Op 7 november 1963 wordt de 'Variatie' verkocht aan schipper Jan Schuur te Zwolle en een
week later herdoopt tot 'Luctor'. Een jaar later wordt de Widdop vervangen door een 126 pk sterke Volvo Penta KMD 96 (2200 t.p.m).
De 'Luctor' van 'zee' komend, langzaam opvarend naar de noorderkolk der Oranjesluizen te Schellingwoude. De schippersvlet hangt hoog opgetrokken tegen de kont van het schip.
Foto: Pieter Klein. Eind jaren zeventig. (groter formaat)
De 'Variatie', eind jaren '70, verlaat de Oranje Sluizen.
Foto: Pieter Klein. Afgesloten IJ, Schellingwoude. (groter formaat)
Schipper Schuur aan het begin van één van zijn gebruikelijke reizen
naar het Noorden. Er wordt niet veel wind verwacht en alleen over het voorste deel van de kap
ligt een kleedje.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, eind jaren zeventig. (groter formaat)
Na het overlijden van schipper Schuur verkocht zijn zoon het schip aan
een antiekhandelaar Kuipers te Zwolle. Deze wilde het schip voor opslag gaan gebruiken.
Dat moet rond 1994 geweest zijn. Deze verkocht een jaar later het schip aan H. Poorte te Meppel.
Deze vatte het plan op er een zeilend woonschip
van te maken en noemde het weer 'Variatie'. Er werd onder de luikenkap een stalen dak met daarin dakramen, binnen de grootte van een kapluik aangebracht. Er kwamen raampjes in de den en er werd een mastdek gelegd.
Rond 1997 werd het schip echter alweer verkocht. A. Mud en P.P. Tulp werden de nieuwe eigenaren. Zij kozen als thuishaven
Leeuwarden.
De 'Variatie' rond 1997 aan de Oosterkade in Leeuwarden. Behalve de eerder genoemde zaken is er ook een reling en een bijbootdavit gekomen. De opengelegde luiken verraden waar de 'dakramen' verborgen zijn.
Foto: Archief A. Mud. (groter formaat)
De houten luiken bleken de tand des tijds niet te kunnen weerstaan en moesten afgevoerd worden. Het voornemen om het schip weer onder zeil te
brengen werd door de nieuwe eigenaren eerst voorlopig, en later definitief, in de ijskast gezet. Ook het voornemen zelf een nieuwe luikenkap te gaan maken, strandde al voordat men het materiaal er voor verzameld had. Het is een bekend verschijnsel dat veel nieuwe eigenaren niet beseffen hoeveel werk een schip, zelfs als je het niet wilt gaan restaureren, nu eenmaal geeft.
Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen 3 oktober 2001. (groter formaat)
Met een zwierige draai gaat het weer richting Leeuwarden. Spoedig zou echter een lekkage aan de koppakking van de hoofdmotor het plezier gaan bederven. Na twee minder geslaagde reparaties werd de Volvo Penta vervangen door een Deawoo scheepsdiesel van het type L 136; 8,1 liter, 125pk/1800tpm.
Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen 3 oktober 2001. (groter formaat)