top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Stuurhutten

Deel 1



Naar deel 2.


zonder
Bij dit motorscheeepje hebben de ramen scharnieren aan de zijkanten. Dit systeem werd voornamelijk voor de Tweede Wereldoorlog gebruikt
Paneeltjes onder de ramen waren gedurende een lange periode populair. Met afgebroken stuurhut had men dan toch een geringe kruiphoogte, terwijl de oppervlakte aan glas beperkt kon blijven.
Foto: Pieter Klein, Nieuwendam, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Ook een motorscheepje. Bij motorscheepjes was er vaak niet voldoende ruimte om de motoren uit die tijd helemaal onder de stuurhut te plaatsen. Voor de stuurhut ziet men daarom vaak een stalen uitbouw. Vaak machinekamerlicht genoemd. Deze is voorzien van luiken, die op hun beurt weer voorzien zijn van patrijspoorten. Op die wijze kan men lucht en licht in de machinekamer toelaten. Bij dit scheepje is de uitbouw erg royaal.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam november 2010. (groter formaat)


zonder
De gebruikelijke constructie van modernere houten klapramen. De achteroverhellende ramen waren voornamelijk in de jaren 50 populair. Later heeft men liever ramen die voorover hellen. Door het schuinstellen van de ramen had men, vooral 's nachts minder last van reflecties in het glas.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
In de loop der jaren worden de stuurhutten steeds eenvoudiger van uitvoering. Hier een exemplaar met vooroverhellende ramen. Voor de stuurhut een wel zeer ruim brugdek voor dit formaat schip. Vermoedelijk is er een nieuwe stuurhut geplaatst en is daarbij het machinekamerlicht weggehaald. Tegen de voorand staat een gaskist met daarnaast nog een toegang tot de machinekamer.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, jaren 90. (groter formaat)


zonder
Een Luxe-motor met een stalen Belgische luikenkap.
  1. Houten Friese luikenkap.
  2. Stalen Belgische luikenkap.
  3. Losliggende lichtbakken.
  4. Toeterlichten.
  5. Schijnwerpers.
  6. Ankerlicht.
  7. Motoruitlaat.
  1. Boordlicht.
  2. Getijdepaal.
  3. Hemellicht met machinekameringang.
  4. Scheepshoorn.
  5. Zegelbeugels met aan de den zegelringen, ook de zegelroede is nog te zien.
  6. Den met dekzeilrand.
  7. Kade.
Foto: Archief M.v.Buren, Schoonhoven.


zonder
Deze schipper had schijnbaar liever een kleine dode hoek, dan een geringe kruiphoogte. De voorramen zijn half-klappend en gevat in een metalen (vernikkeld-messing?) profiel. De zijramen zijn zonder afzonderlijk kozijn in het hout gezet. De roeframen lijken eveneens in metaal gevat.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden jaren 90. (groter formaat)


zonder
De stuurhut met brug op het beunschip Eben-Haëzer. [Scheepsportret.] Alle wanden staan vertikaal. Dit schip bezit half-klappende ramen in de achterwand. Naat de stuurhut een blauw-bord.
Foto: B.v.Roest, juli 2004. (groter formaat)


zonder
Naast de stuurhut ligt het brugdek. Het wordt afgeschermd door de brugvleugels. Hier kan men goed zien dat de houten raamkozijnen als apart deel in het houtwerk van de stuurhut gezet worden. De reden daarvoor is mij niet bekend. Vroeger had je nog weleens ramen die in hun geheel naar beneden konden zakken, maar ik geloof niet dat dat hier het geval is.
Foto: B.v.Roest, juli 2004. (groter formaat)


zonder
Een mooi overzicht van een stuurhut met brug. Voor de stuurhut langs (links dus) de brug. Naast de stuurhut de brugvleugel.
Foto: Jürgen Gesinn, Griesheim, juni 2021. (groter formaat)


zonder
De onderbouw van deze stuurhut gaat schuil achter de brug. Een voorraam zonder (duidelijke) tussenstijlen kwam rond de 1980 langzaam in zwang. De voorramen zijn in metaal (RVS?) gevat. Het geheel is op zijn beurt met een rubberprofiel in het hout gemonteerd. Ook de volglas zijramen zijn met rubberen profiel in het hout aangebracht.
Foto: Pieter Klein, Zijkanaal-C, juni 1994. (groter formaat)


zonder
Alle ramen op deze Kempenaar zijn gevat in aluminiumlijsten.
Foto: Berrie van Roest, Schoonoord.(groter formaat)


Naar deel 2.
Bestandsrevisie december 2020




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken