top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.

Stuurhutten

deel 2


Naar menu stuurhutten.


zonder
Op kleine schepen is de stuurhut vaak een eindje over de roef gebouwd. Bij een roef aan de den, zoals hier, heeft men dan een soort lessenaar. Bij een salonroef wordt dat dan een soort bank.
Foto: Pieter Klein, Leeuwarden, jaren negentig. (groter formaat)


zonder
Sleepschepen hebben vaak zeer riante stuurhutten. Bij een liggend rad, zoals hier bij sls 'Wachis' was er rondom het rad niet veel ruimte over.
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Later krijgen veel sleepschepen een staand rad, soms waren er zelfs twee vlak achter elkaar zoals hier mij het sls 'Krabbebank'. Daarmee kreeg men wel de ruimte maar soms stak er wel een deel van het rad door de vloer.....
Foto: Archief Hans Schuitemaker. (groter formaat)


zonder
Het mvs 'Furka' (02327814) is voorzien van een hefstuurhuis. Dit wordt vaak ook een containerstuurhut(huis) genoemd. Ze worden echter niet uitsluitend door containerschepen gebruikt. Het hefstuurhuis is trouwens geen nieuwe vinding. Op oude sleepschepen had men al stuurhutten die men omhoog kon draaien. Zie ook het bestand: Hefstuurhuizen.
Foto: Pieter Klein, Rotterdam oktober 2010. (groter formaat)


zonder
De stuurhut voorop is bij vrachtschepen niet gebruikelijk, maar de laatste decennia ziet men het wel steeds vaker. Het heeft natuurlijk zijn voordelen en er valt best mee te varen is gebleken. Rondvaartboten en degelijken doen het immers al vele decennia. Vroeger was de afstand tussen het rad en het roer, vooral bij grote, zware schepen echter een probleem.
Daar waren immers lange zware assen of kettingen voor nodig.
Foto: Pieter Klein, Grote Brekken, augustus 1992. (groter formaat)


zonder
De overzakbare stuurhut op zogenaamde Bijlmerbakken. Achteraan in normale stand, vooraan de lage stand.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1992. (groter formaat)


zonder
De stuurhut in laagste positie. Na het wegnemen van de kachelpijp en het strijken van de lichtmast, hadden dit soort schepen een zeer lage kruiplijn. Omdat de besturing in de stuurhut, in deze situatie onbruikbaar is, waren deze schepen, zowel op het voor-, als op het achterschip, voorzien van een buitenbesturing (in de 'kist' voor de stuurhut. Links op de foto.) en een afstandsbediening via een kabel.
Foto: Pieter Klein, Amsterdam 1992. (groter formaat)


zonder
mvs Marco 1 uit Galati, Roemenië. Veel voormalige oostblok-schepen hebben een dergelijke stuurhut; het waarom is mij onbekend.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 14 juli 2008. (groter formaat)


zonder
De achterzijde van dezelfde stuurhut.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluizen, 14 juli 2008. (groter formaat)


Bestandsrevisie december 2020


© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken