top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De machinekamer

Deel 1



Naar Deel 2.
Naar submenu Machinekamers.


zonder
Een foto van de kleine machinekamer in de spits 'Saint Antoine' [fotoserie]. Centraal de motor en links een deel van het zware vliegwiel. Rechts is te zien dat de machinekamer deels onder de stuurhut uitgebouwd is.
Foto: F. Logghe. (groter formaat)


zonder
Een stukje machinekamer van de duwboot 'Veerhaven X' 'Orka' waarbij slechts één van de drie 1850 pk M.A.K.'s goed is te zien. Op de achtergrond ziet men nog een stukje van nummer twee.
Het verschil met de voorgaande machinekamer kon haast niet groter zijn.....
Foto: Leo Schuitemaker, Zwijndrecht, 8 juni 2007. (groter formaat)


zonder
Het komt niet vaak voor dat men zo een goed uitzicht op de 'machinekamer' van een schip heeft. De machinekamerfundatie toont ons plaats voor twee motoren met daartussen een sloptank(?). In de zijdes en tegen de achterwand mogelijk de overige tanks (brandstof, water, smeerolie, etc.) De steunen die men op deze tanks ziet staan, zijn, alweer vermoedelijk, bedoeld om de roef op te plaatsen.
Foto: Leo Schuitemaker, Volkeraksluis 26 juni 2008. (groter formaat)


zonder
De machinekamer van de 'Peter Jaegers' tijdens de inbouw van de motor. Het gaat hier bij om een Mitsubishi S12R-C2MPTK van 1278pk. Het grootste deel van het leidingwerk dat men op de foto ziet zal onder de machinekamervloer verdwijnen.
Foto: Jan Meppelink, Heusden 20 april 2011. (groter formaat)


zonder
Het achterste deel van de machinekamer van de 'LRG Gas 88'. Alleen de dempers voor de hoofdmotoren 2x 862 pk Mitsubishi en het aggregaat lijken pas op hun plaats te zitten. De hedendaagse schepen bieden zo veel plaats, dat de volgepropte machinekamers van vroeger tot het verleden beginnen te horen.
Foto: Jan Meppelink, Heusden 20 april 2011. (groter formaat)


zonder
Een deel van de machinekamer van het werkschip 'Noord' met de bakboordmotor en rechts in beeld een hulpmotor. Beide motoren zijn DAF's. Aan de bakboordmotor lijken zware pompen gekoppeld te zijn.
Foto: Jan Meppelink. Werkendam 18 april 2011. (groter formaat)


zonder
En de stuurboordmotor van hetzelfde schip met rechts de CV-ketel, accukist en helemaal vooraan in het hoekje de bunkoeler.
Foto: Jan Meppelink. Werkendam 18 april 2011.(groter formaat)


zonder
Een machinekamer met een Caterpillar 3512 C DI-TA in opbouw. De term 'vetkuil' die men soms voor machinekamers gebruikt, is hier volkomen misplaatst.
Foto: Jan Meppelink. Druten 23 juni 2011. (groter formaat)


zonder
Een 12 cilinder GM in de machinekamer van een kraan-overslagschip.
Foto: Jan Meppelink. Waalwijk 13 juli 2011. (groter formaat)


zonder
De machinekamer van de sleepboot Shipdock 6 met een Kromhout 3F240. Sleepboten hebben over het algemeen vrij ruime machinekamers. Toch kunnen ze nog wel eens aardig vol staan.
Foto: Jan Meppelink. Leiden 23 augustus 2011. (groter formaat)


Naar Deel 2.


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken