top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Hospitaalschepen



Naar tekst: Hospitaalschepen.
Naar menu: Passagiersschepen.
Naar menu: Diverse schepen.


mpg
mps. 'Gelderland' was het eerste vaartuig dat door het Nederlandse Rode Kruis werd afgehuurd voor vaartochten. We schrijven dan 1951. [gegevens schip]
Foto: Archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)


ksl
Van 1952 tot 1959 was het het 'Kasteel Staverden'
dat voor deze gelegenheden gehuurd werd. [gegevens schip]
Foto: Archief Leo Schuitemaker. (groter formaat)


rk1
De eerste 'J. Henry Dunant' werd in 1959 gebouwd en bood plaats aan 68 personen, 39 begeleiders en 12 bemanningsleden.
Het schip was 64,5 meter lang en 8,2 meter breed. [Meer gegevens]
Het schip is vernoemd naar de oprichter van het Rode Kruis: Jean Henri Dunant. Men heeft de naam echter 'internationaler' willen maken
door het te wijzigen in J. Henry Dunant.
Foto: Nederlandse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


hd1-2
De 'J. Henry Dunant'(1) op één van de vele postkaarten die er van bestaan.
Inzender: Leo Schuitemaker. Foto: 1959.(groter formaat)


na1
Op de voorgrond de 'J. Henry Dunant'(1) met op de achtergrond ss. 'Nieuw Amsterdam' in de haven van Rotterdam.
Foto: Nederlandse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


slaapzaal_henry_dunant
Een slaapzaal aan boord van de 'J. Henry Dunant'(1).
Foto: Nederlandse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


mpwa2
Van 1973 tot 2003 droeg de 'J. Henry Dunant'(1) de naam 'Prins Willem Alexander'. (Hier op de foto.) Het schip werd door de Nationale Stichting Varende Recreatie gebruikt voor tochten met bewoners van de zorgcentra. Het schip werd in 2003 verkocht aan een tuinder in Noord-Holland. Deze wilde er personeel op huisvesten. Dit plan ging echter niet door. In de periode 2006-2008 geheel gerenoveerd en omgebouwd tot partyschip (250 personen) en in juli 2008 onder de naam Prinsenlander voor Prinsenland Partyschepen bv, Dinteloord in de vaart gekomen.
Foto: Leo Schuitemaker, Dordrecht 22-4-1996. (groter formaat)


jhd
In 1973 werd tweede 'J. Henry Dunant' te watergelaten. Het schip mat 80,4 x 11,2 m. en bood plaats aan 74 gasten, 50 begeleiders en 12 bemanningsleden.
[meer gegevens]
Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


machk
De stuurhutinrichting, de machinekamer
en het voorschip van de 'J. Henry Dunant'(2).
Folder Nederlandse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker.


fol1
Een doorzicht tekening met verklaringen van de 'J. Henry Dunant'(2).
Folder Nederlandse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker.(groter formaat)


hut
Één der hutten aan boord van de 'J. Henry Dunant'(2).
Foto; Nederlandse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


voors
De voorsalon aan boord de 'J. Henry Dunant'(2).
Foto; Nederlandse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


mps_henry
De 'J. Henry Dunant'(2) als 'Henry' bij laag water te Lobith. Aan het gras te zien, is het al enige tijd geleden, dat Henry nog in zijn element verkeerde. Onderaan de voorsteven is de roerpropeller-boegschroef te zien.
In 2005 vertrok de Henry Dunant naar St. Petersburg.
Foto: Leo Schuitemaker, Lobith28-09-2003. (groter formaat)


russ
Daar werd het schip verbouwd en vaart thans als 'Prinzessin Anabella' voor Caravella Cruises in Moskou.
Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


2322387
De derde 'J. Henry Dunant' werd in 1996 bij de werf De Hoop in Lobith gebouwd. Het schip meet 96,3 bij 11,4 meter en bied plaats aan 68 gasten, 51 begeleiders en 12 bemanningsleden. [meer gegevens]
Foto: Leo Schuitemaker, Beneden Leeuwen 5-10-2007. (groter formaat)


12
Een folder betreffende de 'J. Henry Dunant'(3).
Bron Nederlandse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


Nogmaals de derde 'J. Henry Dunant'.
Foto: Leo Schuitemaker, Beneden Leeuwen 5-10-2007. (groter formaat)


De Limburgse afdeling van het Nederlandse Rode Kruis organiseerde eveneens vaartochten. Hier voor hadden zij de beschikking over de 'Prins Maurits'. [gegevens]
Foto: Archief Leo Schuitemaker, Gennip, april 1987. (groter formaat)


pm
Een affiche voor de vaartochten met
de 'Prins Maurits' van het Limburgse Rode Kruis.
Bron: Limburgse Rode Kruis. Inzender: Leo Schuitemaker. (groter formaat)


koers
De 'Prins Maurits' te Stein ergens in de jaren zestig.
Foto: Jan Koers, Sittard. (groter formaat)

parkherstellingsboot
Niet van het Rode Kruis maar wel ruime financiele steun gevend aan een initiatief van Willem Fenenga, voormalig directeur van de Amsterdamse Droogdok Maatschappij, was de Parkherstellingsboot Willem Fenenga nabij de Meeuwenlaan Amsterdam Noord. Het was een soort sanatorium-revalidatie centrum vooral bedoelt voor zieken die thuis niet in voldoende mate opgevangen konden worden.
Fotograaf: onbekend. Datum oktober 1928. Collectie gemeente archief Amsterdam bestandnr. OSIM00004005883
(groter formaat)

parkherstellingsboot
Herstellingsboot Wilhelmina is van een ander model maar heeft de zelfde functie.
Collectie gemeente archief Amsterdam bestandnr. OSIM00004005883
(groter formaat)





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken