top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorbeurtschip 'tjerk Hiddes'

deel 1



Naar menu 'Oude Schepen'.
Naar menu fotoseries.
Naar interieur.
Naar machinekamer.


zonder
Motorbeurtschip 'Tjerk Hiddes' uit Gorredijk. Het schip werd in 1901 op de werf van de Gebroeders Boot te Leiderdorp gebouwd, mat 20,57 x 3,64 x ca. 1,5 meter en was 44 ton groot. Volgens de eigenaren was de eerste motor een 'van Rennes'. Deze werd in 1924 vervangen door een Neufeld & Kuhnke van 20 PK bij ca. 380 t.p.m. Het schip werd gebouwd voor J. Stol uit Leiden die het de naam 'Jonge Jan' gaf. Het schip schijnt een relatie met de Fa. Albert Heijn uit Zaandam (kregen pas in 1906? een filiaal in Leiden) gehad te hebben, maar hoe die was is mij niet bekend. In 1915 is het schip verkocht aan schipper Slump uit Sneek. Deze verkocht het schip in 1918 aan de gebroeders van der Werf, als opvolger voor hun stoormbeurtschip 'Tjerk hiddes' die met een deklast stro, op het Sneekermeer, vergaan was. De nieuwe 'Tjerk Hiddes' werd toen volledig opgeknapt en enkele jaren later van een nieuwe motor voorzien. Tot 1963 verzorgde de Tjerk hiddes een beurtdienst vanuit Gorredijk, via Oldeboorn en Akkrum naar Sneek, terwijl geruime tijd ook op Leeuwarden beurt gevaren werd. Het schip is nog steeds (2010) in bezit van dezelfde familie, maar wordt uitsluitend nog voor pleziertochten gebruikt. Het is een geregelde verschijning op het Sneekermeer en de Goingarijpster poelen. De thuishaven is Gorredijk.
[Meetbrief L2128N] [Meer over de Tjerk Hiddes op de eigen site]
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2002. (groter formaat)


zonder
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2001.(groter formaat)


zonder
  1. (oude) den.
  2. ogen voor zegeldraad of stormlijntje.*
  3. latere den verhoging?
  4. Stalen luikenkap.
  1. Merkels.
  2. Toegang tot het ruim.
  3. Patrijspoort.
  4. Buisreling.
  5. Scepter.
  6. Potdeksel.
* De den is vermoedelijk verhoogd waardoor de afstand tot de luiken onpraktisch groot is.

Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2001. (groter formaat)


zonder
  1. Steng.
  2. Mastnok
  3. Hieling. Meer details.
  4. nok laadboom.
    Meer details.
  1. Laadboom, giek.
  2. Zijstagen.
  3. Ondermast, mast.
  4. Voorstag.
Let op de wijze waarop schippers de vlag in top hijsen!
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2001. (groter formaat)


zonder
Mastnok en de hieling van de steng.
  1. De steng.
  2. Masttop met ezelshoofd.
  3. Haakblok voor de hanger van de laadboom.
  4. Schildpad voor de schietreep van de steng.
  1. Hieling van de steng
  2. Ketting voor de stalen beugel (7)
  3. soort combinatie van een mars en een krans.
  4. Blok voor vlaggelijn?
  5. Voorstag
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2001. (groter formaat)


zonder
De nok van de laadboom.
  1. hanepoot, zwane(n)hals, of galg?.
  2. Gaarde.
  3. Oogsplits in de hanger.
  1. Blokje voor vlaggelijn?
  2. Houten haakblok.
  3. Stalen haakblok.
  4. Laadboom.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2001. (groter formaat)


zonder
Onderkant van de laadmast.
  1. Hijs-(en zwenk-?)lier.
  2. Draadrollen.
  3. Spaakwiel/jaagwiel.
  4. Lummelpot met daaraan het rammelblok.
  5. Lummel.
  6. Harpsluiting met oud model haak.
  1. Laadboom met verjonging of eigenlijk verschraling.
  2. Masthieling.
  3. Mastbout.
  4. Mastkoker.
  5. Klamp of kikker met opgeschoten touw.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2001. (groter formaat)


zonder
Een aankomst van de Tjerk Hiddes aan de Greate Griene.
Foto: Pieter Klein, Goingarijpsterpoelen, augustus 2001. (groter formaat)


zonder
De 100-jarige en tevens de 'Sneekweek Boot van het jaar' titelhouder tijdens de turfvaartdagen Appelscha 2010.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 augustus 2010. (groter formaat)


zonder
Weerspiegeld in het water van de Opsterlandse Compagnonsvaart.
Foto: Pieter Klein, Appelscha, 14 agustus 2010. (groter formaat)


Naar interieur.
Naar machinekamer.


Bestandsrevisie Juni 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken