top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Steilsteven variatie

Deel 3



Naar deel één.
Naar deel twee.
Naar deel vier.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.


zonder
Het voordek met de ankerlier, het vooronderdeksel
en het 'helmhout' van het koproer.
Foto: Pieter Klein, Friesland eind jaren 90. (groter formaat)


zonder
De raamblindes. De blindes waren er niet zo zeer voor de privacy, maar voor de veiligheid wanneer men op groot water was. Op de Zuiderzee en later ook nog op het IJsselmeer kon het dermate te keer gaan, dat de ruiten van geladen schepen soms door de golven ingebeukt werden, met alle nare gevolgen van dien.
Foto: Pieter Klein, Friesland eind jaren 90. (groter formaat)


zonder
De stroomlijnuitlaat met het hemellicht.
Foto: Pieter Klein, Friesland eind jaren 90. (groter formaat)


zonder
De bijboot is een geklonken schippersvlet. Het zou me niet verbazen als die ook nog uit het bouwjaar van het schip, 1925, stamt.
Foto: Pieter Klein, Friesland eind jaren 90. (groter formaat)


zonder
De bijboot varend.
Foto: Pieter Klein, Friesland juni 2002. (groter formaat)


zonder
In de machinekamer staat een zogenaamde WhisperGen: het is een combinatie van een hete luchtmotor en wisselstroomdynamo. Het produceert inderdaad weinig lawaai en levert ca. 750 W electriciteit en via het koelwater ca. 6500 W aan warmte.
Foto: Pieter Klein, Friesland ca. 2002. (groter formaat)


zonder
Een Volvo Penta KMD96.436, 126 PK bij 2200 t.p.m, bouwjaar 1964. In 2003 waren voor dit type al geen koppakkingen meer verkrijgbaar en moest er een vervanger gezocht worden.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, mei 2003. (groter formaat)


zonder
Deze Volvo Penta in afwachting een op bestelling gemaakte koppakking, die echter, net als ook de daar op volgende, niet erg lang stand gehouden heeft.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, mei 2003. (groter formaat)


zonder
De Volvo was voorzien van een SCK keerkoppeling.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, mei 2003. (groter formaat)


zonder
De Deawoo scheepsdiesel van het type L 136; 8,1 liter: 105pk/1500tpm, 125pk/1800tpm, 160pk/2200tpm.
Foto: A. Mud, Leeuwarden 2008. (groter formaat)


zonder
De Deawoo L 136 in de werkplaats bij het motorenbedrijf.
Inzendster: A. Mud, Leeuwarden 2008. (groter formaat)


zonder
De bijbehorende keerkoppeling.
Foto: A. Mud, Leeuwarden, 2008. (groter formaat)


zonder
De roef van de Variatie.
Het grootste gedeelte van de orginele betimmering is nog aanwezig.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden ca. 2008. (groter formaat)


zonder
Het voorste deel van de bakboordzijde van de roef.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden ca. 2008. (groter formaat)

Naar deel één.
Naar deel twee.
Naar deel vier.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.


Bestandsrevisie september 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken