top
terug
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal

BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.


De Calpam Twin




calpam twin
Foto: Archief Vereniging "De Binnenvaart" (groter formaat)

Om snel over een groot type bunkervaartuig met grote pompcapaciteit te kunnen beschikken, besloot de directie van Calpam Nederland in 1971, om twee bestaande tankschepen uit de vloot samen te voegen tot één groot bunkervaartuig. Hiervoor werden de zusterschepen "Calpam 22" en "Domphoorn" (type Dortmunder) uitgekozen. Door het samenvoegen van deze schepen kon men veel sneller over een 'nieuw' schip beschikken, dan wanneer men een nieuw schip van deze capaciteit liet bouwen, waar dan nog bij kwam dat dit samenvoegen ook veel goedkoper was dan nieuwbouw.

In juni 1971 gingen beide schepen naar de Scheepswerf "Piet Hein", beter bekend als "Firma W. Schram & zonen te Bolnes". Deze werf beschikt over een dok, dat alle mogelijkheden bood voor het uitvoeren van het project "CALPAM TWIN", zoals de toekomstige tweelingtanker inmiddels al gedoopt was. Het dok is uitgegraven in de oever van de rivier de Nieuwe Maas. Het dok is geheel overdekt en aan de waterkant afgesloten met een naar buiten kantelende 'sluis'deur, terwijl een deel van de gevel boven de deur omhoog geklapt kan worden. Zodoende kunnen schepen met niet al te grote diepgang zondermeer naar binnen varen. Nadat de 'sluis'deur gesloten is, wordt het water naar buiten gepompt en komt het schip droog te staan.

calpam twin
De Calpam 22 en de Domphoorn in het dok van Scheepswerf "Piet Hein"
Foto: Vereniging "De BInnenvaart" (groter formaat)

Nadat de Calpam 22 en de Domphoorn ingevaren waren, werden ze zij aan zij gelegd en droog gezet. Beide schepen werden aan elkaar gelast en het vlak werd door getrokken. Nadat er een onverbrekelijke eenheid was ontstaan, begon men aan de verlenging van het schip. De dubbele Dortmunder werd midscheeps doorgesneden. Daarna werd er water in het dok gelaten en werden beide helften van het dubbelschip 12 meter uitelkaar getrokken. Nadat het geheel weer drooggezet was, begon men aan de bouw van de tussensectie. Na voltooiing was de verlenging een feit geworden.

calpam twin
Tijdens de verlenging.
Foto: Vereniging "De Binnenvaart". (groter formaat)

Nadat vier nieuwe ladingtanks geplaats waren werd het dek doorgetrokken, de productieleidingen werden verlengd en in de tanks werden de verwarmingsbuizen aangebracht. Op het achterschip werden de dekhuizen met elkaar verbonden en daarbovenop kwam een brede brug met stuurhuis.
In de machinekamers werd een nieuwe ladingverwarmingsketel geplaatst, die via een stelsel van 4500 meter buis, de lading op de juiste temperatuur kan houden. In het voorschip werd een nieuwe ladingpomp, met een capaciteit van 1100m³ per uur, geplaatst. De pomp is aangesloten op een, eveneens nieuw geplaatste, bunkergiek, 23 meter lang, die electrohydraulisch bediend kan worden en tevens als gangway naar het te bunkeren schip kan dienen.
Op 21 oktober 1971 werd de proefvaart gehouden en daaropvolgend is het 'nieuwe' schip aan de rederij overgedragen.

calpam twin
De Calpam Twin vrolijk gepavoiseerd met de bunkergiek omhoog.
Foto: Vereniging "De Binnenvaart". (groter formaat)

Naschrift.

De Calpam Twin werd in 1982 verkocht aan "Three Man Compagny BV" in Rotterdam en herdoopt in "Olympic Twin". Na nog enkele malen van eigenaar gewisseld te hebben werd in juli van het jaar 2000 het schip afgevoerd en bij "Nederland BV" in s-Gravendeel gesloopt. [SchepenDb]
Ondanks een lengte van meer dan 79 meter en een breedte van meer dan 16 meter was het 2275 ton metende schip (oorspronkelijk) niet voorzien van een boegschroef. Dankzij de dubbelschroefs aandrijving viel er echter uitstekend mee te manoeuvreren en kon ieder aan boord, van matroos tot kapitein, het schip varen. (Bron: B. Krol).

Olympic Twin
De "Olympic Twin" varend voor "Paddle Power BV", Zaltbommel
Foto: Leo Schuitemaker. (groter formaat)

Naar een artikel gepubliceerd in "Binnenvaart" juni 1992.
Geschreven door: Arie de Vries, m.m.v. Erik Rouw.
Bewerking: Pieter Klein.
Copyrights: Vereniging "De Binnenvaart".

Meer.....
De "Calpam Twin" in de Schependatabase.
Aanvullend foto-materiaal.





Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Amsterdam.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken