top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Rijnpassagiersschepen

Deel 1



Naar Menu passagiersschepen e.d..

Het verschil tussen een Rijnpassagiersschip en een groot dagpassagiersschip is niet altijd goed zichtbaar. Ik kan me dus hier en daar vergist hebben. Rijnpassagiersschepen beschikken over kamers of hutten waar de passagiers kunnen overnachten. Verder biedt een dergelijk schip een uitgebreide keus aan maaltijden en tevens zijn er vaak mogelijkheden tot vermaak. Van deze zaken is van buitenaf niet altijd heel veel te zien. Echter, bij de grotere schepen zijn er vaak hutten binnen de romp aangebracht wat dan resulteert een een rij raampjes of patrijspoorten benedendeks, een eindje boven de waterlijn of lage raampjes, danwel patrijspoorten vlak boven het dek of gangboord. Dat echter kon men ook op de beurt- of lijnschepen van bijvoorbeeld de Alkmaar Packet aantreffen. Kortom het kan weer eens verwarring geven.


zonder
mps 'Rhine Princess' op de Waal bij Heerewaarden. Het schip werd in 1960 bij Schimag in Mannheim gebouwd en voer onder de naam 'Schwabenland' voor G. Zimmermann uit Stuttgart. Het schip mat toen 73,5 x 10,94 x 1,5 meter. Het schip werd naderhand met 10 meter verlengd waarbij het aantal toegelaten passagiers steeg van 98 naar 124 personen. [DB 07000661] Op de noordelijke oever ziet men de markante toren van de kerk in Varik.
Foto juni 2005, ingezonden door J. v. Tussenbroek. (groter formaat)


zonder
Het mps 'Elegant Lady' werd in 2003 bij scheepswerf Grave gebouwd en mag 128 personen vervoeren. Het schip meet 110 bij 11,4 bij 1,65 meter en bezit twee Caterpillar 3508 Di-Ta motoren van 973 PK. [schepenDB]
Let op de bulbsteven! Het heeft er alle schijn van dat zoiets wel werkt.
Foto; Leo Schuitemaker, Rotterdam 27-04-2007. (groter formaat)


zonder
Achter op de Elegant Lady wappert de Bulgaarse vlag; de thuishaven is Русе, wat men dan omzet naar Roese, Rousse of Ruse. Dit soort schepen zijn een soort varende hotels en worden, buiten het seizoen, dan ook wel eens, tijdens congressen, als extra hotelruimte afgehuurd.
Foto Leo Schuitemaker, Rotterdam 27-04-2007. (groter formaat)


zonder
Het mps 'Heinrich Heine' heeft dezelfde thuishaven als de voornoemde 'Elegant Lady'. Dit schip mag 110 passagiers meenemen en meet 106,38 x 11,11 x 1,47 meter. Het beschikt over tweemaal 1012 PK Caterpillar. [DB 07001564]
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 17-04-2007. (groter formaat)


zonder
De 'Rhone Princess' werd in 2001 bij de scheepswerf Meuse & Sambre, Namen, België gebouwd en meet 110 x 11,4 m. De capaciteit bedraagt 120 personen. Inmiddels schijnt het vaartuig de Rijn
voor Franse wateren verruild te hebben. [DB 01823026].
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 10-4-2007. (groter formaat)


zonder
mps. River Cloud II. Het is in 2001 bij scheepswerf Grave gebouwd en meet 103 x 9,8 x 1,5 meter. Er mogen 88 gasten vervoerd worden. [DB 04800450]. De smalle hoge ramen in de voorsalon maken het schip tot een opvallende verschijning.
Foto: Leo Schuitemaker, Weurt, 21-3-2001. (groter formaat)


zonder
mps. 'Rijnpoort' werd in 1939 gebouwd als patrouillevaartuig, in 1967 omgebouwd tot passagiersschip en in 1999 gesloopt. Hier passeert het het eiland Falkenau met Burg Pfalzgrafenstein bij Kaub. SchepenDB.
Foto: Leo Schuitemaker, Kaub 30-7-1984. (groter formaat)


zonder
De Prins Willem Alexander is het voormalige hospitaalschip J. Henry Dunant, dat tussen 1959 en 1973 dienst deed. Ook deze hospitaalschepen [foroserie] fungeerden als rijncruisers. [DB 02310503]
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 22-4-1996. (groter formaat)


zonder
De 'Volti Subito' in de jaren '60. Het schip is in 1964 bij Stami te Dordrecht gebouwd. Het mat toen 54,3 meter, doch is in 1977 met 24,3 meter! verlengd. De breedte en de diepgang bedragen respectievelijk 7,75 en 1,15 meter. [DB 02103879]
Foto: archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Het achter- plus middenschip van de 'Volti Subito' tijdens de bouw. Het voorschip, het voordek met ankergerei en een stuk romp, omvattende steven en voorboegen, was afkomstig van de Rijnsleepboot ' Rosenblumendelle'. Deze werd verbouwd tot duwboot, dus moest toch een stuk missen
Foto: 1964 archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)

Naar Deel 2.
Paginarevisie: maart 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken