>
Werk in uitvoering,
zie Toelichting
top
banner
Naar de Verenigingssite Naar Binnenvaarttaal
Aanvullingen en correcties zijn welkom.


Van Brandmerk naar Europamummer


of
gebruik de convertor


Men neemt het nummer van het brandmerk en plaatst er de navolgende code van het kantoor van registratie voor. Achter deze code plaatst men zoveel nullen als nodig zijn om een totaal 7 cijfers te krijgen. De eerste registratie in Amsterdam zou dus 2000001 opleveren. Voor het bijbehorende ENI-nummer plaatst men hiervoor nog een 0.


Plaats Kantoor
Afkorting
Nummer
begint met
nummerreeks
jaar
sluiting
Alkmaar  ALK 311 1 - 635 1966
Almelo ALM 312 1 - 22 1966
Amersfoort AMERSF 313 1 - 22 1966
Amsterdam AMST 20 1 - 9931 1989

A 20 9932 - 11977 2013
- zeevaart** AMST 25 8536 - 9039
- zeevaart A 25 9065 - 9370
Appingedam APPING
314 1 - 130 1946
Arnhem ARNH
315 1 - 461 1966
Assen ASSEN
316 1 - 383 1966
Breda BREDA
317 1 - 701 1966
Brielle BRIELLE
318 1 - 56 1952
Deventer DEV
319 1 - 45 1959
Dordrecht DORD
21 1 - 4930 1975
Eindhoven EINDH
321 1 - 11 1966
Goes GOES
322 1 - 219 1960
Gorkum GOR
323 1 - 361 1960
Groningen GRON
22 0-5689 1989

G 22 5690 - 8781 2013
- zeevaart** GRON/G 26
5384 - 6002

Haarlem HAARL
302 1 - 1520 1966
Heerenveen HEERENV
324 1 - 90 1959
Hoorn HOORN
326 1 - 158 1960
Leeuwarden LEEUW
327 1 - 721 1966
Leiden LEID
303 1 - 1906 1966
Maastricht MAASTR
328 1 - 204 1966
Middelburg MIDD
329 1 - 306 1966
Nijmegen NIJM
331 1 - 543 1966
Rijswijk RIJSWIJK
24 2007 - 2106* 1975
Roermond ROERM
332 1 - 241 1966
Rotterdam ROTT
23 0 - 18793  

R 23 18878 - 21744
-zeevaart** ROTT/R 27 16810 - 18482 ev
- visserij ROTT/R 27 16810 - 17832 ev
s Hertogenbosch S-BOSCH 325 1 - 315 1966
s Gravenhage S-HAGE 301 1 - 2005 1971
Sneek SNEEK
333 1 - 267 1959
Tiel TIEL
334 1 - 158 1961
Utrecht UTRECHT
335 1 - 514 1966
Winschoten WINSCH
304 1 - 1221 1964
Zierikzee ZZEE
336 1 - 79 1966
Zutphen ZUTPH
337 1 - 35 1966
Zwolle ZWOLLE
305 1 - 1735 1966
niet teboekgestelde
schepen

038    
overheidsvaartuigen
039    



*Rijswijk is een voortzetting van 's-Gravenhage en begon met nummer 2007.
Sedert circa 2007 werd er alleen nog Amsterdam, Rotterdam en Groningen geregistreerd.
Sedert circa 2013 wordt er alleen nog in Rotterdam (023) geregistreerd.
**Voor schepen met een bestaande teboekstelling in het zeeschepenregister. Voor Amsterdam geldt dat vanaf 8608 Z Amst, voor Groningen vanaf 5284 Z Gron en voor Rotterdam vanaf 16810 Z Rott.
Informatie in bovenstaande is afkomstig uit verschillende bronnen en daardoor niet altijd met elkaar in overeenstemming. Pas wanneer alle, vaak handgeschreven, bronnen digitaal beschikbaar zijn, zal een eindcontrole en definitieve correctie plaats kunnen vinden.


Het europanummer is dus gebonden aan het land waar het schip ingeschreven is en kan dus gedurende de levensloop van het schip veranderen.
In 2007 is het Europanummer verdwenen. Op het ogenblik (2016) hanteert men het ENI-nummer.

Zeegaande schepen met een IMO-nummer voeren indien zij aan de eisen voldoen het IMO-nummer voorafgegaan door een 9 als ENI-nummer.
Zie ook: Tekst 'Scheepsregistratie'



© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken