top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


centraalsmeerapparaat


Naar Menu motoren.


zonder
Een centraal smeerapparaat van de tweede generatie, d.w.z. met kijkglaasjes. Het apparaat wordt gevuld via de dop (a). De olie komt via een cilindrische zeef (b) in het reservoir (c) waarvan het niveau m.b.v. een peilglas aan de zijkant van het apparaat gecontroleerd kan worden. Dwars door het apparaat loopt een as (d) met evenveel nokken als er plunjers (e) zijn. Met de stelschroef (g) wordt via de aanslag (f) en daarmee de plunjer, die via een beugel tegen de aanslag rust, naar believen een eindje, naar beneden gedraait. Wanneer de as draait, zal de nok de plunjer nog verder naar beneden drukken en de, onder de plunjer aanwezige, olie zal via de uitlaatklep (i) in de smeerleiding (j) terecht komen. Naar mate de aanslag verder naar beneden gedraait wordt zal de beweging van de plunjer en daarmee de olieopbrengst kleiner zijn.
Afbeelding (bewerkt) uit het boek 'Oliemotoren' C. Noorlander, uitgeverij Born, Assen. (groter formaat)

Wanneer de nok weer naar boven draait zal de plunjer (door een niet getekende veer) omhoog bewegen. De uitlaatklep sluit zich en via de inlaatklep (h) wordt de in het kanaal (k) bevindende olie aangezogen. Boven de, zich daarin bevindende olie, ontstaat een onderdruk, waardoor de olie vanuit het reservoir, via een leiding (p) door druppelkop (n) en het kijkglaasje (l) aangezogen wordt. De druppelkop is voorzien van een klein tuitje (m) waarvan men de aangezogen olie kan zien druppelen. Wanneer zich te veel olie in het kijkglaasje zou verzamelen, kan men, door het losdraaien van de beluchtingsbout (o) de olie weg laten pompen. Waarna men de beluchtingsbout weer stevig dient aan te draaien.
Aangezien het hele systeem afhankelijk is van de opgebouwde onderdruk moeten zowel de leiding (p) als de beluchtingsschroef, als het kijkglaasje een luchtdichte afsluiting hebben. De kijkglaasjes liggen daarom tussen in ledervet gedrenkte leren ringen opgesloten en het geheel wordt door de druppelkop stevig aangedrukt. Het spreekt voor zich dat bij beschadiging van de ringen of het glaasje, deze ogenblikkelijk vervangen dienden te worden en men diende er dus altijd enige in voorraad te hebben.


zonder
Een dergelijk smeerapparaat in volle glorie. Links het peilglas waarmee de olievoorraad gecontroleerd kan worden. Linksboven de vuldop en onder het apparaat de smeerleidingen, die de olie verder naar de motor transporteren.
Hasselt (Ov) 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
De kijk- of druppelglaasjes. Bij de eerste en de derde ziet men een druppeltje olie hangen. Het geheel van druppelkop en kijkglaasje noemt men vaak een druppelaar.
Bij de derde en de vierde druppelaar heeft zich duidelijk een klein 'te veel' op de bodem van het glas verzameld.
Hasselt (Ov) 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Duidelijk is te zien dat de stelschroeven voor elk smeerpunt verschillend ingesteld staan. Als men goed kijkt ziet men dat de aanslagen vrij zijn van de stelschroeven en dat de plunjers zich dus in een 'benedenstand' bevinden.
Hasselt (Ov) 28 juli 2007. (groter formaat)


zonder
Een soortgelijk apparaat. Aan één zijde van het apparaat komt de as naar buiten. Deze is voorzien van een ratel waarvan de hefboom, via een stangoverbrenging, door een excentrische schijf op de motoras aangedreven wordt. Bij elke omwenteling wordt de as dus een paar 'tandjes' rond gedraait. Tevens is de as voorzien van een slinger waarmee men de motor op het gewenste moment, bijv. voor het starten, van de nodige smeerolie kan voorzien.
Foto: Eelke Klein. Heerenveen, 30 september 2006. (groter formaat)


zonder
De overbrenging. De stang A is met het excentriek rond de motoras verbonden en zal de hefboom B op en neer laten bewegen. Via as C en stang D wordt daardoor de hefboom E heen en weer bewogen, hetgeen tot gevolg heeft dat de as van het smeerapparaat met kleine slagen rond gedraaid wordt. Hefboom E is voorzien van drie bevestigingpunten voor stang D en kan zodoende op 3 verschillende snelheden de as in het apparaat doen ronddraaien. Bij F de leidingen naar de smeerpunten van deze motor en bij G de luchthelm waterpomp, die door het zelfde excentriek aangedreven wordt.
Foto: E. Klein, Heerenveen, 30 september 2006. (groter formaat)


zonder
Nogmaals een Kromhout smeerapparaat.
De beluchtingsschroeven boven op de druppelkop zijn hier goed te zien.
Foto: 9 september 2002. (groter formaat)


zonder
Het smeerapparaat van een MWM TRH 348 SU. De werking is me niet bekend, maar zo te zien werkt deze zonder druppelglaasjes en vertrouwt men er op dat de pompjes door de werkplaats goed afgesteld worden en hun werk zullen doen.
Foto: René te Pas, Nijkerk, 28 maart 2012 (groter formaat)


zonder
Een ander model smeerapparaat. Het zwakke punt van het gebruikelijke smeerapparaat is dat de kijkglaasjes luchtdicht aan moeten sluiten anders wordt er onvoldoende smeerolie aangezogen. Later ging men daarom over naar een systeem waar voor elk smeerpunt twee identieke pompjes aanwezig waren, beide pompjes pompen exact dezelfde hoeveelheid. De leiding van het ene pompje gaat naar het smeerpunt, de leiding van het andere pompje naar het kijkglas. Ook geen waterdicht systeem, maar wel bedrijfszekerder (zegt men).
Foto: Pieter Klein, Baasrode, oktober 2014. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken