top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Steilsteven variatie

Deel 2



Naar deel één.
Naar deel drie.
Naar deel vier.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.

Op 7 november 1963 wordt de 'Variatie' verkocht aan schipper Jan Schuur te Zwolle en een week later herdoopt tot 'Luctor'. Een jaar later wordt de Widdop vervangen door een 126 pk sterke Volvo Penta KMD 96 (2200 t.p.m).

zonder
De 'Luctor' van 'zee' komend, langzaam opvarend naar de noorderkolk der Oranjesluizen te Schellingwoude. De schippersvlet hangt hoog opgetrokken tegen de kont van het schip.
Foto: Pieter Klein. Eind jaren zeventig. (groter formaat)


zonder
De 'Variatie', eind jaren '70, verlaat de Oranje Sluizen.
Foto: Pieter Klein. Afgesloten IJ, Schellingwoude. (groter formaat)


zonder
Schipper Schuur aan het begin van één van zijn gebruikelijke reizen naar het Noorden. Er wordt niet veel wind verwacht en alleen over het voorste deel van de kap ligt een kleedje.
Foto: Pieter Klein, Schellingwoude, eind jaren zeventig. (groter formaat)

Na het overlijden van schipper Schuur verkocht zijn zoon het schip aan een antiekhandelaar Kuipers te Zwolle. Deze wilde het schip voor opslag gaan gebruiken. Dat moet rond 1994 geweest zijn. Deze verkocht een jaar later het schip aan H. Poorte te Meppel. Deze vatte het plan op er een zeilend woonschip van te maken en noemde het weer 'Variatie'. Er werd onder de luikenkap een stalen dak met daarin dakramen, binnen de grootte van een kapluik aangebracht. Er kwamen raampjes in de den en er werd een mastdek gelegd.
Rond 1997 werd het schip echter alweer verkocht. A. Mud en P.P. Tulp werden de nieuwe eigenaren. Zij kozen als thuishaven Leeuwarden.


zonder
De 'Variatie' rond 1997 aan de Oosterkade in Leeuwarden. Behalve de eerder genoemde zaken is er ook een reling en een bijbootdavit gekomen. De opengelegde luiken verraden waar de 'dakramen' verborgen zijn.
Foto: Archief A. Mud. (groter formaat)


zonder
De houten luiken bleken de tand des tijds niet te kunnen weerstaan en moesten afgevoerd worden. Het voornemen om het schip weer onder zeil te brengen werd door de nieuwe eigenaren eerst voorlopig, en later definitief, in de ijskast gezet. Ook het voornemen zelf een nieuwe luikenkap te gaan maken, strandde al voordat men het materiaal er voor verzameld had. Het is een bekend verschijnsel dat veel nieuwe eigenaren niet beseffen hoeveel werk een schip, zelfs als je het niet wilt gaan restaureren, nu eenmaal geeft.
Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen 3 oktober 2001. (groter formaat)


zonder
Met een zwierige draai gaat het weer richting Leeuwarden. Spoedig zou echter een lekkage aan de koppakking van de hoofdmotor het plezier gaan bederven. Na twee minder geslaagde reparaties werd de Volvo Penta vervangen door
een Deawoo scheepsdiesel van het type L 136; 8,1 liter, 125pk/1800tpm.
Foto: Pieter Klein. Goingarijpsterpoelen 3 oktober 2001. (groter formaat)

Naar deel een.
Naar deel drie.
Naar deel vier.
Naar menu Oude Schepen.
Naar fotoseries.

Bestandsrevisie september 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken