top
terug


BINNENVAARTTAAL


de binnenvaart encyclopedie op internet


Aanvullingen en correcties zijn welkom.



Samofa



Naar Menu motoren.


zonder
Een Samofa 8 pk bij 2000 tpm uit 1964. Vermoedelijk een type SH-85. Deze was net als de 80 en 88 een in licentie gebouwde Hatz diesel. Eig. H. Huisman, Borger.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Deze handstartmotor heeft het beruchte klauwtje waar de slinger
(en soms ook een broekspijp) in vast grijpt.
Foto: Pieter Klein, Schoonoord, 6 juni 2008. (groter formaat)


zonder
Deze 2 cilinder Samofa type 2-S-108 levert 25pk bij 1250 omw. De motor vormt de aandrijving van de zijschroefinstallatie
aan boord de steilsteven 'Dankbaarheid' [Scheepsportret]
Foto: E. Klein, Appelscha 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
Dezelfde motor vanuit een andere hoek. Ook deze motor wordt op de hand gestart. Het starten geschiedt via een bus op de nokkenas.
Deze bus kan men hier net boven het vleigwiel zien.
Foto: Pieter Klein, Appelscha 1 augustus 2008. (groter formaat)


zonder
De 2 cilinder Samofa type 2-S-108 kan echter 30 pk bij 1500 toeren per minuut leveren, zoals op het schildje hiernaast te zien is.
Foto: Pieter Klein, Broek op Langedijk, 11 mei 2011. (groter formaat)


zonder
De één cilinder versie van bovenstaande motor, nu echter met radiatorkoeling.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren Museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
De motor is gekoppeld aan een zogenaamde waterrem, waarmee men het werkelijke vermogen van de motor nauwkeurig kan bepalen.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren Museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Folder impressie van de één cylinder versie met radiatorkoeling.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)


zonder
Het op het carter gegoten fabrieksembleem herbergt tevens het motorplaatje.
Samofa staat voor: Samenwerkende motoren fabrieken. Een samenwerkingsverband van Brons, Bolnes, Industrie en de Kromhout motorenfabriek van D. Goedkoop Jr.
Foto: Pieter Klein, 24 september 2010,
Motoren Museum Nieuwe Niedorp. (groter formaat)


zonder
Omslag instructieboekje.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)


zonder
Titelblad van het instructieboekje voor het type S-108.
Behalve de 108 en de SH80 serie produceerde men ook het type 95 en 108. Meer daarover op samofa.nl.
Inzender: H. Hulsman, Maasbracht. (groter formaat)



Bestandsrevisie maart 2021.




Sitemap

© 1997-heden; Vereniging 'De Binnenvaart', Dordrecht. Redactie: Pieter Klein, Haarlem.
De rechthebbenden kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van deze site,
noch voor de gevolgen van het gebruik van de in deze site opgenomen links!
Deze site gebruikt cookies!
Zonder toestemming vooraf, is gehele of gedeeltelijke overname van enig deel uit 'Binnenvaarttaal' verboden! Veel inzenders zullen echter een verzoek tot het (her)gebruik van het getoonde materiaal inwilligen. (meer informatie)
Kopieën naar Facebook, Pinterest, en andere doorgeefluiken zijn echter niet toegestaan!

Deze site is geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024x768 px.,

U wordt verzocht eventuele gebreken te melden!  (meer informatie)

Mijn dank gaat uit naar ALLEN, die mij met deze site helpen of geholpen hebben.

Pieter Klein:
Redacteur, auteur, ontwerper en webmaster.



Statistieken