top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De machinekamer

Deel 2



Naar Deel 3.
Naar submenu Machinekamers.


zonder
Een machinekamer met een 450 pk Scania, vroeger stond hier een 5 cilinder ABC, toen zal het wel erg vol geweest zijn.
Foto: Jan Meppelink. Moerdijk 11 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
De machinekamer van de roeiersvlet 'RVE17' met de bakboordmotor.
Een DAF 168pk.
Foto: Jan Meppelink. Europoort 26 oktober 2011. (groter formaat)


zonder
Een KMD Daf van 125 pk als bakboordmotor in een kempenaar.
Foto: Jan Meppelink. Emmeloord 17 november 2011. (groter formaat)


zonder
Een 520pk Scania DI16-42M in het beunschip 'Vanitas'; ruim 900 ton groot.
Foto: Jan Meppelink. Groot Ammer 10 november 2011. (groter formaat)


zonder
De linker van de twee Deutz SBA 16 M 816 motoren in de duwboot 'Savanna II'. Aan de voorzijde van de motor is de hydrauliekpomp voor de bediening van het hefstuurhuis en de autokraan gemonteerd.
Foto: Jan Meppelink. Kluizendok Gent, 22 november 2011. (groter formaat)


zonder
Een 600pk Scania in een vrachtschip van ruim 900 ton. Voorheen heeft hier een 6 cilinder MAK van 550 pk gestaan. Tegenwoordig dienen de uitlaatleidingen goed geïsoleerd te zijn; dat kost soms nog al wat ruimte.
Foto:Jan Meppelink, Maashaven Rotterdam, 6 april 2011. (groter formaat)


zonder
Het 'roefje' van een werkvletje. Tussen het sloopwerk rond de vorige motor, staat een GM 6V71 te glimmen.
Foto: Jan Meppelink. Terneuzen 22 april 2011. (groter formaat)


zonder
Na dertig jaar dienst werd een Caterpillar D399 ingewisseld voor een C32 Acert. Hier een blik via het machinekamerluik.
Foto: Jan Meppelink. Dordrecht 17 november 2011. (groter formaat)


zonder
Een Caterpillar 3508 DI-TA ruim 1000pk. Tegenwoordig zijn de schepen en ook de machinekamers groot en de motoren klein. Vroeger was dat anders om.
Foto: Jan Meppelink. Hoogerwaard 3-1-2012. (groter formaat)


zonder
Deze Industrie diesel levert 680pk en past nog net onder de roef. Voor het onderhoud is echter een schacht dwars door de roef naar boven toe noodzakelijk. De machinekamer van het 80 meter lange, 1364 ton grote beunschip 'Oranje Nassau' is er aardig mee gevuld. Voor de motor: tank en pomp van de hydraulische installatie.
Foto: Jan Meppelink. Terneuzen 4 januari 2012. (groter formaat)


Naar Deel 3.


Bestandsrevisie december 2020



Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken