheepje wat te vinden.
(Opname van deze aanwijzingen wil niet zeggen dat ik het volledig met de inhoud van de tekst aldaar eens ben!)
Noot: Sommige personen hebben hun twijfels of het Zeeuws Waterschip werkelijk bestaan heeft!

Men dient deze schepen niet te verwarren met de soort schepen die waterschip(1 en 3) genoemd werden en die drinkbaar water voor steden en brouwerijen transporteerden of met de schepen die zoutwater naar de zoutketen brachten.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken