top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Motorbeunschip 'Eben-Haezer'

Deel 1



Naar menu moderne schepen.

Alle foto's, tenzij anders aangegeven, B.v.Roest, juli 2004, Krimpen a/d IJssel.
Aanvullende informatie: Kees Verdonk, Terneuzen.


zonder
De 'Eben Haezer' in mei 2003. Het schip meet 70 x 8,65 x 2,5 meter, is 874 ton groot en werd in 1931 bij Vuijck & Zn. te Capelle a/d IJssel gebouwd. In schipperskringen staat het schip ook bekend als de 'Cura' van Oudakker. [DB 02305163]
(groter formaat)


zonder
De 'Eben Haezer' in de haven van Schoonhoven, 5 januari 2005. (groter formaat)


zonder
De 'Eben Haezer' is inmiddels gesloopt, maar bestaat voort in dit prachtige model gebouwd door B. v. Roest. (groter formaat)


zonder
De 'Eben Haezer' op de helling bij Scheepswerf Grevenstein te Krimpen aan de IJssel. Het schip behoort tot het scheepstype Kast,
wat aan dit achterschip goed te zien is. (groter formaat)


zonder
De langshelling is bij vloed, voor een schip met deze lengte, aan de korte kant, want het achterschip hangt bijna geheel boven water. (groter formaat)


zonder
Het achterdek met achterankerlier. (groter formaat)


zonder
Het voorste deel van de roef. Gezien de geleiders voor de raamblinden is dit waarschijnlijk de orginele roef aan de den, waarop en waarvoor men dan later de machinekameringangen, de brug en de stuurhut geplaatst heeft. (groter formaat)


zonder
Een overzicht van het geheel. Achter de roef met de drie 'staande' ramen komt een smaller deel. Dit was vroeger de keuken. Deze had aan beiden zijden een raam en een deur. Later is het raam gemoderniseerd en de deur aan bakboord vervangen door een raam. (groter formaat)


zonder
Het meeste achterste deel van de roef is nog smaller en heeft één raam. Dit deel is er later aangebouwd. Hier stond vroeger de stuurhut. Deze verdween dus toen de brug vooraan de roef geplaatst werd. (groter formaat)


zonder
Een fraai geveegd achterschip met vrij forse roeren. Goed is nu te zien dat men natte voeten krijgt wanneer men met hoogwater aan het achterschip werkt.
(groter formaat)


zonder
Dubbelschroefs aandrijving met vrij kleine vierbladsschroeven. Opvallend is het ontbreken van schroeftunnels. (groter formaat)


zonder
De Eben-Haëzer is net geen Dortmunder, daarvoor is het schip 50 centimeter te breed. Dat het wel een Kast is, is aan dit achterschip goed te zien is. Als men bij deze helling bij hoogwater onder het achterschip moet zijn, dan zal men wat moeten verzinnen. (groter formaat)


zonder
Bij laagwater kan men echter wel, voor een goed deel, onder het achterschip werken. (groter formaat)


zonder
Het achterdek met tegen de roef een soort hemellicht voor de machinekamer. Het bovenboord (links) is voorzien van een schanddeksel met daarop en hekwerk.
Op de voorgrond ziet men nog net een hoekje van het voorste en breedste deel van de roef. Het hemellicht zit tegen het middelste deel en daarachter is dan het achterste en smalste deel van de roef nog zichtbaar. (groter formaat)


zonder
De keuring van het onderwaterschip is achter de rug. Kleine krijtcirkeltjes duiden meestal op putroest of deels weggevreten, danwel losgeraakte klinken. De kim is deels gedubbeld. (groter formaat)

Naar deel 2.

bestandsrevisie mei 2020.



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken