top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Varen met Suikerbieten

deel 2



Naar menu ladingen.
Naar Deel 1.


hoge den
De Kempenaar "Haringvliet" [E> schepenDB] mat ca. 520 ton. Het schip had een denneboom van 0.85 m en een ruiminhoud van 670 m³.
In 1991 werd in Steenwijk de denneboom verhoogd naar 1.85 m. (in het midden). Het middenherft ging er uit, de houten luiken er af en in plaats daarvan kwam een kledenkap. De ruiminhoud bedroeg toen ca. 850 m³.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


suikerbiet
Bieten laden aan een laadbrug. Zo te zien in Flevoland.
De kledenkap ligt keurig opgerold op een tussendekje en
van deklastschotten geen spoor te bekennen.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


dode hoek
Onderweg.......met de volle last. Door de hoge den zijn kantkleden overbodig geworden en het voorste deel van de lading is zelfs volledig tegen buiswater beschermt. Nadeel is natuurlijk de grotere dode hoek; vooral bij leeg schip.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


geladen hoge den
Bijna alles netjes onder de kleden en met heel wat minder werk.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


op de noord
Ter herinnering: Zo was het in de 'goede' oude tijd. Bijna dezelfde plaats, de Noord bij Zwijndrecht, en ongeveer net zo veel geladen.
Inzender: Kees Keijzer. Foto: Leen Keijzer. (groter formaat)


varend
Een hoge den mistaat, zeker als de bovenkant kaarsrecht is,
maar het gemak dient de mens.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


hijskraan1
Lossen. Het is natuurlijk nog steeds niet bedoeling dat zo'n volle knijper tegen de den komt, maar wat zou er gebeuren als zoiets
de deklastschotten geraakt zou hebben.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


laden suikerbieten met kraan
Het laden. Wachten tot de klus geklaard is.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


18
Motorklipper "Anjo" uit Nieuwaal in de haven van Geersdijk op Noord-Beveland in de vijftiger jaren. Zo te zien heeft het schip een zeer ruime kookherft.
Op de salonroef het geraamte van de zonnetent
en tussen de deklastschotten bieten, bieten en nog eens bieten.
Het schip voert de groepsletter L.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


15
De nieuwe "Anjo" van dezelfde famillie Mookhoek, in de haven van Middelharnis.
Ook dit vrij modern ogend schip heeft nog een vrij lage den en dus moeten de deklast schotten er aan te pas komen.
Inzender: Kees Keijzer. (groter formaat)


Naar menu ladingen.
Naar Deel 1.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken