top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Rondom de schroef



Naar menu mechanische voortstuwing.
Naar Overzicht schroeven.
Naar tekst 'Schroeven'.

zonder
Een kroonmoer als schroefasmoer. Vermoedelijk is de ring achter de moer eens vervangen door een dikker exemplaar, daardoor kon er geen splitpen meer door de 'kroon' en lijkt het of men voor de borgpen een gat dwars door de moer geboord heeft, of vergis ik mij daarin?.
Foto: F. Logghe, Terneuzen, 13 januari 2008. (groter formaat)


zonder
De glandloopbus op de hoos / stevenknoop.
Foto: F. Logghe, Terneuzen, 13 januari 2008. (groter formaat)


zonder
Tegenwoordig ziet zoiets er zo uit. Wat ik precies zie, weet ik helaas ook niet. Maar ik geloof dat het een rubber manchet is dat twee metalen dichtringen tegen elkaar gedrukt houdt.
Foto: G.A.T. v. Meegen, Nijmegen. (groter formaat)


zonder
De scheg met hoos van een Amsterdammer.
Foto: F. Logghe, Terneuzen, 13 januari 2008.


zonder
De bakboordsschroef van het dubbelschroefs beunschip 'Eben-Haëzer' [Fotoserie]. Het uitstekende deel van schroefaskoker wordt soms hoos genoemd (witte pijl) De constructie aan het eind (gele pijl) noemt men de schroefasuithouder.
Foto: B.v.Roest juli 2004. (groter formaat)


zonder
De erg fraai gevormde schroeftunnel van het ms. 'Libra' [portret]
Foto F. Logghe. (groter formaat)


geen
Achterstevenbalk met schroefraam, schroeftunnel, schroef en roer. Het gat in het roer maakt het (wanneer het roer dwars staat) mogelijk de schroefas uit te nemen, zonder het roer te verwijderen.
Foto: Pieter Klein, Wartena 2006. (groter formaat)

Naar menu mechanische voortstuwing.
Naar Overzicht schroeven.
Naar tekst 'Schroeven'.

Bestandsrevisie oktober 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken