top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Rijnpassagiersschepen

Deel 2



Naar Menu passagiersschepen e.d..


zonder
Het mps. 'Prinses Juliana' werd in 1976 bij Peters te Kampen gebouwd. Het schip, bestemd voor Rederij Ketel BV in Zutphen, meet 94,8 x 10,90 x 1,06 meter en mag 142 personen herbergen. [DB 02204703]. Het schip is wel een sterk staaltje van zakelijke scheepsbouwkunst, want de voorkant is namelijk nauwelijks van de achterkant te onderscheiden.
Foto: Leo Schuitemaker, Maastricht augustus 2007. (groter formaat)


zonder
Het glasdichte casco van de 'Swiss Sapphire' wordt naar de afbouwplaats gebracht. Het schip werd bij Jac. den Breejen te Hardinxveld voor Scylla Tours AG in Basel gebouwd, meet 110 x 11,4 1,5 meter
en kan 124 personen herbergen. [DB 07001858]
Foto: Leo Schuitemaker, Nijmegen september 2007. (groter formaat)


zonder
Het mps. 'Victor Hugo' werd in het jaar 2000 op de werf Meuse & Sambre in Namen, België gebouwd. Het schip meet 82 x 9,5 x 1,57 meter en mag 90 gasten aan boord hebben. Het schip beschikt over drie Deutz motoren van 300 PK elk. [DB 01823025].
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam april 2007. (groter formaat)


zonder
De 'Victor Hugo' tijdens de aanlegmanoeuvre aan de Boompjeskade in Rotterdam.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam april 2007. (groter formaat)


zonder
Scheepswerf De Merwede te Hardinxveld bouwde in 2005 het mps 'Viking Sun'.
De afmetingen bedragen 132 x 11,4 x 1,82 meter.
Het schip mag 198 personen vervoeren. [DB 04803570].
Foto: Leo Schuitemaker, Schoonhoven juli 2007. (groter formaat)

zonder
Het mps. 'Viking Sun' van achteraf gezien. De spiegel toont de uitlaten van de hoofdmotoren, twee Caterpillar motoren type 3508 DI-TA van 1065 pk, generatoren en de bijbehorende verntilatieroosters voor de machinekamer.
Foto: Leo Schuitemaker, Schoonhoven juli 2007. (groter formaat)


zonder
In 2006 liet Premicon AG in Keulen in geheel nieuwe rijncruiser volgens bijzonder concept bouwen. Het bestond uit een vrij normaal ogend rijnpassagiersschip, maar dat bezat geen machinekamer en voortstuwing, die waren namelijk onder gebracht in een tweede deel; een bijpassende duwboot. Het schip kreeg de naam 'Bellevue'. Het concept werd een 'Twin Cruiser' genoemd. Als belangrijkste voordeel noemde men het feit dat er een akoestische scheiding tussen de twee schepen bestond en dat de passagiers dus minder last van het gedreun der motoren en generatoren zou hebben. Alhoewel het concept nog meer voordelen toegedicht waren, is het bij de bouw van twee schepen gebleven. Zie ook SchepenDB.
Foto: Dieter Henken, Boppard 6 mei 2006. (groter formaat)


zonder
Het schip bood plaats aan 198 passagiers en werd voortgestuwd met behulp van twee MTU diesels van 1098 pk elk. De lengte van de complete eenheid bedroeg 135 meter, waarvan 25 meter voor de duwboot, de breedte was 11,4 meter.
Foto: Dieter Henken, Boppard 6 mei 2006. (groter formaat)


zonder
Het tweede schip werd in 2006 te water gelaten en was de 'Avalon Tapestry'. Daarna volgde in 2007 de 'Avalon Tranquility' (foto hierboven) en de 'Avalon Imagery'. De schepen voeren voor Premicon AG Munchen en Keulen, later Valletta (Malta).
Foto: Dieter Henken, St Goarshausen 26 december 2009. (groter formaat)

Paginarevisie: november 2023.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken