>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Diepgangmerken


Naar menu scheepsmeting e.d..

diepgangschaal
diepgangschaal
Een diepgangschaal
aan de voorsteven van een tjalk.
Foto: Jan Meppelink, Enkhuizen, 12 juli 2007.
(groter formaat)
Een diepgangschaal met een verdeling in 1/4 voet.
Foto: Jan Meppelink, 16 mei 2007.
(groter formaat)

detail diepgangschaal
De diepgangmerken van de voorgaande diepgangschaal.
Verdeling vermoedelijk in Amsterdamse voeten (28,31 cm).
Foto: Jan Meppelink, 16 mei 2007. (groter formaat)


steven gudsekop
Nog een voorbeeld van een  diepgangschaal in Amsterdamse voeten.
Dit maal op de voorstevenbalk van het skûtsje 'Gudsekop'.
Foto: Jan Meppelink, Friesland, 3 december 2004. (groter formaat)

voorstevenbalk_tjalkje
Een soortgelijke verdeling. Kleine klinkkoppen waren veel gebruikt als merk.
De schaalverdeling met Romeinse cijfers, die slechts van één zijde, maar dan wel op voor- en op achterschip zichtbaar moest zijn,
werd in veel regionale verordeningen verplicht gesteld.
Foto: Jan Meppelink, Enkhuizen, 11 juli 2007.(groter formaat)


diepgangschaal_sleepboot
Een diepgangschaal op een sleepboot in (Engelse?) voeten. De schaal geeft, zoals duidelijk te zien is, niet de diepgang van het voorschip,
maar de maximale diepgang het gehele schip aan.
Foto: Jan Meppelink, 4 augustus 2008. (groter formaat)


klimtreden
Klimtreden en een schaal in dm. aan de kop van een duwbak.
Het verschil is klein maar vermoedelijk gaat het om een diepgangschaal daar ijkschalen meestal gepaard zijn aan een ijkmerk.
Foto: Jan Meppelink, Nijmegen 15 juli 2008. (groter formaat)




© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Ede.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Kopie├źn naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn niet toegestaan!
Over het algemeen zullen de inzenders van het materiaal een verzoek
tot het gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken