top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Steilstevens

overzicht



Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.

zonder
De steilsteven 'Dankbaarheid', 76 ton groot, voor de wal te Appelsha. Het schip werd in 1929 op de werf van Remkes en Bodewes te Veendam gebouwd is 77 ton groot en meet 23,18 x 4,4 x 1,15 meter. Meer foto's en informatie.
Foto: Turfdagen Appelscha, augustus 2008. Inzender: Han Visser. (groter formaat)


zonder
Steilsteven 'Luctor' van schipper Schuur, thuishaven Leeuwarden.
De 'Luctor'; de Oranjesluizen binnenlopend, na een reisje over 'zee'. De raamblindes zijn gesloten en de vlet wordt, hoog opgetrokken, achter het schip gesleept. Niet alleen om bij een noodgeval de bijboot snel paraat te hebben, ook i.v.m. het slingeren en stoten werd de bijboot, bij een reisje over groot water, meestal te water gelaten en niet hangend aan de davit meegevoerd. Op open water werd de boot meestal aan een lange lijn gesleept; bij nadering van sluis of ligplaats, hoog tegen de kont opgetrokken. De 'Luctor' kwam in de vaart onder de naam 'Variatie' en is later weer zo gaan heten. Meer foto's en gegevens van dit schip.
Foto: Pieter Klein, Oranjesluizen, 1976. (groter formaat)


zonder
De 'Risico' uit Leeuwarden varend op de Goingarijpsterpoelen, Friesland.
Het scheepje werd in 1925 bij scheepswerf Kroese te Hoogezand gebouwd, is circa 112 ton groot en meet 26 x 5,05 x 1,4 meter. [Eerste meting]
In 1959 krijgt het schip zogenaamde Kalffdekken daardoor wordt de maximale diepgang 1,61 meter en stijgt het laadvermogen naar ruim 134 ton.
Foto: Pieter Klein, zomer 2001. (groter formaat)

zonder
De 'Risico' op de ligplaats aan de Emmakade te Leeuwarden waar het al geruime tijd als woonschip dienst doet. Dankzij het rood geschilderde dekhoekstaal kan mem zien dat het gangboord zowel bij het voordek, als achter bij de roef afloopt. Ook ziet men tussen deze twee punten dat er langs de buitenzijde van het gangboord een onderbroken hoeklijn als bestekrand geplaatst is.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2009. (groter formaat)

zonder
Bij een roef aan de den komt het nog eens voor dat de machinekamer een eindje in het ruim doorloopt omdat men anders leefruimte in het achteronder moet missen of gewoon omdat er onder de roef onvoldoende ruimte is. Dat laatste had trouwens ook vaak tot gevolg dat men in de roef plaatselijk een kast of kist had omdat onder de motor niet geplaatst kon worden. Ook hier blijkt de machinekamer voor een deel voor de roef te zijn.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2009. (groter formaat)


zonder
Zeer fraai en traditioneel schilderwerk aan de kop van een steilsteven te Sneek. Integenstelling tot bijvoorbeeld de Luxe-motor is de kop van een steilsteven (bijna) altijd voorzien van een schansdek.
Foto: Pieter Klein, oktober 1992. (groter formaat)


zonder
Ook op het voordek staat alles perfect in de verf. Rechtsvoor ziet men een ankerdavit met een kleine ankerboei. Tussen ankerlier en ingangskap van het vooronder ziet men een roestvrijstalen tank. Lijkt wel iets uit de melkindustrie, maar natuurlijk ook geschikt als regendichte bergplaats of als drinkwatertank.
Op de achtergrond een open bolderkast.
Foto: Pieter Klein, oktober 1992. (groter formaat)

zonder
Het is jammer maar van de 'Soli Deo Gloria' heb ik de gegevens nog niet met zekerheid kunnen achterhalen. Het schip ligt al decennia lang in Leeuwarden en is/was van de familie Wiekstra. Mogelijk is het de in 1926 te Veendam gebouwde steilsteven met het brandmerk 895 B Winsch 1946.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden november 2009. (groter formaat)

zonder
Als dat vermoeden klopt, dan was de eerste meting V217N en meet het schip 22,30 x 4,20 meter. Het is 63 ton groot. De eerste schipper, schipper Keuning had een beurtdienst vanuit Tjummarum. Op de website oudtzummarum.nl toont foto 161 bij de beurtschepen het vaartuig in vroeger tijd.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden november 2009. (groter formaat)

zonder
De 'Olle' werd als 'Hoop op zegen' in 1929 voor Fl. 4750,- bij Harm Wolthuis te Sappemeer gebouwd. Deze werf is niet de huidige museumwerf 'Wolthuis' maar lag verder oostelijk. Vroeger was dat Noorderstraat 306, tegenwoordig waarschijnlijk nabij 386. Het schip mat 22,58 x 4,34 x 1,2 meter en was 67 ton groot. Brandmerk 1137 B Gron 1929. Na de tweede wereldoorlog werd er met een opdrukker gevaren. Sinds de jaren zeventig is het schip als woonschip in gebruik en sindsdien gemotoriseerd. Zie ook kustvaartforum.com.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden augustus 2010. (groter formaat)

zonder
Een zogenaamde motorsteilsteven met een 'geknepen' kontje. Het zou de in 1928 bij Wolthuis te Veendam voor schipper G. Spieker gebouwde steilsteven 'Pax' kunnen zijn. Het schip werd als motorschip met een Nering Bögel motor, patent Moës, 15 pk gebouwd. Het schip mat 19,28 x 4,30 x 1,27 meter en was 70,4 ton groot.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden Januari 2010. (groter formaat)

zonder
Het achterschip van deze motorsteilsteven. Een dergelijk achterschip zou voor een betere toevloed van water naar de schroef zorgen en bovendien de vaart achteruit verbeteren. Vreemd genoeg had de Groninger snik ook al een achterschip wat hier op leek en die werden toch meestal gejaagd.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden Januari 2010. (groter formaat)

zonder
Het schip wordt later met vier meter verlengd en van Kalffdekken voorzien. Het vaartuig wordt daardoor bijna 4,5 meter langer, de diepgang stijgt met twintig centimeter en het laadvermogen groeit naar 98,2 ton. Zie Liggers van de meetbrief.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden Januari 2010. (groter formaat)


Bestandsrevisie september 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken