Alle foto's, tenzij anders aangegeven, B.v.Roest, juli 2004, Krimpen a/d IJssel.
Aanvullende informatie: Kees Verdonk, Terneuzen.
De 'Eben Haezer' in mei 2003. Het schip meet 70 x 8,65 x 2,5 meter, is 874 ton groot en werd
in 1931 bij Vuijck & Zn. te Capelle a/d IJssel gebouwd. In schipperskringen staat het schip ook bekend als de 'Cura' van Oudakker.
[DB 02305163] (groter formaat)
De
'Eben Haezer' in de haven van Schoonhoven, 5 januari 2005. (groter formaat)
De 'Eben Haezer' is inmiddels gesloopt, maar bestaat voort in dit prachtige model gebouwd door B. v. Roest. (groter formaat)
De 'Eben Haezer' op de helling bij Scheepswerf Grevenstein te Krimpen aan de IJssel. Het schip behoort tot het scheepstype Kast,
wat aan dit achterschip goed te zien is. (groter formaat)
De langshelling is bij vloed, voor een schip met deze lengte, aan de korte kant, want het achterschip hangt bijna geheel boven water. (groter formaat)
Het voorste deel van de roef. Gezien de geleiders voor de raamblinden
is dit waarschijnlijk de orginele roef aan de den, waarop en waarvoor men dan later de machinekameringangen, de brug en de stuurhut geplaatst heeft. (groter formaat)
Een overzicht van het geheel. Achter de roef met de drie 'staande' ramen
komt een smaller deel. Dit was vroeger de keuken. Deze had aan beiden zijden een raam en een deur. Later is het raam
gemoderniseerd en de deur aan bakboord vervangen door een raam. (groter formaat)
Het meeste achterste deel van de roef is nog smaller en heeft één raam. Dit deel is er later aangebouwd. Hier stond vroeger de stuurhut. Deze verdween dus toen de brug vooraan de roef geplaatst werd. (groter formaat)
Een fraai geveegd achterschip met vrij
forse roeren. Goed is nu te zien dat men natte voeten krijgt wanneer men met hoogwater aan het achterschip werkt. (groter formaat)
De Eben-Haëzer is net geen Dortmunder, daarvoor is het schip 50 centimeter te breed. Dat het wel een Kast is, is aan dit achterschip goed te zien is. Als men bij deze helling bij hoogwater onder het achterschip moet zijn, dan zal men wat moeten verzinnen. (groter formaat)
Bij laagwater kan men echter wel, voor een goed deel, onder het achterschip werken. (groter formaat)
Het achterdek met tegen de roef een soort hemellicht voor
de machinekamer. Het bovenboord (links) is voorzien van een schanddeksel met daarop en hekwerk.
Op de voorgrond ziet men nog net een hoekje van het voorste en breedste deel van de roef. Het hemellicht zit tegen het middelste deel en daarachter is dan het achterste en smalste deel van de roef nog zichtbaar. (groter formaat)