top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Steilsteven variatie

Deel 1



Naar deel twee.
Naar deel drie.
Naar deel vier.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.


zonder
De 'Variatie' van Schipper Slobben uit Avereest liggende aan de Houtmankade ter hoogte van de van Heemskerkstraat te Amsterdam. In het achterliggende pand was een filiaal van Tagrijn Wed. J. de Vries gevestigd.
De 'Variatie' werd in 1925 bij scheepswerf Peters te Dedemsvaart gebouwd. De afmetingen bedroegen 27,36 x 5,12 x 0,80 m. wat overeen komt met de Drenthse maat. De plaatdikte bedraagt 5 mm, de spantafstand ca. 40 cm. Bij eerste meting [Mp45] was het schip 137 ton groot. In 1928 werd het geregistreerd als zeilkastschip en kreeg toen het brandmerk 230 B Zwolle 1928.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)


zonder
De werknemers van scheepswerf Peters. Derde van links voorman Jan Kuiper, die, naar zijn kleinzoon Jan de Lange vertelde, daadwerkelijk bij de bouw van de 'Variatie' betrokken was. Jan Kuiper werkte van 1925 tot 1932 bij Peters. De andere werknemers zijn helaas niet bekend.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)


zonder
De dames Slobben (neem ik aan) op het achterdek van de 'Variatie'. De 'Variatie' is uitgerust met vrij zware zwaardlieren en wordt gezeild met een schootlier. De roef heeft de kenmerkende halve-deurtjes aan beiden zijden in het achterschot.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)


zonder
In 1932 wordt het schip, wegens plaatsing van een zijschroefinstallatie met een 16 pk liggende Deutz hermeten op bijna 133 ton. Men spreekt dan in de meetbrief van een zeilkusterschip met hulpmotor. Op de kadasterkaart lijkt dat pas later (aan het handschrift te oordelen in 1940) te vermelden. Het laadvermogen is met de plaatsing van de zijschroef dus circa 4 ton afgenomen. Op 20 september 1940 wordt het schip verkocht aan Peter Pietersen van Veen uit Zwartsluis.
Inzendster: Alie Mud, Leeuwarden. (groter formaat)


zonder
Aan stuurboordzijde is duidelijk een deel van een motorkast te zien. Verder lijkt er nog niet veel veranderd te zijn. Men zegt dat men in de oorlogsjaren geen lichte kleuren wilde of mocht gebruiken, dus zou de foto nog van voor 1940, maar ook van na 1945 kunnen zijn. De bijboot is nog een houten Hollandse boot.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)


zonder
Niet alleen op de 'Variatie' wordt de teerkwast gehanteerd, ook bij de buren is men bezig. Op de 'Variatie' zijn de zeilen geheel afgeslagen, maar verder is alles nog geheel gebruiksgereed. De plaats van handeling is mij onbekend.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)

Op 20 mei 1948 wordt het schip overgeschreven op naam van Heeko Kuipers uit Meppel (later ook wonend te Den Haag en Zwolle).
April 1950 laat schipper Kuipers een 2 cilinder 2-takt Widdop dieselmotor type EMXT van 60 pk plaatsen. De zijschroef verdwijnt en het schip krijgt een stuurhut. Het schip wordt hermeten op 132,6 ton.


zonder
De 'Variatie' van Kuipers komt de haven van Hansweert binnenlopen. De mast waaraan een steunzeiltje gevoerd wordt, is gestreken met een dubbele sprenkel. Mastdek en zwaarden zijn verdwenen.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)


zonder
Een postkaart van de Tweede sluis te Stadskanaal. Wat schippers Kuipers daar naar toe brengt, zal wel altijd een raadsel blijven. De houten Hollandse boot is inmiddels vervangen door een geklonken Leeuwenvlet. Rechts ligt een Bolle met boord.
Foto: Archief Harry de Groot, Vries. (groter formaat)


zonder
De 'Variatie' met een flinke deklast van pakken trufstrooisel. Het ziet er niet naar uit dat de last hier geladen is of gelost moet worden. Naar de reden dat het schip hier ligt te poseren kan men slechts raden. Opvallend is het hoe netjes de pakken strooisel met de luiken afgedekt zijn.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)


zonder
De 'Variatie' wederom geladen met pakken turf. Dit maal zijn ze ook afgedekt met kleden. Is het om de turf droog te houden of juist om uitdroging (en dus gewichtsverlies) te voorkomen? Opvallend is dat de 'Variatie' steeds maar met één anker voor de kop vaart.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)


zonder
Het schip van de andere zijde bezien. Boven op het stuurhutdak ziet men het stuurrad, dat met een verlengstuk aan het stuurwerk in de stuurhut gekoppeld is.
Foto: Archief A Mud, Leeuwarden. (groter formaat)

Naar deel twee.
Naar deel drie.
Naar deel vier.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.

Bestandsrevisie september 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken