top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Dagpassagiersschepen

Deel 2



Naar Menu passagiersschepen e.d..

Een dagpassagiersschip is een passagiersschip dat, of een langdurige rondvaart maakt, of op incidentele basis een bepaald traject aflegt. In beide gevallen kan de vaartochtvoor kortere of langere tijd onderbroken worden.
In feite kan men met elk passagiersschip een kortere of langere tocht maken, dus zijn 'echte dagpassagiersschepen' lastig van andere passagiersschepen te onderscheiden.
Dagpassagiersschepen hebben over het algemeen geen overnachtingsmogelijkheid voor gasten en het bereiden van echte warme maaltijden behoort, zeker vroeger, ook niet tot de (standaard)mogelijkheden. Daarmee onderscheiden ze zich dan van de vakantieschepen en de Rijnpassagiersschepen.
Ze onderscheiden zich van rondvaartboten voornamelijk door hun formaat, een binnenruimte en een buitenruimte die meestal groot genoeg is voor alle passagiers, een ruime catering en (voldoende) toiletgelegenheid.
Sommige dagpassagiersschepen werden of worden ook gebruikt voor veerdiensten of rondvaarten. Kortom; het is verwarrend.


zonder
'Doctor Ingenieur F.Q. den Hollander' is in 1966 bij scheepswerf Peters te Dedemsvaart te water gelaten. Van 1966 tot 1972 voer hij voor Rederij Koppe in Amsterdam naar toeristische attracties in de wijde omgeving. Als Koppe overgenomen wordt door de NACO vaart het schip een tijdje op de veerdienst Enkhuizen-Stavoren.
Het schip meet 34,95 x 6,54 x 2,1 meter. Het schip kon 300 passagiers vervoeren en bezat twee Scania motoren van 153 PK. [DB 02006388]
Foto: Pieter Klein, IJ Amsterdam ca. 1993. (groter formaat)


zonder
'Den Hollander' naast het kantoor van de NACO op steiger 6 achter het Centraal Station Amsterdam. Het kantoor was gevestigd in het Minangkabause huis uit 1919 dat ontworpen was door architect Guillaume la Croix.
Foto: Han van Gooi. Bron Stadsarchief Amsterdam cc0 nr BMAB00008000066.
(groter formaat)


zonder
Het Partyschip 'Thalassa' meet 34,45 X 6,5 x 2,7 meter en mag maximaal 100 gasten aan boord nemen. Het schip werd in 1964 gebouwd voor de visserij
als 'Arie Jacob', KW 221 voor Krijgsman uit Katwijk.
In 1991 werd het schip tot passagiersschip omgebouwd
en wordt verhuurd voor recepties en dergelijken. [DB 02206019]
Foto: Berrie van Roest, 1997. (groter formaat)


zonder
De 'Thalassa' aan het aanlegponton bij Schoonhoven.
Foto: Berrie van Roest, 1997. (groter formaat)


zonder
Het mps. 'Mobidik 2' is een voormalig passagiers-beurtscheepje. Het werd in 1929 bij van Goor & Spiekman te Zwartsluis als
Stad Genemuiden II gebouwd en mat 22,54 x 4,52 meter; 60 ton.
Tussen 1986 en 2002 voer het als 'Mobidik 2'
voor Rederij Tisset BV in Almere. Daarna in de vaart onder de naam 'Eemlijn'. [DB 03050379]
Foto: Leo Schuitemaker, Prins Willem Alexandersluis, Amsterdam, 22-5-1995. (groter formaat)


zonder
De 'Mobidik 2' bij het uitvaren van de PWA-sluis, Amsterdam. Bij de 'Eemlijn' verzorgt het een lijndienst voor voetgangers en fietsers vanaf de koppelpoort Amersfoort, via Soest, Baarn en Eemdijk naar Spakenburg òf Huizen.
Foto: Leo Schuitemaker, Prins Willem Alexandersluis, Amsterdam, 22-5-1995. (groter formaat)


zonder
Aan het uiterlijk van dit scheepje is sinds het, in 1956 bij De Vries Lentsch (Grasweg vermoedelijk), Amsterdam, tewatergelaten werd, weinig veranderd. Het voer als spidoboot onder de namen 'Lekhaven' en 'Westplaat' en doet thans dienst als party- en dagpassagiersschip. [DB 02309720]
Foto: Leo Schuitemaker, Lobith 9-7-2007. (groter formaat)


zonder
Het mps. 'Stadspoort' uit Spijkenisse. Volgens het opschrift een partyschip (hèhè eindelijk nu eens geen boot!). Gezien het vaarschema ook geregeld gebruikt voor dagtochten. Afmetingen: 45 x 7,3 meter. MAximaal 300 passagiers. [schepenDB]
Foto: Leo Schuitemaker, genomen vanaf de Botlekbrug 7-10-2007. (groter formaat)


zonder
Het in 1991 nog al futuristisch ogende passagiersschip 'Jules Verne' wordt soms ook wel gequalificeerd als 'evenementenschip'. Het is me echter niet duidelijk wat men daaronder moet verstaan.
Het schip werd bij De Kaap te Meppel gebouwd en meet 75,8 x 964 x 1,37 meter er mogen maximaal 600 passagiers aan boord zijn. [DB 02205977]
Foto: Pieter Klein, Arnhem juli 2012. (groter formaat)


zonder
Het mps. 'Marco Polo' heeft een tamelijk vooruitstrevend uiterlijk . Afmetingen 44 x 8,6 x 1,9 meter. Het beschikt over twee 320 PK MTU motoren en kan 590 passagiers vervoeren. [DB 02322114] Afhankelijk van de inzet valt het schip bij een lange vaartocht onder de dagpassagiersschepen, bij de kortere tochten kan men het weer meer als rondvaartboot beschouwen.
Foto: Leo Schuitemaker, Rotterdam 22-10-2007. (groter formaat)


Deel 1.
Tekst: maart 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken