.
De voormalige
stoomgoederenboot 'De Maas' van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. werd in 1920 op de
scheepswerf van J.C. Goudriaan te Delft gebouwd. Het schip beschikte over een stoommachine van 30 iPK. Na de oorlog (1948?) is het schip omgebouwd tot
motorschip en ging toen 'Tjerk Hiddes' heten. Volgens
meetbrief R17051N
was het schip in 1949 eigendom van Van der Schuijt, Van der Boom en Stanfries NV. Het mat 39 x 6,05 meter.
Op 6 maart 1972 wordt het schip eigendom van Scoutinggroep Titus Brandsma uit Breda en gaat het 'Tsjerk Hiddes' heten.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen juli 2001. (
groter formaat)
Het
motorbeurtschip 'Telegraaf' (ex-Wolvega I) is een zogenaamde
potdekker, waarvan er vroeger velen rond voeren. Bij dit soort schepen was het
vooronder meestal de plaats waar de passagiers bij slecht weer verbleven. Het ruim was voor goederen en soms klein vee, het dek voor zware goederen en groot vee.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, augustus 1995. (
groter formaat)
- Het schip is in 1911 in opdracht van Dirk Sijbesma uit Wolvega, als
stoombeurtschip 'Wolvega I' door v.d.Werf in Sneek gebouwd. Het schip mat 21,20 x 3,79 x 1,12 meter en was 26 ton groot.
[
Meting S990N] De meting vermeldt abusievelijk motorschip, maar oude foto's tonen aan dat het wel degelijk een stoomschip was.
- In 1913 verkocht Sijbesma zijn aandeel en werden v.d. Veen en W. Schaper de eigenaren.
- In 1919 werd de stoommachine vervangen door de machine uit de 'De Hoop', die met de bijbehorende beurtdienst in 1919 van de Gebr. Brouwer, Wolvega overgenomen was.
- In 1928 bij Kleisma Leeuwarden voorzien van een Kromhout M2 1 cil. 30pk 390 tpm. die nog steeds in volle glorie aanwezig is. Ook stapt v.d. Veen uit de beurtdienst en begint een vrachtautodienst. Gebr. Schaper worden de nieuwe eigenaren.
- 1946 wordt het schip verkocht aan T van Veen, Sneek.
- Nieuwe meting: Brandmerk 264 B Sneek 1958 (03330264) het schip heet dan 'Telegraaf'.
[
Meting G7791N]
- 1959 verkocht aan Horjus te Sneek.
- 1984 verkocht aan Dhr. H.D. Dankbaar, die het schip weer geheel opgeknapt heeft.
Het schip is ingeschreven in het register varende monumenten.
[
Nummer 818]
[
Bron en overige informatie.]
Het schip werd in 1930 op de scheepswerf van Van Goor te Monnickendam gebouwd en mat 28.20 x 5.30 x 1.67 meter. Het
laadvermogen kwam op circa 115
ton.
[
Meting A7316N]
[
Brandmerk: 1403 B Leid1953]
In eerste instantie uitgerust met een 2 cilinder
Kromhout Type M-1 van 44 PK bij 440 tpm. In 1961 vervangen door een Volvo Penta Diesel 95 PK
Gebouwd voor Jaap van Rijn, die met vaatjes haring vanaf de zeehavens naar Katwijk voer.
In 1953 gekocht door G van Ruiten in Oude Wetering, deze onderhield een beurtdienst Rotterdam-Amsterdam-Haarlem v.v.,in de
zestiger jaren voortgezet door zijn zoon, S.M.van Ruiten.
In 1975 verkocht aan de heren J.B. en C.J.van Wijnen, die de naam veranderden in Fimaro. Waarschijnlijk hebben deze eigenaren er een fietsenwerkplaats in gehad. Vanaf de jaren 80 tot september 1991; diverse eigenaren.
Sindsdien in het bezit van A.R.Seuninga (tot 2002 samen met
A.M.Groenenberg) en gelegen in Leeuwarden in de museumhaven.
Gegevens verstrekt door A. R. Seuninga, Leeuwarden, november 2007.
De 'nieuwe' aanwinst voor de 'Beurtdienst Vliegendhart' te Schoonhoven is een gewone
Luxe-motor. Het feit dat het schip een flinke extra slijtstrip een eindje onder het berghout heeft, was daarbij waarschijnlijk welkom.
Voorheen was dit schip de 'Spes' van schipper Brusse.
Inzender: M. van Buren, Schoonhoven. (
groter formaat)