top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Kleine toebehoren, onderdelen



Naar Menu motoren.


zonder
De zogenaamde druppellaars werden op voornamelijk op stoommachines toegepast. Een enkele keer ziet men ze op de tuimelaars van zeer oude motoren.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Druppelglaasjes, oliepotjes of hoe men het maar noemen wilde,
bestonden in alle soorten en maten.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een Kromhout centraalsmeerapparaat.
(Meer afbeeldingen)
Foto: E. Klein. Heerenveen, 30 september 2006. (groter formaat)


zonder
Een tekening van een plaat- of autocleanfilter. Bij B het bovenaanzicht op de filterplaatjes (e) en de afstrijkplaatjes(f).
Bron: 'Oliemotoren' van C. Noorlander, uitgeverij Born, Assen, 1964. (groter formaat)


zonder
Een orginele Kromhout snelverhitter ook aanwarmlamp genoemd.
De spuitopening, de eikel, staat nu de verkeerde kant op gericht. Het 'hitteschild' waarvan de binnenzijde rood geschilderd is, moet de brandstofvoorraad voor de lamp, die zich in de bol bevindt namelijk tegen de hitte beschermen.

Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Twee oudere toerentalverstelinrichtingen, ook wel bekend als 'gashandel' of 'het gas'. Op de voorgrond dat wat men ook een 'manette' noemt;
daarachter een gasspindel zoals die bij veel oude motoren toegepast werd.
overzicht motorbedieningen.
Foto: Pieter Klein, Hasselt (Ov), 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
De roerenteller van een omkeerbare motor. In dit geval een Deutz RV6M 356.
Foto: B. v. Roest, Schoonhoven.


zonder
Ter contrôle van het koelwater werd dit via de stuurhut naar buiten gevoerd. In de stuurhut had men een stortbak of een kijkglas en kon men zien en voelen of alles normaal was. Op de afbeelding een stortbak voor een drie cilinder motor. Erg gebruikelijk om elke cilinder een afzonderlijke afvoer te geven was het geloof ik niet.
Foto: Pieter Klein, Dordrecht oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Een handbediende 'thermostaat'. Een combinatie van een stortbak en een motortemperatuurregeling. De middelste pijp (onderaan) is aangesloten op de koelwateruitlaat van de motor, de rechter op de koelwaterinlaat en de linker gaat buitenboord. Door de hefboom te verzetten kan water terugstromen naar de inlaat. Zo kan de motor snel opwarmen en wanneer de motor op temperatuur is, verzet men de hefboom zover als nodig is om de temperatuur binnen de normen te houden. Een geweldig mooi systeem dat echter weinig toegepast is.
Inzender: H. Pijman. r.i.p. (groter formaat)


zonder
De thermostaat tijdens een grote revisie.
De verschillende pijpdoorlaten zijn (op groot formaat) goed te zien.
Inzender: H. Pijman. r.i.p. (groter formaat)


zonder
Links een koelwaterthermometer (+ een stoomfluit) en
rechts een motoruitlaatthermometer.
Foto: Pieter Klein.


zonder
Een dergelijke thermometer op een ééncilinder Bauscher diesel. Een temperatuur van net boven de 70 graden is fraai voor een motor met vatkoeling, maar de motor loopt hier wel onbelast.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Een trillingsdemper-motorsteun van het type TT-mount van de Firma Rubber Design. De demper kan zowel vertikale krachten als ook stuwkrachten opnemen.
Foto: Jan Meppelink, Dordrecht, 17 januari 2013. (groter formaat)


zonder
Fundatiestoeltjes met de ultra platte in hoogte instelbare
motorvulstukken Vibracon SM van SKF.
Foto: Jan Meppelink. Almelo 23 juli 2013.



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken